Springen naar inhoud

[binask] profielwerkstuk spinnenwebben

• Log in om te kunnen reageren

M1tche11

M1tche11

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2007 - 08:02

Hallo beste geleerden van het wetenschapsforum,

Ik en mijn collega (beiden 6 V leerlingen) moeten uiteraard dit jaar werken aan het welbekende PWS (Profielwerkstuk). Onze school hanteert daarbij een methode dat men met het onderwerp 3 vakken moet overlappen. In mijn geval zijn dit de BiNaSk vakken. Ruim een week zochten we naar het juiste onderwerp, waar wij gepaste en voor ons haalbare proeven mee konden doen. Het is niet makkelijk om over hetzelfde onderwerp proeven te verzinnen die voor alle drie de vakken gelden. Al gauw kom je bij onderwerpen als fotosynthese of magnetisme. Dit trekt ons niet zo dus zijn we verder gaan denken. Zo kwamen we bij het onderwerp Spinnenwebben. Een onderwerp dat ons zeer interesseert (want ook de interesse is belangrijk bij een pws, anders zit je een heel jaar aan een saai onderwerp).

Nu zit ik zo te brainstormen over eventuele proeven die mijn collega en ik zouden kunnen uitvoeren met betrekking tot dit onderwerp. Hierbij stuitte ik op een stel vragen:

1. Is het voor ons 6V leerlingen (ook qua middelen) mogelijk om scheikundig een eigen soort spinnenweb te maken. Natuurlijk weet ik dat het echte spul vol raadsels zit voor de wetenschap, maar we hebben wel iets wat erop lijkt, namelijk polyethyleen, hetzelfde plastic waar boterhamzakjes van gemaakt wordt. Zouden mijn partner en ik zoiets kunnen maken┐

2. Een geschikte natuurkundeproef lijkt ons in principe het meten van de websterkte. Een newtonmetertje eraan en trekken maar. Misschien om verschillende draden samen te brengen tot een wat dikkere draad en dan kijken of het meer kan houden en in wat voor verhouding dat elkaar versterkt ofzo... Ik ben het spoor bijster op het gebied van natuurkunde en vraag dus jullie hulp.

3. Ik las op internet over het voeren van drugs (coca´ne, cafe´ne) aan een spin. En dan vervolgens kijken wat de invloed is op het maken van het web. Stel dat een spin na toediening een compleet mismaakt web maakt, kan ik dan de conclusie trekken dat een spin over zijn ontwerp nadenkt┐ En net zoals een mens door drugs belemmerd wordt in het logisch nadenken┐

4. Weten jullie misschien nog overige proeven die ik en mijn collega m.b.t. dit onderwerp zouden kunnen uitvoeren┐

Alvast hartstikke bedankt, en wie weet komen er verrassende resultaten uit deze proeven pi.gif

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2007 - 08:23

1. Is het voor ons 6V leerlingen (ook qua middelen) mogelijk om scheikundig een eigen soort spinnenweb te maken. Natuurlijk weet ik dat het echte spul vol raadsels zit voor de wetenschap, maar we hebben wel iets wat erop lijkt, namelijk polyethyleen, hetzelfde plastic waar boterhamzakjes van gemaakt wordt. Zouden mijn partner en ik zoiets kunnen maken┐

http://www.popsci.co...ecbccdrcrd.html
http://www.pslc.ws/mactest/nysyn.htm

't is maar nylon, maar 't is toch iets. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures