Kunstmatige fotosynthese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Kunstmatige fotosynthese

G'dag allemaal,

Ik ben bezig met een PWS waarin ik kunstmatige fotosynthese ook zal behandelen.

In kernfusie zijn miljardes euro's gestopt, en waarschijnlijk zal dit uiteindelijk leiden tot een succes.

( 1.500.000 miljoen graden celsius op aarde ! )

Kheb vele keren gelezen dat we kunstmatige fotosynthese zouden kunnen realiseren als we daar ook miljarden in stoppen.

Laten we zeggen het is gelukt.. Wat is het idee hierachter?

Gaan ze zuurstof centrales bouwen? Neppe bomen ofso?

En sinds kernfusie al op gang is word het energie probleem opgelost (tevens half 't broeikaseffect),

en dan ook nog is de brandstofcel --> de twee grootste boosdoeners zijn dan verdwenen.

Of is er iets dat ik over het hoofd zie?
deception,,

Berichten: 2.746

Re: Kunstmatige fotosynthese

dat is dé manier om complexe, langere, koolstofketens te maken (uit CO2)

en als er eens geen aardolie zou zijn, zou dat voor een stuk de vraag naar organische stoffen kunnen dekken.

En dan waarschijnlijk op een kleine oppervlakte (in vergelijking tot akkerlanden) zodat de voedselproductie niet in gevaar komt

dat denk ik er toch van

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kunstmatige fotosynthese

Ik betwijfel of je het ooit efficienter zou kunnen doen dan dat planten het al reeds (langere tijd) doen. Natuurlijk is er variatie in de natuur maar de meeste planten zijn behoorlijk efficient. (Details: fotosynthese)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Kunstmatige fotosynthese

Ik betwijfel of je het ooit efficienter zou kunnen doen dan dat planten het al reeds (langere tijd) doen.
Dat hangt er een beetje van af hoe je de 'efficientie-maat' definieert. Als je die maat namelijk definieert door te kijken naar de totale hoeveelheid energie die op ze af wordt gezonden dan zijn ze een stuk minder efficient (ze gebruiken enkel het licht in een bepaald deel van het spectrum).

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kunstmatige fotosynthese

Dat hangt er een beetje van af hoe je de 'efficientie-maat' definieert. Als je die maat namelijk definieert door te kijken naar de totale hoeveelheid energie die op ze af wordt gezonden dan zijn ze een stuk minder efficient (ze gebruiken enkel het licht in een bepaald deel van het spectrum).
Indien het mogelijk is om de rest van het spectrum te gebruiken zou je dan niet verwachten dat ze dit al lang zouden doen? Ik vermoed dat energie niet de limiterende factor is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Kunstmatige fotosynthese

Indien het mogelijk is om de rest van het spectrum te gebruiken zou je dan niet verwachten dat ze dit al lang zouden doen?
Het is mogelijk om dat deel van het spectrum te gebruiken voor energie-opwekking (zie de mens pi.gif ). Ik zou echter niet weten waarom planten dit zouden moeten gaan gebruiken. Als ze immers geen behoefte hebben aan extra energie dan is er ook geen reden voor die adaptatie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kunstmatige fotosynthese

Wat ik bedoelde was dus of het mogelijk is met een vorm van fotosynthese ook andere gedeelten van het spectrum te gebruiken... dat lijkt mij voorlopig nog een open vraag. Natuurlijk heb je gelijk dat planten er wellicht geen reden voor hebben/hadden. Maar dat geen bewijs dat het mogelijk is... En als het niet mogelijk is dan kunnen we fotosynthese ook niet veel efficiënter maken dan dat het al is... tenminste dat vermoed ik.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer