geluid in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 266

geluid in de ruimte

hoe verplaasts geluid zich in de ruimte? want geluid ontstaat door de trilling van lucht. Dit zou betekenen dat het in de ruimte niet mogelijk is om geluid voort te brengen want je zweeft (meestal) stomweg in lege ruimte?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 683

Re: geluid in de ruimte

Hoe verplaats geluid zich in de ruimte?
Niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: geluid in de ruimte

toch goed gedacht dan.

Maar op het moment dat je je in een gaswolk of stofwolk zou bevinden? een stofwolk is denk ik minder relevant maar bij een gaswolk zou het geluid zich toch moeten verplaatsen?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 683

Re: geluid in de ruimte

Ik denk dat een gaswolk in de ruimte veel te ijl is om fatsoenlijk geluid door voort te laten planten.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: geluid in de ruimte

ik geloof dat in veel van die gaswolken de moleculen centimeters uit elkaar liggen. dus er is practisch geen geluid

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: geluid in de ruimte

ik geloof dat in veel van die gaswolken de moleculen centimeters uit elkaar liggen.  dus er is practisch geen geluid


precies, geluid is immers het verplaatsen van een verdichting van de lucht of ander medium, middels het doorgeven van de impuls van deze verdichting. Als de atomen/moleculen elkaar niet kunnen raken kan de impuls niet worden doorgegeven en is er geen geluid mogelijk.

(op andere planeten kan het natuurlijk zonder probleem, bijv op Venus of Titan. Die hebben zo'n dichte atmosfeer dat het wel mogelijk is).

Re: geluid in de ruimte

Ik vraag me af hoe muziek zal klinken op die planeten waar de dichtheid veel groter is. Heeft dat effect op het volume, of de frequentie van het geluid?

Het zou leuk zijn (als dat kon) om op te merken dat een uitvoering van een concert van Beethoven met een symfonieorkest heel anders gaat klinken.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: geluid in de ruimte

Zou de dichtheid van het medium iets uitmaken voor de klank of alleen voor de snelheid waarmee het geluid zich verplaatst?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: geluid in de ruimte

de dichtheid speelt denk ik alleen maar mee op de afstand die het geluid aflegt.

Ik denk dat de samenstelling meer meespeelt op geluid. onder water klinkt alles heel anders. Al zouden er daar andere gassen in de atmosfeer zitten zou het idd anders klinken. Maar ik denk dan dat die verschillen een beetje klinken zoals de verschillende opties van je geluidskaart. ("badkamer", "stadion", "fuzzy" :shock: )
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Re: geluid in de ruimte

Dichtheid van het medium speelt ook een rol bij de snelheid van het geluid.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: geluid in de ruimte

Dus geluid beweegt zich het beste door zwaartekracht? Als er geen zwaartekracht is, beweegt geluid dan nog? Of in mindere mate?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: geluid in de ruimte

geluid beweegt zich niet door zwaartekracht...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: geluid in de ruimte

BB schreef:Ik vraag me af hoe muziek zal klinken op die planeten waar de dichtheid veel groter is. Heeft dat effect op het volume, of de frequentie van het geluid?

Het zou leuk zijn (als dat kon) om op te merken dat een uitvoering van een concert van Beethoven met een symfonieorkest heel anders gaat klinken.
Een hogere dichtheid zal de frequentie niet veranderen (onder water klinken geluiden toch ook niet hoger) maar het geluid zal afhangen van de samenstelling van de atmosfeer van de planeet (denk maar aan helium, dat verhoogt de frequentie).

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: geluid in de ruimte

geluid beweegt zich niet door zwaartekracht maar zou het niet zo zijn dat zwaartkracht invloed heeft op het geluid?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: geluid in de ruimte

geluid beweegt zich niet door zwaartekracht maar zou het niet zo zijn dat zwaartkracht invloed heeft op het geluid?


Inderdaad, daar doelde ik eigenlijk op!
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Reageer