Taalverlies als spiegel van taalverwerving

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Taalverlies als spiegel van taalverwerving

Promovenda Merel Keijzer deed onderzoek naar taalverlies bij Nederlandse emigranten in Canada. Het uitgangspunt van haar onderzoek was de regressiehypothese, die stelt dat het proces van taalverlies het omgekeerde is van taalverwerving.


Lees meer ... Kennislink
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 286

Re: Taalverlies als spiegel van taalverwerving

Klintersaas schreef:Promovenda Merel Keijzer deed onderzoek naar taalverlies bij Nederlandse emigranten in Canada. Het uitgangspunt van haar onderzoek was de regressiehypothese, die stelt dat het proces van taalverlies het omgekeerde is van taalverwerving.


Lees meer ... Kennislink
Ik vind de opzet van het onderzoek niet bevredigend of het artikel van Kennislink geeft onvoldoende informatie hierover. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de duur van afwezigheid uit het Nederlands taalgebied hier geen grote invloed heeft en hiervoor zou dan een statistische correctie ingevoerd moeten zijn. Dat wordt niet vermeld. Het aantal onderzochte personen vind ik ook wel erg aan de krappe kant. Ja, het is moeilijk om te roeien met de riemen die je niet hebt, maar het is net als met winkelen, voor sommige zaken moet ik naar het stadscentrum, omdat bij ons in het winkelcentrum die spullen niet te krijgen zijn. Dus, onderzoek dan iets anders als dat degelijker kan. Er zijn toch open vragen genoeg?
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Reageer