Het verschil tussen EURO-LV en SUPER+?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Het verschil tussen EURO-LV en SUPER+?

IK vraag me af wat het verschil is tussen deze 2 benzines en dan wel zo, ik heb een auto die op benzine rijd, een benzinemotor. Er mag EURO-loodvrij(EURO-LV) in alsook SUPER+. Maar op SUPER+ rijdt de motor beter zegt men omdat S+ een hoger octaangetal heeft. En als je te lang op EURO-LV rijdt dan zal de motor gaan pingelen. Mijn vraag is wat zit er in S+ waardoor de motor beter loopt wat niet in EURO-LV zit en wat wordt er met "een hoger octaangetal" bedoeld?

Trouwens EURO-LV = hetzelfde als euro95 en super+ is hetzelfde als super98. Maar goed wat zeggen die getallen 95 en 98?

Berichten: 284

Re: Het verschil tussen EURO-LV en SUPER+?

het gaat om het octaangetal van de benzine

http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Het verschil tussen EURO-LV en SUPER+?

Mensen die super tanken doen dit in 90% v/d gevallen nutteloos omdat ze denken dat a) duurder beter is b) ze een collega hebben horen zeggen dat dit 'betere' benzine is c) ze hun motor nooit op zulke wijze belasten dat er klopgevaar ontstaat.

En de benzinepompen zijn de lachende derden.

Berichten: 109

Re: Het verschil tussen EURO-LV en SUPER+?

Mensen die super tanken doen dit in 90% v/d gevallen nutteloos omdat ze denken dat a) duurder beter is b) ze een collega hebben horen zeggen dat dit 'betere' benzine is  c) ze hun motor nooit op zulke wijze belasten dat er klopgevaar ontstaat


Je doet nu voorkomen alsof 98 een verkooptruc is wat absoluut niet het geval is. Je wilt natuurlijk een zo hoog mogelijk compressieverhouding vanwege het hogere rendement en prestaties. Daarom is er bij de moderne motoren van een beetje kwaliteit (en prestatie) een pingelsensor ingebouwd. Deze registreert als de motor gaat pingelen (detonatie dus), met zo'n systeem is het mogelijk de motor tegen de grens van detoneren aan te laten lopen om het maximale eruit te halen. Rijdt je op 98, haal je dus een hogere compressie dus betere prestaties.

Ook veel oudere auto's rijden op 98. Vroeger had men veel meer problemen met koolafzetting op de cilinderkop en kleppen waardoor de compressieverhouding na verloop van tijd hoger werd. Om dit op te vangen werd 98 als brandstof gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Het verschil tussen EURO-LV en SUPER+?

Rijdt je op 98, haal je dus een hogere compressie dus betere prestaties.
Thing is dat de meeste auto's de compressieverhouding waar je over spreekt, niet halen. Dan is 98 niet zinvol om te tanken. Wel duurder.

Als de fabrikant opgeeft dat je 95 moet tanken, is 98 niet zinvol omdat de fabrikant aangeeft dat bij de compressieverhouding van de auto 95 prima kan.

Ook geldt: hoe armer het mengsel, hoe hoger de behaalde temperatuur, hoe groter de kans op vorming van NOx. Armer is dus niet per definitie beter.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer