Springen naar inhoud

Onderwijs en onbegrip

• Log in om te kunnen reageren

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2007 - 22:58

Gisteren heb een link zitten bekijken die op dit Forum was gepost :

De demonstraties op deze site zijn interessant: in verband met het genoemde fietswiel misschien vooral de "18. Low level explanation of a gyroscope"

The Royal Institution’s 1974-75 Christmas Lecture 4, The Jabberwock

Het "Jabberwock"-monster staat hier voor het vakjesdenken en de spiegels uit "Alice in Wonderland" worden gebruikt als metafoor voor de mogelijk verschillende verschijningsvormen van hetzelfde concept. Er worden ook nog enkele verhelderende opmerkingen aangehaald :

Most of the crackpot papers that are submitted to the Physical Review are rejected, not because it is impossible to understand them, but because it is possible. Those that are impossible to understand are usually published.

I believe we all agree that this theory is crazy, but some of us try to find out whether it is crazy enough to be correct.

Naast een zeer leuke levendige serie experimenten die iedereen (nog steeds) aan het denken kan zetten, inspireerde dit mij ook om een stukje over Onderwijs te schrijven. Ik herinnerde mij een ander citaat van Goethe dat ik eerder dit jaar had gelezen in een text van Heisenberg en probeer mbv deze twee voorbeelden een onderwerp te definieren.

"Language and Reality in Modern Physics", in: Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science. New York: Harper and Row 1958, p. 167-186
PHYSICS AND PHILOSOPHY, LANGUAGE AND REALITY IN MODERN PHYSICS
...
On the other hand, this logical analysis of language again involves the danger of an oversimplification. In logic the attention is drawn to very special structures, unambiguous connections between premises and deductions, simple patterns of reasoning, and all the other structures of language are neglected. These other structures may arise from associations between certain meanings of words; for instance, a secondary meaning of a word which passes only vaguely through the mind when the word is heard may contribute essentially to the content of a sentence. The fact that every word may cause many only half-conscious movements in our mind can be used to represent some part of reality in the language much more clearly than by the use of the logical patterns. Therefore, the poets have often objected to this emphasis in language and in thinking on the logical pattern, which—if I interpret their opinions correctly—can make language less suitable for its purpose. We may recall for instance the words in Goethe's Faust which Mephistopheles speaks to the young student (quoted from the translation by Anna Swan Wick):

Waste not your time, so fast it flies;
Method will teach you time to win;
Hence, my young friend, I would advise,
With college logic to begin.
Then will your mind be so well brac'd,
In Spanish boots so tightly lac'd,
That on 'twill circumspectly creep,
Thought's beaten track securely keep,
Nor will it, ignis-fatuus like,
Into the path of error strike.
Then many a day they'll teach you how
The mind's spontaneous acts, till now
As eating and as drinking free,
Require a process;—one, two, three!
In truth the subtle web of thought
Is like the weaver's fabric wrought,
One treadle moves a thousand lines,
Swift dart the shuttles to and fro,
Unseen the threads unnumber'd flow,
A thousand knots one stroke combines.
Then forward steps your sage to show,
And prove to you it must be so;
The first being so, and so the second.
The third and fourth deduc'd we see;
And if there were no first and second,
Nor third nor fourth would ever be.
This, scholars of all countries prize,
Yet 'mong themselves no weavers rise.
Who would describe and study aught alive,
Seeks first the living spirit thence to drive:
Then are the lifeless fragments in his hand,
There only fails, alas!—the spirit-band.

This passage contains an admirable description of the structure of language and of the narrowness of the simple logical patterns. On the other hand, science must be based upon language as the only means of communication and there, where the problem of unambiguity is of greatest importance, the logical patterns must play their role ...

Heisenberg geeft hier een mooi voorbeeld van het gebruik van taal door een dichter en door een wetenschapper en concludeert dat dat twee verschillende werelden zijn. Taal kan dus gebruikt worden om zoveel mogelijk een specifieke realiteit te benaderen of juist om een algemener niveau van de werkelijkheid te beschrijven. Dit verschil (tussen wetenschap en kunst) zou ook in het onderwijs meer aandacht kunnen krijgen, naar mijn mening, om meer bewustzijn te creeren mbt onze relatie met de werkelijkheid (-sniveaus).

In het onderwijs wordt het meest efficient kennis overgedragen wanneer er geen twijfel bestaat over het waarheidsgehalte van de stof. Onbegrip dan wordt vervangen door zekerheid.
Zowel Goethe, Heisenberg als Laithwaite lijken te willen waarschuwen voor de risico's die deze methode van lesgeven impliceren. Het ontbreken van enige twijfel aan de lesstof kan een kritische houding t.o.v. onze omgeving in de weg staan. Ook worden vaak vereenvoudigingen van de werkelijkheid gebruikt om iets uit te leggen, zonder te benadrukken dat het geen realistische situatie is. Men kan zo onterecht het idee krijgen alles te begrijpen.
M.a.w : Op school leer je dingen die begrepen geacht worden en die bruikbaar zijn in de maatschappij ( Iets dat niet meetbaar is, bestaat niet ).
Maar scholen zijn er ook om studenten een visie op de wereld te geven of ze te helpen er een te vormen ( Inclusief alle onbegrepen fenomenen )

De plek waar je zou mogen verwachten dat onbegrip nog het meest makkelijk geaccepteerd wordt, is het wetenschappelijk onderwijs, maar daar wordt ook vaak tijd/geld gestoken in onderzoek naar reeds bekende gebieden in een richting waarin de grootste toepasbaarheid wordt verwacht. Bij onderzoek in nieuwe richtingen is van toepasbaarheid nog geen sprake. Laithwaite had het ook even over het risico dat professionele gerespecteerde wetenschappers vaak niet willen lopen door een onderzoek te publiceren waarvan nog niet alle fenomenen begrepen worden. Ze kiezen vaak (noodgedwongen) voor de veilige weg. Ons onderwijs lijkt te veel gestuurd door marktwerking. Het negeren van onbegrip staat vooruitgang in de weg.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nerusai

Nerusai

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 14:33

Hmmm, een interessant punt; vooral vanaf waar je het wil gaan toepassen. Ik denk dat met name in het lagere onderwijs er geen plek is voor de altijd aanwezige vraagtekens, simpelweg omdat je de basis legt voor later onderwijs (hopelijk) en het simpel gehouden moet worden omdat het kinderen zijn.

Ik weet niet precies hoe het bij alle universiteiten zit, maar zover ik kon bepalen is in ieder geval bij een universiteit deze twijfel impliciet aanwezig. Alhoewel er niet expliciet wordt aangeleerd om niet alles klakkeloos aan te nemen, wordt er wel de empyrie aangeleerd, wat zou moeten leiden tot deze twijfel.

Of het uiteindelijk uberhaupt veel zal uithalen is nog maar de vraag, mensen houden immers het liefst hun wereld simpel "the world is right", de predominantie van de manier van beleving van bepaalde godsdiensten is wellicht ook een signaal dat het menselijk ras hier nog niet klaar voor is.

Uiteindelijk kon het nog veel erger, bijvoorbeeld in Saudi Arabie word tijdens de biologie geleerd dat masturbatie leidt tot verkleining van de penis (en nog een aantal andere onwaarheden die ik me niet kan herinneren), om maar eens een voorbeeld te noemen. Helaas is de politiek inderdaad (te) sterk aanwezig in het onderwijs. Om van het bedrijfsleven nog niet eens te spreken, mocht onderwijs inderdaad afhankelijk worden van het bedrijf dan zullen voor de mens belangrijke studies verdwijnen (studies die dus niet belangrijk zijn voor het bedrijfsleven).

Wellicht is het tijd om de staat eens echt seculier te maken, en het onderwijs voor een goed deel van de controle van de staat af te halen.
't kofschip?, 't fokschaap?, d's en t's? Nee daar heb ik inderdaat nog nooid van gehoord

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2007 - 22:24

Ten eerste ben ik blij dat er iemand dit stukje heeft gelezen !
Ik werd al bang dat ik het voor niets had gepost. :D
En dan nu opeens zo'n goede reactie ! Ik ben blij verrast.

Hmmm, ...
Wellicht is het tijd om de staat eens echt seculier te maken, en het onderwijs voor een goed deel van de controle van de staat af te halen.

Voor mij is het niet zo heel vanzelfsprekend dat in het lager onderwijs alles simpel gehouden moet worden, omdat het nog maar kinderen zijn.
Misschien is onzekerheid wel makkelijker te accepteren als wezenlijk onderdeel van het leven wanneer je er al vroeg mee geconfronteerd wordt.
(Natuurlijk niet meteen overdrijven. Al het onderwijs moet aangepast worden aan de mogelijkheden van de leerling, dus als het niet werkt, moet er misschien een meer zekere omgeving worden aangeboden. Maar als het bij kinderen aanslaat, waarom dan niet ? Gewone kennis met een vast deel onzekerheid )
Ik heb zelf ervaren dat iets moeilijkere leerstof juist erg stimulerend kan werken.

Over het bedrijfsleven : Ik denk dat bedrijven eigenlijk dezelfde kennis nodig hebben als een individu, maar er door kortzichtigheid van managers meestal gekozen wordt voor korte termijnopbrengst die vaak op lange termijn nadelig is. Het werken voor een bedrijf voelt waarschijnlijk niet als het werken aan een persoonlijkheid, maar meer als een schip dat verlaten kan worden wanneer het zinkt.

Er wordt inderdaad wel eens gesproken van scheiding tussen kerk en staat. Nu denk ik dat dat zeker ook goed is voor onderwijs en bijvoorbeeld het bedrijfsleven en politiek. Mensen moeten eerst gevormd worden om in een maatschappij te kunnen functioneren. Daarna komen zij vaak in bedrijven terecht en kunnen zij daarvan een mooi schip maken, maar wat heeft een kapitein van een schip te zoeken/vertellen op de plek waar zijn toekomstige werknemers gevormd worden ? Dat gaat toch erg sterk op een dictatuur lijken ? En over welke vrijheid hebben we het dan over ?

Wat ik merk op de paar universiteiten waar ik ben geweest, is dat onzekerheid niet als vanzelfsprekend wordt ervaren. Men houdt liever vast aan zekerheden.

Het menselijk ras is er nog niet klaar voor, maar moet ervoor klaargemaakt worden, in het onderwijs. Waar anders ? Ben ik nu te idealistisch ?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2007 - 23:35

Wat ik merk op de paar universiteiten waar ik ben geweest, is dat onzekerheid niet als vanzelfsprekend wordt ervaren. Men houdt liever vast aan zekerheden.

Would you care to elaborate on that? Ben benieuwd op welke (on)zekerheden je zoal doelt.

Veranderd door Phys, 20 september 2007 - 23:38

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2007 - 23:37

Daar mee zou men het ene geloof verruilt voor het andere.

Het probleem dat je noemt is niet dat die kinderen onzin leren. Het werkelijke probleem is dat er blijkbaar iemand is die de macht en het belang heeft om hun onzin te onderwijzen. Dit los je niet op door een andere idioot deze macht te geven.

In een goede staat is er een scheiding van Informatie en Staat: The state must care what its citizens do. It has no good reason to give a rat's ass what they think. Dus een scheiding van kerk en staat, media en staat, onderwijs en staat, wetenschap en staat, etc. Het doel is het decentraliseren van informatie, onderwijs, wetenschap.

Net zo min als dat religie een overheidstaak is zo is ook onderwijs en wetenschap geen overheidstaak.

De verantwoordelijkheid voor het ouderwijs behoort niet bij politici, wetenschappers, filosofen of theologen te liggen. Het zou moeten liggen waar het vanaf het begin der tijden tot zo ongeveer de eerste wereldoorlog lag: De ouders.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 00:00

Daar mee zou men ...
vanaf het begin der tijden tot zo ongeveer de eerste wereldoorlog lag: De ouders.

Ik zou de ouders als opvoeders zeker niet willen uitvlakken, maar moeten we niet gewoon de vrijheid aan de docenten geven die ervoor gekozen hebben van het opvoeden en doceren hun vak te maken ?
Verder ben ik het met je eens over de decentralisatie.

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 00:06

Would you care to elaborate on that? Ben benieuwd op welke (on)zekerheden je zoal doelt.

De onzekerheden van het leven natuurlijk ! Welke anders ? :D
Zou niet vrijwel alles onzeker moeten zijn in een wetenschappelijke wereldvisie ?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2007 - 00:08

:D Ik had gehoopt op iets minder vage termen.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 21 september 2007 - 00:29

Ik zou de ouders als opvoeders zeker niet willen uitvlakken, maar moeten we niet gewoon de vrijheid aan de docenten geven die ervoor gekozen hebben van het opvoeden en doceren hun vak te maken ? Verder ben ik het met je eens over de decentralisatie.

Ik denk dat dat inderdaad het gevolg zal zijn indien men de ouders de verantwoordelijkheid geeft. Maar enkele ouders kunnen het helemaal alleen zelfstandig. De meeste ouders hebben hulp nodig en zullen deze inroepen. Docenten zullen daarbij veel meer vrijheden hebben dat tegenwoordig maar ouders zullen ook docenten met elkaar gaan vergelijken. Mensen zullen meer keus hebben.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2007 - 21:30

:D Ik had gehoopt op iets minder vage termen.

Misschien mag ik de vraag terugkaatsen ? Voor mij is nl. vrijwel alles per definitie niet helemaal zeker. Je zou overal je vraagtekens bij kunnen zetten, maar als je dat zou doen, blijft er van het lesgeven weer te weinig over. Ik zou dus zoeken naar de juiste balans, terwijl die nu meestal naar mijn smaak is doorgeslagen naar de "zekere" kant. Leerlingen wordt vrijwel niet geleerd om zelf ergens kritisch over na te denken.
Kun je zelf een onderwerp verzinnen dat op lager of middelbaar onderwijs wordt gedoceert en misschien niet helemaal waar is ?
Dan kan ik aangeven waar de onzekerheid zou kunnen zitten die nu meestal geen aandacht krijgt.
Het gaat mij nl. niet om een specifiek voorbeeld maar juist over een algemeen geldende houding.
Een voorbeeld bewijst daarom niets.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2007 - 22:43

Kun je zelf een onderwerp verzinnen dat op lager of middelbaar onderwijs wordt gedoceert en misschien niet helemaal waar is ?

Ik sta zelf de godganse dag in vmbo 3 en vmbo 4 witte leugentjes te vertellen. Het hele natuurkundepakket middelbare school kun je dus als voorbeeld beschouwen. Als ik er elke keer bij moet vertellen dat datgene wat ik zeg eigenlijk nét niet helemaal waar is kan ik beter een systeem verzinnen met een of ander automatisch tekstbord voor de klas waarop ik dan met een druk op de knop de tekst kan laten verschijnen:

Denk erom, wat meneer van de Velde nu vertelt zit eigenlijk nét ietsje of mogelijk zelfs veel ingewikkelder of misschien zelfs helemaal anders in elkaar, maar vraag alsjeblieft niet hoe, want óf dat snap je dan toch niet, óf meneer van de Velde snapt het zelf niet helemaal, óf de geleerden weten er zelfs het fijne nog niet van..........

En wat schiet ik, of erger nog, wat schieten mijn leerlingen daarmee op?

Veranderd door Jan van de Velde, 26 september 2007 - 22:44

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2007 - 17:38

Ik sta zelf de godganse dag in vmbo 3 en vmbo 4 witte leugentjes te vertellen. Het hele natuurkundepakket middelbare school kun je dus als voorbeeld beschouwen. Als ik er elke keer bij moet vertellen dat datgene wat ik zeg eigenlijk nét niet helemaal waar is kan ik beter een systeem verzinnen met een of ander automatisch tekstbord voor de klas waarop ik dan met een druk op de knop de tekst kan laten verschijnen:

En wat schiet ik, of erger nog, wat schieten mijn leerlingen daarmee op?

Daar heb je wel een punt. Op welke praktische manier zou dit besef meegedoceerd (d!) kunnen worden ? Zo'n knop is een leuk idee, maar zou na enige tijd waarschijnlijk behoorlijk irritant kunnen worden en alleen afleiden van de lesstof. Je merkt wel dat ik weinig tot geen ervaring heb in het lesgeven en mijn kennis zich beperkt tot gevoel en theorie. Maar de inhoud van dat tekstbord zou toch wel enige aandacht mogen krijgen of denk je van niet ? Ik zou daarover bv een eerste les van een jaar geven waarnaar je later kunt refereren. Niet zo'n les op het einde van een periode, wanneer er wat tijd over is.
Is er in jouw klassen nog genoeg kritische houding ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2007 - 18:16

Is er in jouw klassen nog genoeg kritische houding ?

Op allerlei gebied, maar zelden inhoudelijk.......
De sommen zijn altijd te moeilijk, het huiswerk is altijd teveel en de lessen zijn de helft van de tijd te saai. De enige kritiek die ik krijg is af en toe van die ene wijsneus die de koe écht bij de staart heeft. Zoals die ene keer dat ventje dat om een of ondere manier de bijnaam van australiërs (rednecks) had gehoord en er heilig van overtuigd was dat dat kwam van het ondersteboven lopen, dat het bloed ze naar het hoofd steeg. Hij was toch niet te overtuigen en de halve klas raakte in de war ermee.

Op welke praktische manier zou dit besef meegedoceerd (d!) kunnen worden ?

Doen we heus wel, maar dan eens kritisch laten kijken naar wat ze doen, waarnemingsfoutjes uitlokken waarvan je ter plekke de fout kunt aanwijzen

Zo'n knop is een leuk idee,

ben je belazerd.... :D ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2007 - 00:08

Op allerlei gebied, maar zelden inhoudelijk.......
ben je belazerd.... :D ..

Ik ben in ieder geval blij dat je begreep wat ik bedoelde en er serieus op in wilde gaan. Dank.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures