Een luie auto.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Een luie auto.

Ik heb wel eens gehoord dat als je met een auto laag in de toeren rijdt dat zo'n auto dan langzaam wordt, dus minder snel is in optrekken, terwijl als je altijd hoog in de toeren rijdt, een sportieve rijstijl, dat dan de auto snel wordt, dus snel wordt in optrekken. Mijn vraag is hoe kan dat? De motor is toch een levenloos ding. Ik weet wel dat als je met je fiets altijd rustig rijdt je niet gauw hard zult fietsen, en dat bovendien ook niet lang zult volhouden, terwijl iemand die altijd hard fietst het hardfietsen ook langer zal volhouden, wel dat heeft hier te maken met je conditie, je uithoudingsvermogen, die je lichaam opbouwd, hetzelfde dat als je aan fitnes doet, dat je spieren sterker worden. Maar dit gaat toch niet op voor levenloze objecten zoals motoren van auto's? Het is toch gegeven wat de prestaties zijn van een auto, daar kun je zelf toch niets aan veranderen lijkt mij? Van altijd sportief rijden zal een auto toch echt niet meer pk's krijgen lijkt mij, toch? Zo ja, dan vraag ik mij af hoe dat nou kan.

Re: Een luie auto.

ik heb wel eens gehoord dat het ligt aan de olie die in de groeven van de zuiger zit, die blijft daar hangen als de motor alleen maar lage toeren draait. daardoor 'koekt' deze aan en zorgt voor een hogere weerstand in de motor. en dus klimt hij minder snel in de toeren.

Of dit waar is weet ik eigenlijk niet, maar het klinkt aannemelijk.

Re: Een luie auto.

Dit klopt. Maar het licht ook aan roetdeeltjes die blijven hangen en aankoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een luie auto.

De grootste oorzaak is dat je roet (kool) afzettingen krijgt op je uitlaatklep(pen) en in je uitlaatkanalen. Als je motor minder gassen kan verwerken, zjin de prestaties minder = 'lui'.

Door relatief hoogtoerig te rijden wordt de motor warmer en brandt je deze roetafzettingen weg.

Dit treedt niet op als je een rustige rijstijl hebt. Jakkeren is nergens voor nodig.. zeker niet als je regelmatig de snelweg op gaat. Je maakt de motor dan warm genoeg om 'schoon' te branden. Dit verhaal gaat echter wel op als je vaak korte stukjes rijdt.

- Ik kan me niet voorstellen dat smeerolie aankoekt aan de zuiger of cilinderwand als je rustig rijdt. Olie koekt aan als het te heet of te oud is.. niet als je vroeg schakelt waardoor je het toerental laag houdt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Een luie auto.

Een luie motor is een beetje een broodje aap verhaal. Zoals al gezegd kan een motor intern vervuilen. Dit kan als je bijvoorbeeld veel korte ritjes maakt waarbij de motor niet op temperatuur komt. Bij een heel rustige rijstijl blijft de motor net zo snel als bij een sportieve rijstijl. Bij een rustige rijstijl is de motor op de lange zelfs sneller omdat de sportief gebruikte motor versleten is...

Bij een motor die alleen lage toeren gezien heeft voor -laten we zeggen- 100.000 km en dan van eigenaat wisselt en opeens voordurend lang doorgetrokken wordt kunnen er problemen ontstaan met de zuigers. De cilinderwanden vertonen bovenin een stootrandje tot waar de zuigerveren aanvankelijk kwamen. Bij hoog toeren moeten de zuigerveren hier vaak net overheen, wat veel belasting geeft met versnelde slijtage en vaak gebroken zuigerveren tot gevolg. Dit is vaak de reden waarom een auto 200.000 km probleemloos draait, en na verkoop aan een jonge knul binnen 10.000 aan gort gereden wordt. Olieverbuik, compressieverlies etc.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Reageer