Springen naar inhoud

Misschien toch een onderdeel 'Religie en levensbeschouwing'?

• Log in om te kunnen reageren

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2005 - 16:54

Alle discussies over religie worden nu op ťťn hoop gegooid, maar dat topic is inmiddels wel erg uiteenlopend en onoverzichtelijk geworden. Zou het een goed idee zijn om bij Overig zoiets als 'Religie en levensbeschouwing' aan te maken? Ook op een wetenschappelijk forum blijven discussies over geloofskwesties kennelijk interessant.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 22:12

Helemaal mee eens!

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2005 - 16:04

Discusieren over religie is heel moeilijk omdat meestal beide partijen zijn eigen niet aan de regels houden, met betrekking tot de regels op dit forum, maar ook mbt tot de bekende filosofische discussie etiquetten.

Te vaak resulteerd een kwestie over religie in een eenzijdig antwoord waarbij de beide partijen het niet met elkaar eens kunnen zijn.

In de wetenschap behoort er echter maar een antwoord te zijn

De rede dat het op een hoop wordt gegooit is juist om het voor ons overzichtelijk te houden wanneer iets 'weer eens' finaal de verkeerde kant op gaat. Ik zelf kan het niet bijhouden en de meeste moderatoren interesseren zich niet voor deze niet-wetenschappelijke discussie.

Ik heb maar weinig gezien dat een discussie over religie echt vruchtbaar was.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2005 - 18:00

Is er iets tegen op een poging? Het gehele gebied verwijderen kan altijd nog.

Te vaak resulteerd een kwestie over religie in een eenzijdig antwoord waarbij de beide partijen het niet met elkaar eens kunnen zijn.

Dus dan maar geen discussie?

Ik zelf kan het niet bijhouden en de meeste moderatoren interesseren zich niet voor deze niet-wetenschappelijke discussie.

Wetenschap is niet alleen maar exact. Theologie is ook wetenschap. Hoewel door de natuurkundigen misschien weggehoond. Het is niet of nauwlijks te falsificeren, maar daarmee nog geen onzin. Als moderators het punt zijn, wil ik mijzelf wel als moderator aanmelden. Dit is een gebied wat mijn interesse wel heeft, hoewel ik misschien niet geheel deskundig ben (maar dat geldt voor wel weer moderators...).

'weer eens' finaal de verkeerde kant op gaat

Dan gaat het over discussie's waar god er weer eens bijgehaald wordt terwijl hij daar niets te zoeken heeft. Dat is op een 'eigen' afdeling een andere zaak. Ik zie geen kwaad in het feit dat geloofsaanhangers vanuit hun visie een standpunt verdedigen. Ik zal de laatste zijn die het er mee eens is, maar dat betekend niet dat ik ook niet wil weten hoe 'ze' denken en waarom ze zo overtuigd zijn. En ik weet wel dat discussie's met 'handsome'-bill en Johan redelijk uitzichtloos zijn, maar wellicht krijgt de discussie een andere wending in een eigen topic.

Arrogantie is niet de meest vleiende eigenschap.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 01 maart 2005 - 09:47

De ervaring leert ons dat, zoals purperewolf al schreef, dergelijke discussies snel uit de hand lopen. Op het moment wordt er inderdaad voor gekozen alles op 1 hoop te goooien, maar dat betekent toch niet dat er geen discussie is toegestaan? Het vergt wel wat meer werk om de juiste gedeeltes te quoten waar je op wil reageren, maar het hoog houden van de drempel zorgt er ook voor dat het "welles-nietes"-gehalte daalt.

Het blijft moeilijk religieuze dingen goed te moderaten zonder dat er van censuur gesproken kan worden. We hebben als moderators geprobeerd hier eenduidige regels voor op te stellen, maar dat bleek een ondoenlijke zaak. Natuurlijk nodig ik je uit te komen met een voorstel voor dergelijke eenduidige regels, die helder zijn voor zowel gebruikers als moderatoren.

Hierbij zeg ik overigens niet toe dat als deze regels vorm hebben gekregen er ook gelijk weer aparte threads over religie worden toegestaan. Dat blijft een beslissing van het beheer. Wel is het zo dat als we het gevoel hebben dat er goede regels zijn, die in de praktijk ook goed hanteerbaar lijken te zijn, de kans hierop groter wordt.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2005 - 11:00

Natuurlijk nodig ik je uit te komen met een voorstel voor dergelijke eenduidige regels, die helder zijn voor zowel gebruikers als moderatoren.

Tsja, er zijn wel regels te bedenken, de vraag is of mensen zich er aan houden. Als ik discussie's van bepaalde figuren hier volg, of eigenlijk de meeste, is er maar weinig wetenschappelijks aan. Hoewel dat toch een van de regels is. Er wordt hier naar hartelust uit de nek gekletst, waar ik zelf af en toe vrolijk aan meedoe, maar dat staat niet in de regels.

Dus de vraag is wat je precies als regel wilt handhaven. Op dit moment zijn de predikers hun woord aan het verkondigen in allerhande onderwerpen waardoor die stevig vervuild raken met niet terzake doende info. Er worden regelmatig onderwerpen afgebogen door deze predikers die liever geen wetenschappelijke gronden zien, maar vooral hun heilig boek. Als die mensen nu hun eigen plek hebben, hoeven ze niet meer het woord te verkondigen in discussie's die daar niets mee van doen hebben. Het wordt dan ook makkelijker voor moderators posts te verwijderen. Als er een religieus getinte post ergens tussenstaat kan die subiet verwijderd worden met een verwijzing naar de theologie.

Het blijft moeilijk religieuze dingen goed te moderaten zonder dat er van censuur gesproken kan worden.

Ik zou niet precies weten wat niet gezegd mag worden. Je wilt alleen voorkomen dat er gepredikt gaat worden. De overige forum regels bedekken de rest. Maar nogmaals, het kan toch een poging waard zijn? En als het allemaal echt niet werkt, verwijder je dat onderdeel toch weer? Ik zie het punt niet....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures