Springen naar inhoud

Hoe heet kan het in de verbrandingsmotor worden?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 17:32

Ik vraag me af hoe heet het binnenin de benzinemotor van een auto ongeveer kan worden in *C en maakt het dan ook uit op wat voor soort benzine de motor loopt? Zoja, hoeveel maakt dat uit. Ik weet wel dat de compressieverhouding van zo'n benzinemotor toch al gauw zo'n 10bar kan zijn, dat zal er misschien ook wel mee te maken hebben?

En bij een dieselmotor? De brandstof luchtmengsel ontbrandt bij een dieselmotor spontaan, dus dan moet de druk wel heel hoog worden en ook de temperatuur. Ik vraag me af hoe hoog kan in een dieselmotor de temperatuur oplopen en de druk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TuuT

TuuT

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 17:37

Ik vraag me af hoe heet het binnenin de benzinemotor van een auto ongeveer kan worden in *C en maakt het dan ook uit op wat voor soort benzine de motor loopt? Zoja, hoeveel maakt dat uit. Ik weet wel dat de compressieverhouding van zo'n benzinemotor toch al gauw zo'n 10bar kan zijn, dat zal er misschien ook wel mee te maken hebben?

En bij een dieselmotor? De brandstof luchtmengsel ontbrandt bij een dieselmotor spontaan, dus dan moet de druk wel heel hoog worden en ook de temperatuur. Ik vraag me af hoe hoog kan in een dieselmotor de temperatuur oplopen en de druk?

De temperatuur stijgt tot een 300 ŗ 400 įC. (Benzinemotor) 350 voor Dieselmotor. Het octaangehalte bepaald de ontbrandingstemperatuur.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 18:08

doe er na de ontploffing nog een graad of duizend bij

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 18:36

doe er na de ontploffing nog een graad of duizend bij

Die 300 tot 400*C is denk ik de temperatuur die het motorblok zelf kan worden.

Roel80

Roel80

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 20:12

Bij de eindcompressie wordt normaal een temperatuur van 300 tot 400 C bereikt. Bij ontbranding kunnen temperaturen tegen de 2000 C oplopen. (let wel dat dit lokale temperaturen zijn en zeer kortstondig). Uitlaatgastemperatuur ligt rond de 700-900 graden. Deze temperaturen zijn wel zeer afhankelijk van de compressieverhouding (normaal 1:9 tot 1:11), ontstekingstijdstip, constructie van de zuiger, kleptiming, eventuele turbo's en intercoolers (dus temperatuur aangezogen lucht speelt ook een belangrijke rol...hoe lager deze is hoe hoger de eindtemperatuur), de lucht-brandstof verhouding (arme mengsel geven hogere temperaturen). De soort benzine geeft niet heel erg veel verschil, de invloed van de eerder genoemde factoren is veel groter.

Compressie varieert van 1:14 tot 1:25. Temperatuur bij eindcompressie ligt een stuk boven de 500 C. Verbrandingstemperatuur varieert van 1500-2200 C. Uitlaatgastemperatuur kan tot 1000 C oplopen. Piekdruk ligt normaal tussen 60 en 80 bar.

Die 300 tot 400*C is denk ik de temperatuur die het motorblok zelf kan worden.

Zo heet wordt het blok niet. Zeker als de kop van aluminium blijft de temperatuur veel lager. Maar in een blok zijn de temperatuursvariaties ook erg groot. Het heetste worden de uitlaatkleppen, deze halen temperaturen van 800-900 graden. Een zuiger zit normaal rond de 400-450 graden.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2005 - 22:01

semi-offtopic:
Onder meer om deze reden is koeling en smering zo belangrijk voor de motor (om de ontwikkelde warmte af te voeren). Zorg dus dat deze systemen altijd in orde zijn..
Wat smering betreft.. dit geld speciaal voor diesels en motoren met turbocompressoren: de motor altijd rustig warm rijden. Diesels worden mechanisch relatief zwaar belast; onder meer omdat ze een hogere compressieverhouding hebben.
In het geval van een turbo: de motor wat langer stationair laten draaien om de glijlagers van de turbo van olie te voorzien. 15.000 omw/min zijn voor een turbo niet raar..
De oliedruk en viscositeit moet in orde zijn voor je de motor gaat belasten.

/crusade tegen mensen die hun motor niet warm rijden en/of hun olie niet bijvullen
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Roel80

Roel80

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2005 - 22:29

15.000 omw/min zijn voor een turbo niet raar..

euh, bedoel je nou tijdens stationair lopen?....want kleine turbo's gaan vaak tegen of net over de 100000 rpm

Het is trouwens ook belangrijk een motor met turbo rustig te laten afkoelen na intensief gebruik (dus niet gelijk afzetten). De turbo wordt gloeiend heet en bij stilzetten zou de olie in de turbo verdampen en dus de volgende keer starten heeft de turbo een droge start.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2005 - 09:26

Ik bedoel te zeggen dat die dingen loeihard draaien.. exacte getallen durf ik niet te noemen, maar 15.000 draaien de meeste in ieder geval. D.w.z. daar begint het pas..
Nog een nadeel van verdampende olie: het laat troep achter. Dat geeft doorgaans geen verbetering voor de smering, levensduur, etc. van de turbo.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 01 april 2005 - 15:17

Even over dat warmdraaien van de auto.
Als je het echt goed wild doen moet je de wagen niet stationair laten warmdraaien, maar zachtjes warmrijden. Een motor is berekend op een zo optimale verbranding als hij wordt belast.
Laat je hem stationair warm draaien krijg je meer roet vorming.

Ik heb verder geen idee of het nu ook echt schadelijker is voor je auto.

JWolters

JWolters

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 20:44

euh, bedoel je nou tijdens stationair lopen?....want kleine turbo's gaan vaak tegen of net over de 100000 rpm

Het is trouwens ook belangrijk een motor met turbo rustig te laten afkoelen na intensief gebruik (dus niet gelijk afzetten). De turbo wordt gloeiend heet en bij stilzetten zou de olie in de turbo verdampen en dus de volgende keer starten heeft de turbo een droge start.

Ik begrijp dat ik een erg oude post bump maar aangezien ik toch een, in mijn ogen, enigszins waardevolle toevoeging doe leek het me wel gerechtvaardigd. Ik kwam hier via google toen ik informatie zocht over temperaturen van een dieselmotor.

Men heeft het hier over rustig laten afkoelen, hoe lang is dat dan? En bedoel je dan echt stationair laten draaien of bedoel je dat als je bijna bij je bestemming bent niet meer dan 2000-2500 toeren moet maken (en dan bedoel ik natuurlijk niet de toeren van de turbo). Ik ken toch bijna niemand die zijn auto even laat "uitdraaien" als hij thuiskomt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2011 - 21:23

Het is trouwens ook belangrijk een motor met turbo rustig te laten afkoelen na intensief gebruik (dus niet gelijk afzetten).

Dus na een rit waarbij je een tijdje ťcht het vermogen vol hebt gebruikt, niet zů van de snelweg een parking op en uitzetten. Maar als je de snelweg afdraait en daarna nog een paar minuutjes rustig rijdt op binnenwegen ben je al ver zat afgekoeld en is nadraaien overbodig. Er staan maar weinig huizen pal naast een snelweguitrit.. ;) ...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures