Springen naar inhoud

Reguliere grafen

• Log in om te kunnen reageren

pmeisje

pmeisje

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2007 - 15:03

Heey,
Ik snap 1 van mijn opgaven voor wiskunde niet. we hebben hem in de klas behandeld maar ik snap hem hier nu niet meer. dit is de vraag.

Zij m>n. Het aantal n-reguliere grafen op m punten is gelijk aan het aantal x-reguliere grafen op m punten. Wat is x??

ik dacht dat het antwoord x=n was maar dat klopt niet en nu snap ik de opdracht niet meer

please help
pmeisje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 09:12

Beste pmeisje,

Bij een m-reguliere graaf heeft ieder punt precies m buren (dat wist jij al, maar ik moest het even opzoeken).

Als je van alle n-reguliere grafen het complement neemt krijg je precies evenveel (m-n-1)-reguliere grafen. Dus x=m-n-1 is in ieder geval ook een oplossing.

Verder lijkt het mij moeilijk. Ik nog niet zo gauw dat er een uitdrukking is voor het aantal x-reguliere grafen. Als dit de enige twee oplossingen zijn moet je nog bewijzen dat het aantal voor elke andere x anders is. Dat lijkt mij niet eenvoudig. Maar, ik ben niet zo goed in grafen.

Groet. Oscar

pmeisje

pmeisje

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 15:54

het anwoord moest wel x=m-1-n zijn en ik denk dat ik het snap
bedankt :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures