Natte kleren in zout water dompelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Natte kleren in zout water dompelen

Hallo,

Ik heb een vraag waar vast wel iemand het antwoord op weet.

In een boek over de muiters van de Bounty las ik dat de mannen die in de sloep enkele maanden over zee hebben gevaren het volgende: ' Een ander probleem betrof hun door de regen doorweekte kleren, het was een bron van ernstige verkoudheden die konden leiden tot dodelijke longontstekingen. Zijn oplossing was hen hun kleren te laten uitdoen, die te laten doortrekken van zeewater, ze uit te wringen en ze weer aan te trekken. Zout water verdampt sneller dan zoet water en daarom drogen daarin geweekte kleren sneller. Met het kleine beetje kostbare zonnewarmte dat er was konden ze ongeveer eeen uur per dag genieten van droge kleren.'

Ik dacht dat zout water juist minder snel verdampt, daarom gooi je ook zout in bv een pan aardappelen, zodat het water warmer dan 100 graden kan worden en dus minder lang hoeft te koken. Zout houdt water toch juist vast, daarom moet je er in warme gebieden toch ook erop letten dat je genoeg zout voedsel eet.

Kan iemand mij uitleggen of dit klopt?

Alvast bedankt,

Groeten van Nina

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Natte kleren in zout water dompelen

NinaW schreef:..//..

Ik dacht dat zout water juist minder snel verdampt, daarom gooi je ook zout in bv een pan aardappelen, zodat het water warmer dan 100 graden kan worden en dus minder lang hoeft te koken.

..//..

Kan iemand mij uitleggen of dit klopt?
dit hierboven is alvast op zijn minst overdreven.
Zout houdt water toch juist vast, daarom moet je er in warme gebieden toch ook erop letten dat je genoeg zout voedsel eet.
Je moet in warme gebieden juist niet teveel vocht vasthouden: dat betekent ophouden met zweten en dus oververhitting (zonnesteek).

Omdat je zoveel zweet en daarmee naast veel vocht ook veel zout verliest zou er van alles met je misgaan a.g.v. zoutgebrek: osmotische waarde van je lichaamsvocht wordt te laag (gesteld dat je alleen met zoutarm vocht aanvult)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Natte kleren in zout water dompelen

Okee maar heeft het dan zin om natte kleren onder te dompelen in zeewater?

Verdampt zout water sneller dan zoet water zoals in dat verhaal beweerd wordt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Natte kleren in zout water dompelen

NinaW schreef:Okee maar heeft het dan zin om natte kleren onder te dompelen in zeewater?

Verdampt zout water sneller dan zoet water zoals in dat verhaal beweerd wordt?
Geen idee. De verdampingswarmte van zoet water en zeewater is gelijk (althans, toch voor praktische doeleinden)

Wat ik me als reden zou kunnen voorstellen (maar geen idee of dit correct is) is dat zoute kleren minder problemen geven met het zacht worden (oma-velletje na lekker lang weken in bad) en makkelijk afschuren van je opperhuid eronder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Natte kleren in zout water dompelen

geen ideale quote, maar vooralsnog beter dan niets:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bath_salts
Bath salts provide a variety of benefits to a bather. Salts change the osmotic balance of the water so that fewer salts are leeched from the skin via osmosis. This reduces the "pruning" or "wrinkling" effect of prolonged exposure of skin to fresh water. Magnesium sulphate has been shown to be absorbed through the skin, and magnesium has an anti-inflammatory effect.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Natte kleren in zout water dompelen

Ah dat klinkt inderdaad logisch, als je lang op zee zit moet je natuurlijk geen huidproblemen (en wellicht daardoor open wonden?) krijgen. Dank je wel voor je reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Natte kleren in zout water dompelen

Je gooit zout water bij de aardappels zou dat het het water door een 'kern' word geholpen om van vloeistof naar gasvorm over te gaan. Het kookt dus wel eerder, omdat schoon water een schok, of een kern nodig heeft om te beginnen te borrelen.

En voor de smaak natuurlijk.

Dit verplaats ik echter naar praktische natuurkunde, hier komen weinig vergelijkingen bij kijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Natte kleren in zout water dompelen

Je gooit zout water bij de aardappels zou dat het het water door een 'kern' word geholpen om van vloeistof naar gasvorm over te gaan. Het kookt dus wel eerder, omdat schoon water een schok, of een kern nodig heeft om te beginnen te borrelen.
a)Gezien de aanwezige patatten lijkt me dat geheel overbodig.......

b)Kooksteentjes lijken me eerder een laboratoriumbehoefte (glad glas, superschoon demiwater, kleine vaatjes) dan een praktische zodat je liever veel kleine stoombellen hebt dan een paar grote.

c)Ik hoop dat de Bounty-kleding niet kookte... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Natte kleren in zout water dompelen

En daarbij vormt opgelost zout geen kernen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Natte kleren in zout water dompelen

Aangezien zout een bewaarmiddel is denk ik dat het doel ook kan zijn om de kleren van de mannen minder aantrekkelijk tmaken voor bacterieen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer