kwantumfysica voor beginners

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

kwantumfysica voor beginners

Hallo allemaal,

ik ben 15 jaar en ben geintereseert in kwantumfysica, men heeft me verteld dat het gaat over de kleinste onzichtbare kleinste deeltjes, en dat al de theorieen ( nog ) niet zijn kunnen bewezen.

Op de een of andere manier ben ik er van geobsedeert maar ik ken niemand die me het kan uitleggen wat het juist is of een voorbeeld geven waar kwantumfysica van toepassing is :?:

Kan ik er iets over leren of ben ik ,net als iedereen al gezegt heeft, te jong :?:

mijn vraag is als volgt :

kan iemand me op een gemakkelijke manier uitleggen hoe het werkt en waarvoor het gebruikt kan worden :shock:

alvast bedankt !

Berichten: 80

Re: kwantumfysica voor beginners

Kijk eens een stukje boven je topic: minicursus introductie tot de quantummechanica :shock:

Berichten: 5

Re: kwantumfysica voor beginners

had ik al gelezen, daarom had ik ook gevraagt of iemand het eenvoudig kon uitleggen :shock: , denk er aan dat ik maar 15 ben hé, al die formules snap ik niet van, we zijn nog niet eens bezig over neutronen, protonen enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: kwantumfysica voor beginners

Waarom maken we geen cursus natuurkunde voor beginners?

Ik bedoel dus van Newtons wetten tot hoe een atoomkern is opgebouwd maar dan zonder formules of de relativiteitstherie.

Ik wil best wel helpen.

Re: kwantumfysica voor beginners

Begin is bij de lokale bibliotheek.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: kwantumfysica voor beginners

ik ben bezig met de relativiteistheorie en op het moment dat je iets niet snapt kom je met google al best ver. Ik denk dat een cursus voor beginners beetje overbodig is. er is altijd nog een vragen topic.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: kwantumfysica voor beginners

aaargh schreef:Waarom maken we geen cursus natuurkunde voor beginners?

Ik bedoel dus van Newtons wetten tot hoe een atoomkern is opgebouwd maar dan zonder formules of de relativiteitstherie.

Ik wil best wel helpen.


Ik zou het wel een goed idee vinden. Ik ben zelf ook 15 en vind het ontzettend hinderlijk dat ik sommige dingen gewoonweg niet kan begrijpen omdat ik de vooral de wiskundige kennis mis om de formules te leren begrijpen (Partiële afgeleides, limieten, integralen enz.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: kwantumfysica voor beginners

Ik vind het wel en goed idee.

Vele forummers zouden er goed mee opschieten.

Berichten: 5

Re: kwantumfysica voor beginners

oké toch bedankt :shock: :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: kwantumfysica voor beginners

Kan ik er iets over leren of ben ik ,net als iedereen al gezegt heeft, te jong   :shock:


Ik ben 13 en ik begrijp de oude quantumtheorie goed zelfs met formules.

Dus, je bentt nooit te jong om te leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: kwantumfysica voor beginners

Ik denk dat het misschien nuttiger is om er meer voorbeelden bij te zetten en eventueel opdrachten met (los daarvan) antwoorden.

Een beetje de schoolboeken methode.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: kwantumfysica voor beginners

baelus schreef:Hallo allemaal,

ik ben 15 jaar en ben geintereseert in kwantumfysica, men heeft me verteld dat het gaat over de kleinste onzichtbare kleinste deeltjes, en dat al de theorieen ( nog ) niet zijn kunnen bewezen.

Op de een of andere manier ben ik er van geobsedeert maar ik ken niemand die me het kan uitleggen wat het juist is of een voorbeeld geven waar kwantumfysica van toepassing is   :?:

Kan ik er iets over leren of ben ik ,net als iedereen al gezegt heeft, te jong   :?:

mijn vraag is als volgt :

kan iemand me op een gemakkelijke manier uitleggen hoe het werkt en waarvoor het gebruikt kan worden   :shock:

alvast bedankt !
Ik ben zelf nu 16, en op mijn 15e raakte ik ook geintresseerd in o.a. Quantummechanica en de Relativiteitstheorie, en ik heb veel aan The Particle Adventure gehad. Zoek maar eens op Google, het wordt er duidelijk uitgelegd.
Writing my life in the book of space and time

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: kwantumfysica voor beginners

Ik ben zelf nu 16, en op mijn 15e raakte ik ook geintresseerd in o.a. Quantummechanica en de Relativiteitstheorie, en ik heb veel aan The Particle Adventure gehad. Zoek maar eens op Google, het wordt er duidelijk uitgelegd.


maar daar word niet uitgelegd hoe de formules enz. werken. en het gaat ook niet al te diep erop in

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: kwantumfysica voor beginners

Het boek de nieuwe eeuw van de fysica legt perfect uit hoe je aan de formules komt

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: kwantumfysica voor beginners

maar daar word niet uitgelegd hoe de formules enz. werken. en het gaat ook niet al te diep erop in
Dat lijkt me ook niet nodig voor een 15jarige.
Writing my life in the book of space and time

Reageer