Koelkast met absorptiekoeling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Koelkast met absorptiekoeling

Beste mensen,

Ik stel me al enige tijd de vraag hoe een koelkast op gas (of op elektriciteit die alleen warmte opwekt) werkt.

Niet dat ik het initiatief zou verwaarloosd hebben om zélf eens op het "www" te gaan zoeken.

De basiswerking is natuurlijk niet zo ingewikkeld als je de werking van een warmtepomp ernaast legt.

Het principe om een vloeistof te laten verdampen en op die manier koude te verkrijgen is ook niet zo moeilijk om te vatten.

Een van de soorten absorptiekoelkasten werken op een mengsel van ammoniak en water. Het begint met de verwarming van het mengsel en men probeert het water direct terug te winnen.

Dit is ook nog te volgen. (verschillende kooktemperaturen ammoniak en water...)

Echter, de ammoniakdampen die terug vloeibaar worden dmv afkoeling, worden daarna geexpandeerd tot gas doordat de ammoniak in een groter vat de kans krijgt om te verdampen.

Aangezien ik nergens een klep in het schema vind dacht ik dat ik een datail miste.

De manier om de verdampte gassen terug in water op te lossen om opnieuw de oorspronkelijke cyclus te kunnen starten snap ik ook niet helemaal.

In de informatie die ik vond staat heel de keten dmv buizen, syfons en vaten met elkaar in verbindig maar nergens vind ik de aanduiding dat er op bepaalde plaatsen in de cyclus ook drukverschillen zijn.

Ik vraag dus niet een kant en klaar antwoord maar gewoon een aanwijzing waar ik een meer grondige uitleg kan vinden.

Ik ben namelijk nogal een moeilijke mens in die zin dat ik het zo goed mogelijk wil snappen.

Hopend op een wederzijde "dynamiek" dank ik reeds alle forumbezoekers die mijn pijn en smarten hebben willen aanhoren!

Vriendelijke groeten!

Zulma

Berichten: 64

Re: Koelkast met absorptiekoeling

hier is een "basis" vriesinstallatie.

*let niet op de amateuristische tekening.

Afbeelding

zoals je ziet zorgt de compressor (boven) voor het drukverschil, het expansieventiel verlaagt de druk dan weer.
Echter, de ammoniakdampen die terug vloeibaar worden dmv afkoeling, worden daarna geexpandeerd tot gas doordat de ammoniak in een groter vat de kans krijgt om te verdampen.
dit is niet geheel waar, de vloeistof expandeert (drukverlaging) bij het expansieventiel, dit is gewoon een klep die voor een gedeelte op en neer gaat. De groter de doortocht de lager het drukverschil over de klep.

Meestal is de klep automatisch geregeld, met een voeler in het koelruim, waardoor de ideale klepstand gehouden wordt.

Berichten: 6

Re: Koelkast met absorptiekoeling

Doordat de NH3 dampen geabsorbeerd worden creeer je een onderdruk (je neemt de gassen immers weg). De vloeistof wordt dan verpompt naar een destillatie. De NH3 wordt weer gekondenseerd en het water wordt gebruikt voor absorbtie.

Door het verpompen krijg je drukverschil.

Probeer deze link:

http://www.eurocooling.com/articleseagroup.htm

Reageer