Oust?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 70

Oust?

Hallo,

ik vraag me nu al een tijdje af hoe een luchtverfrisser zoals Oust werkt. "Oust verwijdert vieze luchtjes, in plaats van ze te maskeren"

Ja, da's heel fijn, maar HOE?! Ik heb zelf nogal wat beesten op m'n kamer staan, en heb ook veel last van wierook/kookluchtjes van mijn huisgenoten. Maar voordat ik zo'n spuitbus aanschaf wil ik toch wel heel graag weten hoe het werkt..

In de reclame zie je prachtige lichte bolletjes die de vieze-geur-bolletjes omsluiten, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Gaat het hier om een reactieve stof die met zwevende moleculen reageert en een neerslag vormt? Krijg ik dan geen dubbeldikke stoflaag na gebruik? Naar mijn weten is geur namelijk gewoon een hoeveelheid moleculen die hun bron hebben losgelaten en rondzweven. Je ruikt het dan vervolgens als er een bepaalde hoeveelheid aan de geurreceptoren in je neus binden.

Mij lijkt echter dat deze moleculen dan geen lading oid hebben, omdat ze gewoon stabiel zijn 'losgewaaid' van de bron? Ik snap daarom ook niet hoe het werkzame ingrediënt van Oust de moleculen dan herkent - reageert het dan niet ook gewoon met stof oid?

Nou, een hoop vragen.. Ik hoop dat iemand me het antwoord kan vertellen!

Berichten: 8.614

Re: Oust?

Hier kan je de vijf manieren terugvinden waarop luchtverfrissers werken.

Als je specifiek wilt weten hoe Oust werkt, kijk dan hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Oust?

Even 3 eruit geknipt: blijbkaar werkt Oust dus door te absorberen, en in sommige varianten te desinfecteren. Er wordt dan gesproken van "a harmless chemical reaction". Maar hoe moet ik dat dan zien? (sorry, scheikunde is toch al een eind weggezakt.. :D ) Worden de moleculen op zo'n manier aangepast door de reactie dat ze niet meer met je geurreceptoren kunnen reageren? Vormt het toch een neerslag? Of wordt het gewoon weggewaaid als je het raam vervolgens openzet?

Die desinfectie-methoden zijn ook eng zeg, zit daar geen gevaar aan voor de gebruiker? Waarschijnlijk wordt het dan weer in een acceptabele dosis aan de ruimte toegevoerd waardoor maar 1 op de 10.000 mensen ofzo er problemen mee krijgt?

En anasthesie, da's wel heel grof zeg :D
Absorption: Adsorbents like activated charcoal or silica gel may be used to absorb offending, chemical odors.

Disinfection. Odors caused by bacterial activity can be eliminated by disinfectants like ozone, TEG, or bleaching agents containing hydrogen peroxide, chlorine or hypochlorites.

Anesthetization: Some air fresheners use anesthetics to dull the sense of smell.

Reageer