Springen naar inhoud

Wat is precies een organisch zuur?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 27 februari 2005 - 19:43

Wat is precies een organisch zuur? en is ascorbinezuur een organisch zuur ofniet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 27 februari 2005 - 19:48

Ik vraag dit na aanleiding van dit stukje:

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Een organisch zuur moet de groep CoOH hebben. die groep is niet in het vitamine C molecuul te vinden en dus is de term ascorbinezuur niet goed.

Als je ascorbinezuur oplost in water en dan de pH bepaalt blijkt de oplossing een pH van 3 te hebben, dit behoord dus wel tot de groep zuren. maar niet tot de groep organische zuren??

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 21:51

http://www.netsci-jo...7014/vitc2.html

eerste zuur-base evenwicht op
www.ic.sunysb.edu/Class/che124/E2.ppt
slide 5

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2005 - 09:15

Een organisch zuur, in de brede zin van het woord, is een organische stof die zuur reageert.
In enge zin van het woord is het een carbonzuur, dat wil zeggen een organische stof met tenminste ťťn carboxyl (-COOH) groep.

Ascorbinezuur is idd een organisch zuur.

• Gast

Geplaatst op 28 februari 2005 - 14:03

hoe kan ascoribinezuur dan een organisch zuur zijn als het de groep COOH niet bevat??

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2005 - 15:20

Het heeft wel een koolstofskelet, dus de definitie kun je hier ruim nemen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2005 - 15:49

Ascorbinezuur is dus wel een organisch zuur (nl een organische stof die zuur reageert), maar geen carbonzuur (bevat geen carboxyl groep).

• Gast

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:46

wat we de chemie van koolstofbindingen noemen, heette vroeger (en nu ook nog wel) organische chemie. vroeger dachten de mensen dat koolstofbindingen alleen uit organisch materiaal van organismen kwam, maar dat is niet zo (ook bijv. kunststoffen en medicijnen kunnen tot de organische chemie behoren).

een organische stof is dus een stof waar in ieder geval C-atomen ( = de hoofdketen met meestal veel H-atomen eraan) in zitten en als het een pH van 3 heeft is het een organisch zuur.

....toch?

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:49

In brede zin is een organisch zuur een moleculaire verbinding met o.a. C atomen die zuur rageert (dus pH < 7)

Heb ik nog een aspect gemist?

ZwerfEnVerwonder

ZwerfEnVerwonder

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 18:40

Ik denk dat de verwarring wordt veroorzaakt doordat het moeilijk(er) is om vast te stellen waar de afgesplitste H+ precies vandaan komt als de verbinding in kwestie gťťn carboxylgroep bevat. In het specifieke geval van ascorbinezuur moet je dat ůf gewoon onthouden (zonder 't te snappen) ůf je moet voldoende kennis van organische chemie hebben om te kunnen beredeneren welke hydroxylgroep een H+ ion zal afsplitsen. Voor een middelbare scholier zal dat laatste denk ik niet meevallen. Ik ben zelf vergeten hoe 't precies zit (ik schaam me diep, want ik heb een aantal jaren scheikunde gedoceerd :shock: ), maar ik vermoed dat het proton afkomstig moet zijn van ťťn van de twee -OH groepen die aan weerzijden van de dubbele binding in de ring zitten, dit omdat de negatieve lading die overblijft na afsplitsing dan enigzins kan worden "verdeeld" via de pi-orbitalen.

Jan, heb ik 't bij het rechte eind?
Growing older is mandatory. Growing up is not.

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 19:25

ik vermoed dat het proton afkomstig moet zijn van ťťn van de twee -OH groepen die aan weerzijden van de dubbele binding in de ring zitten, dit omdat de negatieve lading die overblijft na afsplitsing dan enigzins kan worden "verdeeld" via de pi-orbitalen.

Jan, heb ik 't bij het rechte eind?

inderdaad
zie www.ic.sunysb.edu/Class/che124/E2.ppt slide 5

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures