Verslag vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Verslag vraag

Hallo,

ik heb een klein probleem met de volgende onderzoeks vraag:

'' Wat is het verband tussen de kracht op een voorwerp en de snelheids-verandering van een voorwerp?''

Dit heeft te maken met een tijdtikker >> tikkerband e.d maar weet geen goed antwoord op deze onderzoeksvraag iemand een suggestie ?

Bijvoorbaat dank!

Mvg,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verslag vraag

Wil je zeggen dat je een proef hebt gedaan met een tijdtikker, daar nu de resultaten van voor je hebt liggen en aan de hand daarvan die onderzoeksvraag moet beantwoorden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Verslag vraag

Wil je zeggen dat je een proef hebt gedaan met een tijdtikker, daar nu de resultaten van voor je hebt liggen en aan de hand daarvan die onderzoeksvraag moet beantwoorden?


jah die mag/moet ik dus gebruiken in het antwoord :D verslag moet morgen alweer ingeleverd worden maar kom maar niet tot het antwoord v.d onderzoeks vraag -_-'

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verslag vraag

PK schreef:ik heb een klein probleem met de volgende onderzoeks vraag:

'' Wat is het verband tussen de kracht op een voorwerp en de snelheids-verandering van een voorwerp?''
Ervan uitgaande dat "een klein probleem" betekent dat je simpelweg geen antwoord weet, heb ik één hint voor je: tweede wet van Newton :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Verslag vraag

Ervan uitgaande dat "een klein probleem" betekent dat je simpelweg geen antwoord weet, heb ik één hint voor je: tweede wet van Newton :D
Wikipedia

Bij constante massa is de versnelling van een voorwerp evenredig met de grootte van de netto kracht op het voorwerp en omgekeerd evenredig met de massa van het voorwerp.

Dat is naar mijn idee het antwoord erop 8-) gezien het om EEN voorwerp gaat en niet specifiek het gewichtje dat ik gebruikte e.d

Toch heb ik het idee dat dit nog niet helemaal HET antwoord is dat ik nodig heb -_-'

btw bedankt voor jullie reacties zo is het leuker/makkelijker en leer ik er ook weer wat van zonder dat zomaar iemand zegt pats dit is het!

offtopic @jan van de velde >> folding @ home op quadcore is minder gebruikt maar 25% per core oftewel 4x25% is 1 core :D jammer dat dit nog niet opgelost is naar mijn weten...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verslag vraag

offtopic @jan van de velde >> folding @ home op quadcore is minder gebruikt maar 25% per core oftewel 4x25% is 1 core :D jammer dat dit nog niet opgelost is naar mijn weten...
Ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen met die percentages, misschien moet je dit eens duidelijk uitleggen in onsDistributed Computing forum. De F.A.Q die je daar kan terugvinden bevat een stukje over multiple core folding. Misschien heb je daar al iets aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verslag vraag

PK schreef:Bij constante massa is de versnelling van een voorwerp evenredig met de grootte van de netto kracht op het voorwerp en omgekeerd evenredig met de massa van het voorwerp.

Dat is naar mijn idee het antwoord erop :D gezien het om EEN voorwerp gaat en niet specifiek het gewichtje dat ik gebruikte e.d

Toch heb ik het idee dat dit nog niet helemaal HET antwoord is dat ik nodig heb -_-'
verondersteld dat je je tikkerband bevestigde aan een vallend massablokje.

a) wat weet je van de kracht op dat massablokje?

b) wat leidt je af uit de afstanden tussen de stippen op je tikkertape aangaande de versnelling van het blokje ?
offtopic @jan van de velde >> folding @ home op quadcore is minder gebruikt maar 25% per core oftewel 4x25% is 1 core :D jammer dat dit nog niet opgelost is naar mijn weten...
Wil je hier eens meer over posten in het distributed computing-forum:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

open er maar een topicje voor 8-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Verslag vraag

Jan van de Velde schreef:verondersteld dat je je tikkerband bevestigde aan een vallend massablokje.

a) wat weet je van de kracht op dat massablokje?

b) wat leidt je af uit de afstanden tussen de stippen op je tikkertape aangaande de versnelling van het blokje ?

Wil je hier eens meer over posten in het distributed computing-forum:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

open er maar een topicje voor :D
de kracht op het massa blokje >> Fz is bekend gezien het gewicht bekend is

Fz = M x G >

M = 0,308 kg

G = 9,81 N

Fz = 0,308 x 9,81 = 3,02

Fz = 3,02 N

stippen staan steeds meer uit mekaar.... beweegt dus steeds sneller

ben nooit goed geweest in beantwoorden van o.d 8-)

Afbeelding

edit denk dat het stukje van wikipedia wel goed genoeg is als antwoord kan natuurlijk ook zeggen hoe groter de krachter des te sneller/harder het voorwerp naar beneden ''valt''

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verslag vraag

PK schreef:de kracht op het massa blokje >> Fz is bekend gezien het gewicht bekend is

Fz = M x G >

M = 0,308 kg

G = 9,81 N

Fz = 0,308 x 9,81 = 3,02

Fz = 3,02 N
gebruik kleine "g" , en die is niet 9,81 N maar 9,81 m/s²

(hee, da's de eenheid van versnelling toch wel)

Die kracht is dus 3,02 N. Verandert dat nog onderweg?
stippen staan steeds meer uit mekaar.... beweegt dus steeds sneller
versnelt kennelijk.

Meet en bereken eens met welke versnelling?

(Laat me raden: 8-9 m/s²)
edit denk dat het stukje van wikipedia wel goed genoeg is als antwoord kan natuurlijk ook zeggen hoe groter de krachter des te sneller/harder het voorwerp naar beneden ''valt''
nou nee. Niet bepaald. Afgezien van luchtwrijving vallen een veertje en een loden kogel zelfs precies even snel.........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verslag vraag

Ik neem aan dat je de afstanden tussen opeenvolgende stippen hebt gemeten (of kunt meten).

Het is nu de bedoeling dat je in het verschil van deze afstanden een patroon herkent. Zet ze bijvoorbeeld eens uit in een grafiek.

Bedenk dat snelheid = plaatsverandering en versnelling = snelheidsverandering = (plaatsverandering)-verandering.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Verslag vraag

Jan van de Velde schreef:gebruik kleine "g" , en die is niet 9,81 N maar 9,81 m/s²

(hee, da's de eenheid van versnelling toch wel)

Die kracht is dus 3,02 N. Verandert dat nog onderweg?

versnelt kennelijk.

Meet en bereken eens met welke versnelling?

(Laat me raden: 8-9 m/s²)

nou nee. Niet bepaald. Afgezien van luchtwrijving vallen een veertje en een loden kogel zelfs precies even snel.........
let niet op letters :D was snel ff getypt :D als het eind antwoord maar klopt :D

>>> versnelling jep uiteraard goed whaha

>>> ik probeer morgen nog wel even voor ik natuurkunde heb met de TOA te praten om er met deze uit te komen 8-)

in ieder geval bedankt voor je moeite, ik post morgen nog wel even het antwoord en hoe het gegaan is!

Mvg,

Perkouw

P.s nogmaals thanks!
Phys schreef:Ik neem aan dat je de afstanden tussen opeenvolgende stippen hebt gemeten (of kunt meten).

Het is nu de bedoeling dat je in het verschil van deze afstanden een patroon herkent. Zet ze bijvoorbeeld eens uit in een grafiek.

Bedenk dat snelheid = plaatsverandering en versnelling = snelheidsverandering = (plaatsverandering)-verandering.
al gemaakt >> heb ze even geupload zie hieronder!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verslag vraag

Heb je nu ook berekend welke versnelling hieruit volgt? (raaklijn aan de snelheid-tijd-grafiek) (of is dit een tijd-snelheid-grafiek? dat haal ik altijd door elkaar :D )

Want daar gaat het om, om de versnelling! (snelheidsverandering genoemd in de onderzoeksvraag)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verslag vraag

PK schreef:heb ze even geupload zie hieronder!

Afbeelding
tjonge, van 0 naar 3,8 m/s in iets meer dan 0,41 s:
\(versnelling \ \ a=\frac{\Delta v}{\Delta t} = \frac{3,8 m/s}{0,41 s} = 9,3 \frac{m/s}{s} = 9,3 m/s² \)
Da's wel opvallend dicht bij die versnelling waar we het eerder over hadden? (Goeie gok van mij hè?)

afgezien van die kleine zwabbers onderweg, zou je, aan je grafiek te zien, de versnelling onderweg constant mogen beschouwen?

hee, constante kracht, constante versnelling.......... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verslag vraag

(raaklijn aan de snelheid-tijd-grafiek) (of is dit een tijd-snelheid-grafiek? dat haal ik altijd door elkaar :D )
Het is de gewoonte om éérst de Y-as grootheid te noemen.

pV diagram (thermodynamica)

pQ diagram (stromingsleer)

etc etc.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer