Klas overgeslagen?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Klas overgeslagen?

Zou ik graag willen weten.

Ben je dan slimmer of maakt het niets uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Klas overgeslagen?

is klassen overslaan tegenwoordig nog relevant? ik zit nu op het mbo en ik haal daar echt prachtige cijfers en zo. maar door over te slaan mis je teveel. je kan alleen niveau hoger
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Klas overgeslagen?

niet slimmer, gemotiveerder.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Klas overgeslagen?

Ben je dan slimmer of maakt het niets uit?
Je bent dan zeker niet persé slimmer. Tenslotte snij je dan de oude wond (lees: discussie) weer open: wat is intelligentie?

Hoe dan ook, mensen die klassen overslaan zijn veelal jonge leerlingen. Het gebeurt dan ook heel vaak op de basisschool en dan vooral in de beginjaren. Deze kinderen worden naar een ander jaar geplaatst omdat zij een voorsprong hebben op leeftijdsgenoten, vaak op sociaalvaardig gebied. Op school, de paar jaren erna, hebben zij dan ook geen moeite met de vooruitgang. Echter, na verloop van jaren, merken zij wel degelijk dat zij in de ontwikkeling eigenlijk te ver zijn en dat zij op andere gebieden té veel gepusht zijn, waardoor zij zich ongelukkig gaan voelen en het een averechts effect heeft.

Let wel: dit is onderzocht en een onverwaarloosbaar deel van de proefpersonen is gesignaleerd met bovenstaande effecten. Het is dus niet zo dat dit nu uit zijn verband moet worden gerukt en dat iedereen dus deze negatieve bijwerkingen ondervindt!

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: je bent dan niet per definitie slimmer, zeker niet.

En @richel_richel: vrijwel zeker niet gemotiveerder omdat het veelal op zeer jonge leeftijd gebeurt. Op het mbo zul je ook niet iemand een klas zien overslaan (zeg nooit nooit, maar het zou zeer uitzonderlijk zijn als het gebeurt!)
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 43

Re: Klas overgeslagen?

Ik heb wel een klas dubbel gedaan.. maar volgens mij moet het nog steeds zijn ''Heb je een klas overgeslagen'' :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Klas overgeslagen?

Ik heb niet echt een klas overgeslagen, maar omdat ik na 1 oktober jarig ben zou ik eigenlijk groep 2 over moeten doen. Maar dat heb ik niet gedaan omdat ik slim genoeg was. Zelf vind ik; "slim genoeg" niet echt de juiste benaming, ik kon door omdat ik kon leren en niet meer te veel op spelen gericht was.

Ik ken een jongen die een klas heeft overgeslagen, maar hij moest uiteindelijk 3v overdoen.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 11

Re: Klas overgeslagen?

Een klas overslaan zegt weinig over je intelligentie op zich, meer over je ontwikkeling. Ik ben blijven zitten, maar niet omdat ik niet meekwam, maar omdat ik verkeerde prioriteiten had. :shock: Dus ja, als je eerste prioriteit school is en je daar veel motivatie voor hebt sla je sneller een klas over.

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Klas overgeslagen?

volledig akkoord met "math" !

als ik heel jong was ( 7 jaar ofzo ) had mijn lerares er wel eens over gesproken om een klas over te slaan, maar mijn ouders zijn hier niet op ingegaan omdat ze dan dachten dat ik al mijn "vriendjes" ging missen..

Ben zeer blij dat ik dit niet heb gedaan want bij nader inzien ben ik hier volgens mij niet "slim" genoeg voor :shock: ....

cleopatra ;)

Berichten: 34

Re: Klas overgeslagen?

Ik heb wel een klas overgeslagen (een jaar korter kleutere, maar dat was meer omdat ik TOTAAL NIET kon knutselen, dan omdat ik verder zov goed was. (dat kan ook nog niet echt, want je hebt in de kleuterklas verder vrijwel geen vakken.)

Berichten: 19

Re: Klas overgeslagen?

ik heb een halve klas overgeslagen :shock:

Re: Klas overgeslagen?

Bij het overslaan van een klas is niet alleen de cognitieve ontwikkeling van een kind van belang, maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling en zelfs creativiteit is belangrijk.

Bij kinderen die cognitief "verder"zijn als andere kinderen, verlangen de ouders vaak ( !) dat die kinderen een klas overslaan.

Op den duur heeft verdieping ( sneller en meer) geen effect meer. Kinderen raken uit balans. Het is dus veel effectiever als deze kinderen de uitdaging krijgen in verbreding ( vreemde taal of muziekinstrument of noem maar op).

M.i. is het overslaan van een klas dus geen optie.

Berichten: 104

Re: Klas overgeslagen?

Ik ben bijna blijven zitten in het 3de kleuterklasje omdat ik slecht kon tekenen.

Ik beschouw intelligentie altijd met de prestaties van een computer.

werkgeheugen, snelheid, opslagcapaciteit, grafische kaart, besturingsprogramma(windows of linux),...

een computer met een hoge snelheid maar klein werkgeheugen zal minder goed presteren dan een computer met een middelmatige snelheid en middelmatig werkgeheugen.

heb overlaatst ook gelezen dat bewezen is dat mensen met een zeer groot werkgeheugen zeer slecht presteren onder stress.

Berichten: 9

Re: Klas overgeslagen?

Ik vind slim een beetje een naar woord.

Mensen hebben interesses. Als je veel interesses hebt zul je ook veel meer weten dan andere mensen. Ik heb een kind zien opgroeien die al op zijn 4e kon lezen en schrijven puur omdat hij dat wou leren (interesses). Hij wist ook alle kenteken platen van auto's van de hele familie uit zijn kop (interesses). Omdat hij al zo vroeg kon leren en schrijven heeft hij een klas overgeslagen. Dus hoe meer interesses hoe slimmer je bent. Als hij alleen interesses had in leren en schrijven en voor de rest niets, dan was hij misschien nu heel dom geweest.

Hij zit nu in de brugklas van gymnasium.

Berichten: 19

Re: Klas overgeslagen?

Grolo schreef:Ik vind slim een beetje een naar woord.

Mensen hebben interesses. Als je veel interesses hebt zul je ook veel meer weten dan andere mensen. Ik heb een kind zien opgroeien die al op zijn 4e kon lezen en schrijven puur omdat hij dat wou leren (interesses). Hij wist ook alle kenteken platen van auto's van de hele familie uit zijn kop (interesses). Omdat hij al zo vroeg kon leren en schrijven heeft hij een klas overgeslagen. Dus hoe meer interesses hoe slimmer je bent. Als hij alleen interesses had in leren en schrijven en voor de rest niets, dan was hij misschien nu heel dom geweest.

Hij zit nu in de brugklas van gymnasium.
Dat betekent dus als je bijvoorbeeld op het vmbo zit en je bent in heel veel dingen geinteresseerd, maar haalt steeds slechte cijfers je toch slim bent? beetje vreemde beredenatie toch?

Berichten: 9

Re: Klas overgeslagen?

Ik denk als jij slechte cijfers haalt voor iets wat jou heel erg interesseert ook wel beetje vreemd.... Dan interesseert je het waarschijnlijk niet genoeg anders had je de antwoorden wel geweten....

Kan het natuurlijk mis hebben maar voor mij is dit gewoon waar. Als ik iets moet leren wat ik leuk vind dan heb ik daar veel minder moeite mee dan iets waar ik een hekel aan heb.

Reageer