Springen naar inhoud

Redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

H2O

H2O

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 08:04

Hoi,

Ik heb een vraag omtrent de redoxreactie.

Ik ben bezig met het bepalen van joodgetal volgens Wijs op olien en vetten en nu moet ik een redoxreactie uitvoeren. Nou is redox niet mijn sterkste kant, kan iemand mij misschien helpen, mij op het goede spoor te zetten?

Ik weet het volgende

I2 + 2e --> 2I-
2S2O32- --> S4O62-

Dat wordt:

I2 + 2S2O32- --> 2I- + S4O62-

Ook weet ik dat er een Wijsoplossing aan het monster wordt toegevoegd en deze wijsoplossing bestaat uit:

75ml Cyclohexaan
175 ml IJsazijn
1750 ml Wijsopl.

Wij titreren met 0,1 m Na2S2O3

We beginnen met 3 blanco's waarvan wij het gemiddelde nemen. Hierna wegen wij een bepaalde hoeveelheid olie of vet in, alleen is deze voor mij onbekend omdat ik moet uitrekenen hoeveel gram olie ik nodig heb. De blanco's liggen rond de 15,800 ml (dit is het gemiddelde). Er wordt zoieso al 4,5 ml Na2S2O3 getitreerd. Het gaat om Palm Olie waarvan ik de inweeg moet berekenen. Bij het berekenen wordt een platina elektrode gebruikt. Ik weet ook dat het Joodgetal de volgende waarde heeft: 0,054 g I2/ ? g Palm Olie

Voor de berekening wordt de volgende formule gebruikt:

IV = (V1 - V2) * c * 12,69 / m

Waarin:
IV = Joodgetal (g/100 g)
V1 = Volume natriumthiosulfaat dat bij de titratie van de blanco
is verbruikt (ml)
V2 = Volume natriumthiosulfaat dat bij de titratie van het monster
is verbruikt (ml)
c = concentratie van de gebruikte natriumthiosulfaat (0.1M)
m = inweeg monster (g) (4 decimalen)

Alleen waar het getal 12,69 vandaan komt weet ik ook niet, misschien dat dit de concentratie Wijsoplossing is.

Kan iemand mij misschien verder helpen?>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 september 2007 - 19:09

die 12,69 is niets anders dan de atoommassa van Jood (of betergezegd de molmassa van J2 gedeeld door 2), gedeeld door 1000 (om van ml naar liter te gaan) en vermenigvuldigd met 100 (omdat IV per 100 gram is.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures