Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Moderator: Rhiannon

Berichten: 254

Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Stel, u bent nu veertig en na een gezond en geslaagd leven komt u in 2046 op uw tachtigste aan een hartaanval te overlijden. U heeft laten vastleggen dat u na uw overlijden wilt worden ingevroren. Tweehonderd jaar later, in 2246, wordt uw lichaam ontdooid en met de modernste medische technieken wordt uw hart gerepareerd, wordt alle schade aan uw lichaam door het invriezen hersteld en worden al uw organen en weefsels verjongd. Al uw cellen worden weer in gezonde staat gebracht, er wordt vers bloed in uw aderen gepompt en uw hartslag en ademhaling worden weer op gang gebracht. U wordt wakker, doet uw ogen open, en krijgt te horen dat u gereanimeerd bent na twee eeuwen ingevroren te zijn geweest. Na van de schrik te zijn bekomen, begint u aan uw nieuwe leven in de toekomst, in een lichaam dat weer zo fit is als toen u twintig was. Science fiction? Vooralsnog wel. Maar science fiction uit het verleden is vaak de werkelijkheid van de toekomst.

(Bronvermelding) Bovenstaande geschreven door Henry R. Sturman

Nu is mijn vraag over het bovenstaande; wanneer we instaat zijn het hart van de ingevroren persoon weer na 200 jaar opgang krijgen, en het lichaam met nieuwe lichaamsdelen weer wordt doorbloed. Zal de persoon zijn bewustzijn ook weer kunnen opstarten.

Ik ben van mening dat het bewustzijn niet aanwezig zal zijn.

Gr. Sign

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Tenzij men de persoonlijkheid/bewustzijn speciaal bewaard heeft (offline) dan denk ik ook dat het niet aanwezig zal zijn. Op dit moment zijn we daar niet toe in staat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 590

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Ach, aannemen dat het met het bewustzijn ook wel goed komt lijkt me in het licht van de overige aannamen een peulenschil. Het klinkt nu misschien als science-fiction, maar ja, science fiction uit het verleden is vaak de werkelijkheid van de toekomst.

Berichten: 954

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Het bewustzijn opslaan en klaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Er zijn al verscheidene topics waar het bewustzijn bediscussieerd kan worden. (zoek-functie)

Ik zie daarom de meerwaarde van dit topic niet meteen. Het lijkt me dat speculatie verder in het café kan gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Ik ben van mening dat het bewustzijn niet aanwezig zal zijn.
Ik ook, al denk ik dat de ingevroren persoon hier anders over zou denken; ik gok dat in hem dezelfde overtuiging van 'bewustzijn' zal leven als die bij hem leefde voor hij wordt ingevroren.

Hoe overtuig je een zombie dat hij een zombie is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Sign schreef:Ik ben van mening dat het bewustzijn niet aanwezig zal zijn.

Gr. Sign
Helemaal mee eens, want toen hij dood ging is zijn ziel naar het hiernamaals gegaan, en als je daar eenmaal zit kun je er nooit meer weg (het is eeuwig). Het lijkt me sterk dat die ziel opeens vanuit de hemel of hel teruggezogen wordt wanneer het hart weer begint te pompen, een ei wordt toch ook niet vloeibaar als je hem na het koken weer afkoelt? Dit is allemaal een grapje van me natuurlijk. Ik denk dat bewustzijn wel in die persoon aanwezig is. Waarom zou dit namelijk niet zo zijn? Die man heeft een normaal functionerend lichaam net zo als elk ander mens. Dat hij in een andere tijd leeft maakt toch ook niet uit, want dat deden ze in WO2 ook.

Berichten: 12.262

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Lastig vraagstuk, want het komt er vooral op neer hoe dat invriezen en ontdooien precies in zn werk gaat. Zou je iemand in een split second compleet kunnen diepvriezen en weer ontdooien, dan is er geen reden waarom het bewustzijn, informatie in de hersenen, in dat proces verloren moet gaan.

Veel lastiger wordt het bij een praktische situatie waarbij iemand bijv wordt ingevroren middels een koude vloeistof. Daarbij kost het enige tijd voor de hersenen om van normaal naar compleet bevroren te gaan, en lijkt het me waarschijnlijk dat alle actiepotentialen in de neuronen verdwenen zijn voor men is bevroren. Het verlies van die informatie is naar mijn idee final, en daar is met toekomstige ontdooitechniek ook niets aan te herstellen.
Victory through technology

Berichten: 954

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Helemaal mee eens, want toen hij dood ging is zijn ziel naar het hiernamaals gegaan.


Dan is het dus een kwestie van een kopie maken voordat dat gebeurt.

Berichten: 12.262

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Waarom zou dit namelijk niet zo zijn? Die man heeft een normaal functionerend lichaam net zo als elk ander mens.


Posts hebben een beetje gekruisd, maar ik blijf erbij dat het met name aan de manier van invriezen ligt of de informatie in de hersenen behouden blijft. Het op nivo houden van de actiepotentialen is een proces dat energie kost, tenzij het compleet is vastgevroren. Het stukje tussen beginnen invriezen en helemaal bevroren zijn moet wat dat betreft niet erg lang duren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Posts hebben een beetje gekruisd, maar ik blijf erbij dat het met name aan de manier van invriezen ligt of de informatie in de hersenen behouden blijft. Het op nivo houden van de actiepotentialen is een proces dat energie kost, tenzij het compleet is vastgevroren. Het stukje tussen beginnen invriezen en helemaal bevroren zijn moet wat dat betreft niet erg lang duren.
Wat voor informatie bedoel je? Wat ik lees in de openingspost is dat die persoon weer levend en fit rondloopt, dus dan ga ik ervanuit dat hij gewoon een gezond mens is. Zoals ik de vraag lees is het niet echt relevant op welke manier hij in een andere tijd terecht komt, en het invriezingsproces kan je bijv ook vervangen door een reis via tijdmachine.

Berichten: 954

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Wat voor informatie bedoel je?


Nou, deze informatie bijvoorbeeld

http://en.wikipedia.org/wiki/Omega_point_%28Tipler%29

Berichten: 12.262

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Wat voor informatie bedoel je? Wat ik lees in de openingspost is dat die persoon weer levend en fit rondloopt, dus dan ga ik ervanuit dat hij gewoon een gezond mens is. Zoals ik de vraag lees is het niet echt relevant op welke manier hij in een andere tijd terecht komt, en het invriezingsproces kan je bijv ook vervangen door een reis via tijdmachine.


Ik dacht dat de openingspost zich afvroeg of het bewustzijn behouden kan blijven bij invriezen en weer ontdooien. De meeste lichaamsdelen lijken zoiets met denkbare techniek wel te kunnen doorstaan, maar het stilleggen en weer 'opstarten' van de hersenen blijft een verhaal apart. Als de informatie in de hersenen verloren gaat dan kun je iemand wel reanimeren tot lichamelijke gezondheid, maar blijft zoiemand vermoeddelijk voor altijd in een coma achter.
Victory through technology

Berichten: 254

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Als blijkt dat we het bewustzijn kunnen ‘opstarten’ wil dit zeggen dat het bewustzijn ligt opgeslagen in de hersens, en kunnen we stellen dat het bewustzijn ligt verankerd in het fysieke lichaam.

Als blijkt dat we het bewustzijn niet meer kunnen `opstarten` kunnen we vaststellen dat het bewustzijn geen deel uitmaakt van het fysieke lichaam.

De hersens van het ontdooide lichaam zal wel zijn lichaamsfuncties uitvoeren, waardoor het lichaam kan overleven, maar zal niet kunnen reageren op zijn omgeving wat interactie betreft.

Als het bewustzijn niet meer in het lichaam aanwezig is… kunnen we ons afvragen waar het bewustzijn dan wel gebleven is…..is het bewustzijn in het NIETS opgegaan (maar niets bestaat niet)…….. Zijn de BDE`s dan wel waar……… en is het bewustzijn in een andere dimensie terecht gekomen ……. in een dimensie dat wij als NIETS omschrijven….

Toch interessant om straks een ingevroren persoon te ontdooien….

Gr. Sign

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Tweehonderd jaar later wordt uw lichaam ontdooid...

Sign schreef:Als blijkt dat we het bewustzijn niet meer kunnen `opstarten` kunnen we vaststellen dat het bewustzijn geen deel uitmaakt van het fysieke lichaam.

De hersens van het ontdooide lichaam zal wel zijn lichaamsfuncties uitvoeren, waardoor het lichaam kan overleven, maar zal niet kunnen reageren op zijn omgeving wat interactie betreft.
Waarmee je bewustzijn bombardeert tot oorzaak van interactie met de omgeving.

Dat lijkt mij een mooie omschrijving.

In dat geval kunnen wij vaststellen dat mijn pc 'bewustzijn' heeft aangezien die interacteerd met zijn omgeving.
Toch interessant om straks een ingevroren persoon te ontdooien….
Met het kader dat jij schept voor bewustzijn zal het bijzonder waarschijnlijk zijn dat het bewustzijn zal hebben; we weten namelijk van vele fysieke processen dat zij verantwoordelijk zijn voor de interactie met de omgeving.

Reageer