Springen naar inhoud

Veelhoeken in cirkels.

• Log in om te kunnen reageren

Paul Siemons

Paul Siemons

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 21:28

Hallo,

Ik weet niet of dit op het juiste onderdeel van het forum gevraagd word?
Mijn vraag is de volgende: in een ver verleden moesten wij op school veelhoeken kunnen tekenen in een cirkel met gebruikmaking van een passer en meetlat. Nu zoveel jaren later heb ik dat af en toe nog eens nodig en ik ben op zoek of er op het net niets over te vinden valt ?

Mvg,

Paul Siemons

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 27 februari 2005 - 21:48

als ik een veelhoek teken in een cirkel doe ik het altijd als volgt:

neem een bepaalde passeropening en teken u cirkel,
bepaal de omtrek van die cirkel en deel de omtrek door het aantal zijden van je veelhoek, neem nu je passeropening op die grote en teken af op je cirkel mbv je passer ... verbindt daarna met je meetlat de gevonden punten,

ik zou geen andere methode weten :shock:

Groetjes
Cleopatra

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 22:11

Ik vermoed dat je het hebt over construeren van een veelhoek in een cilinder. Zo kun je bijvoorbeeld een regelmatig zeskant construeren door de cirkel te tekenen met de passer en met dezelfde passer instelling de cirkel in 6 stappen rond te lopen (dit is de gemakkelijkste de meesten zijn veel moeilijker). Kijk hier eens voor een vijhoek: http://www.geocities...ry/pentagon.htm en http://www.cut-the-k.../pentagon.shtml
Uit de laatste site blijkt dat het ook nog iets met de gulden snede te maken heeft.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2005 - 23:31

Bert heeft het over de gemakkelijkste veelhoeken en dat klopt... Ik zou me er niet aan wagen om zelf erachter proberen te komen hoe je een regelmatige 17-hoek tekent d.m.v. construeren, want zelfs het bewijs volgen en proberen te begrijpen is al ingewikkeld genoeg...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures