Springen naar inhoud

Opwekking energie voor huiselijk gebruik

• Log in om te kunnen reageren

brikb

brikb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 11:23

Bij mijn huis loopt een klein riviertje
Is het mogelijk om energie op te wekken m.b.v. waterraden, en die energie dan ook weer te gebruiken in mijn huis?
Kan ik dan meerdere raderen in de rivier plaatsen om zo meer stroom op te wekken?
zo ja, wat is daar allemaal voor nodig, en hoe zou ik die moeten schakelen?
Kan ik de overtollige energie van het ene moment opslaan en later gebruiken?
En kan ik deze energie gewoon aansluiten op het lichtnet van mijn huis?
Is dit hele verhaal enigzins rendabel?
Alvast bedankt voor alle reacties,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 11:55

Bij mijn huis loopt een klein riviertje

Okee

Is het mogelijk om energie op te wekken m.b.v. waterraden, en die energie dan ook weer te gebruiken in mijn huis?

Alles is mogelijk

Kan ik dan meerdere raderen in de rivier plaatsen om zo meer stroom op te wekken?

Dat kan inderdaad, maar of dat rendabel is is maar de vraag, waarschijnlijk niet, het is beter om een groot rat te hebben dan 4 kleine.

zo ja, wat is daar allemaal voor nodig, en hoe zou ik die moeten schakelen?

Ligt eraan hoe profesioneel je het wil aanpakken. Je zal het naar 50 Hz moeten schakelen en het liefst 240V.

Kan ik de overtollige energie van het ene moment opslaan en later gebruiken?

Natuurlijk kan dat, al kun je het ook gewoon terug het net in laten lopen, dat is meer rendabel

En kan ik deze energie gewoon aansluiten op het lichtnet van mijn huis?

Als 240V @ 50Hz dan wel.

Is dit hele verhaal enigzins rendabel?

Nee. De investeringen zijn de opbrengsten niet waard.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 17 september 2007 - 12:29

Er is slechts 1 reden om het te doen: Als backup, voor als het grid uitvalt.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 12:48

In dat geval zou ik me de moeite sparen en een dieselgenator halen bij de bouwmarkt.. je zult er waarschijnlijk minder diesel in moeten verstoken dan het hele bovenstaande plan gaat kosten.

Om te bezien of zo'n generator rendabel is voor continubedrijf moet je eens nagaan wat het debiet in dat riviertje eigen is, en over welk hoogteverschil je er energie uit kunt winnen. Uiteraard gaat daar nog een forse factor vanaf wegens het rendement, maar je kunt vast een indicatie krijgen.
Victory through technology

brikb

brikb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 13:59

zelfs bij een hoogteverschil van +/- 3 meter?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 17:33

Het ligt eraan wat je wilt, bij een hoogteverschil van drie meter kun je best veel energie opwekken, als je dus voor het meeste rendement gaat dan moet je wel veel investeren: als je bijvoorbeeld een groot rad in het water zet, moet je er wel rekening mee houden dat de stand van het water voor en na het rad word beinvloed. Als het water niet snel genoeg wegstroomt, kun je overstromingen krijgen. Dus dan moet je weer voor een sluis, en stuwdammen zorgen en al dat wat er bij komt.

Maar 3 meter kan best interessant zijn voor een klein projectje om bijvoorbeeld de achtertuin 's avonds te verlichten.
Dan kun je dus een race maken (weet niet zeker of dat in het Nederlands ook race heet) waarmee je dus een klein beetje water van de grote stroom afpikt. Hier in kun je dan een turbine plaatsen. Dit werkt beter dan een turbine in de volle stroom te zetten, omdat je dan er voor moet zorgen dat de ene kant van je tuin 3 meter hoger is dan de andere kant, anders krijg je overstromingen. Als je het zo doet hoef je je ook niet zo druk te maken over frequenties en voltages, je plaatst er gewoon wat (fiets) dynamos aan vast en haakt er wat gloeilampen aan.

Dus.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 17 september 2007 - 19:15

Een heel mooi idee.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2007 - 19:32

micro-hydroturbinesystemen zijn kant en klaar te koop voor elk type waterstroom. Op deze (commerciële) site vertellen ze wat meer dan alleen een verkooppraatje.
http://www.absak.com...ater-power.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 23:31

Dat is inderdaad een erg interessante site, zou zowaar zelf aan de slag gaan.

Check in ieder geval de volgende pdf (9MB) http://www.absak.com...ks/ABShydro.pdf

Op pagina 14 en 19 staan dingen die goewd voor je project zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures