Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

een vraagje,

hoe berekend politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

ik bedoel,

als je naar tv programma ''blik op de weg '' kijkt, dan zie je bijvoorbeeld een undercover politieauto die een motorrijder volgt, men kan dan zijn gemiddelde snelheid meten , maar als de motorrijder of autorijder er vandoor gaat dan kan men in het begin ook nog even meten.

wat ik wil weten is ,

men meet vanuit de rijdende volgauto. normaal meet men vanaf de stilstaande zijkant van een snelweg, maar hier vanuit een rijdende auto. hoe gaat dit in zijn werk?

men rijdt dus beiden, de volgauto en de gevolgde persoon. en toch kan men de snelheid bepalen.

wie geeft mij hier goede uitleg over?
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

Waarom zou men niet hetzelfde systeem kunnen gebruiken als bij stilstaande metingen (dit gebeurt via dopplershift in een gereflecteerde em golf) en de snelheid van de politieauto er bij optellen? (ik weet niet of men het zo doet, maar ik zie geen probleem om het zo te doen)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

Mijn ouders kijken altijd "Wegmisbruikers", dus als ik daar ben pik ik wel eens stukjes mee. Het principe is daar hetzelfde (undercover volgauto met meetapparatuur). Die meet de afgelegde weg en de tijd met geijkte apparatuur. Dit kan over hele korte afstanden, maar ook over kilometerslange trajecten, net afhankelijk van hoe lang ze de meter laten lopen. Het sommetje is vrij simpel: afgelegde weg delen door de tijdsduur.

Puntmetingen doen ze niet aan. Wel gebeurt het incidenteel dat als ze een auto volgen en zien dat er regelmatig ruim boven de 50 km/h te hard gereden wordt, ook al is het gemiddelde over de afstand net onder die grens, dat ze op basis daarvan toch het rijbewijs innemen. Ze hebben dan geen harde meting van die pieken, maar op basis van hun eigen snelheidsmeting die standaard in de auto zit kunnen ze dan toch het rijbewijs innemen.

Het systeem dat Eendavid schetst is ook mogelijk natuurlijk, maar die heb ik ze nog nooit zien gebruiken bij Wegmisbruikers. Daar ik ervan uitga dat ze bij Blik op de weg dezelfde auto's danwel systemen in die auto's ter beschikking hebben als bij Wegmisbruikers vraag ik me af of dit gebruikt wordt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

Dopplerbepaling uit rijdende autos wordt in nederland niet gebruikt. Het is op zich wel mogelijk, maar zeer moeilijk als bewijsmiddel omdat zo'n installatie geijkt moet worden voor de situatie waarin hij is opgesteld (hoek t.o.v. het gemeten voertuig maakt ook uit).

Wat ze met die volgauto's gebruiken is een trip-track systeem, dat werkt door handmatig in te toetsen waneer de gevolgde en de eigen auto een ter plekke te kiezen 'start' en 'finish' passeren (bijv een snelwegportaal, verkeerslicht of -bord). Uit de meting van de eigen auto haalt men de afstand middels een geijkte teller, uit de meting van de gevolgde auto de tijd, en dan is het een kwestie van delen. Die meetpunten leggen ze ook op de video vast, zodat men in de rechtzaal kan zien dat er niet gesjoemeld is om een hogere meting te verkrijgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

omdat zo'n installatie geijkt moet worden
dat had ik inderdaad uit het oog verloren, dank

Berichten: 3.165

Re: Hoe berekent politie de snelheid van een auto vanuit een volgauto?

men rijdt dus beiden, de volgauto en de gevolgde persoon. en toch kan men de snelheid bepalen.
Je kan zien ofdat de afstand ongeveer gelijk blijft. Dat kan je op het oog wel redelijk goed zien maar je kan ook een ijkpunt op de weg nemen (bijvoorbeeld een paal, een bord of een boom) en daarmee tellen. Je hebt de snelheid en het verschil in tijd, dan kan je makkelijk de volgafstand berekenen. Als je dit op het begin en op het einde doet dan is de uitkomst volgens mij behoorlijk exact. Bedenk dat zo'n achtervolging altijd over een grotere afstand gebeurt en de relatieve foutenmarge hierdoor heel wat kleiner wordt (een foutenmarge die eveneens in het voordeel van de achtervolgde kan zijn).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer