Laser

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Laser

hey ik heb een vraagje over lasers. volgens deze afbeelding http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Laser.svg. is er een 100% reflecterende spiegel en een (bijv) 10% refelecterende spiegel. Kunnen er ook 2 10% of meer reflecterende mirros zijn? Dus dat beide spiegels 10% reflecterend zijn?

Berichten: 244

Re: Laser

Dan zou je dus aan beide kanten een laserbundel krijgen...waarvan beide ook nog minder intens. Waarom zou je dat willen?

Berichten: 12.262

Re: Laser

Dat gaat niet... bij de meeste lasers moeten beide spiegels bijzonder goed zijn, aanzienlijk beter dan bijv een badkamerspiegel oid. De HR kant is dan bijv (in een HeNe laser) 99.98% en de output coupler kant 99%. Zou je aan beide kanten een OC plaatsen dan is de gain in het lasermedium meestal onvoldoende om nog te werken.

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, bijvoorbeeld een stikstoflaser. Daarbij is de gain zo groot dat zelfs zonder spiegels gelased wordt, en in dat geval komt de beam er ook aan 2 kanten uit.
Victory through technology

Berichten: 25

Re: Laser

bedankt voor jullie reactie's.

ik wilde dit weten omdat ik hiermee in discussie kwam met een collega. Hij beweerde dat er lasers waren waarbij uit de gain generator ( heet dit officieel zo? ) uit beide kanten een bundel kwam ( dus 2 laserbundels ). Ikzelf was van mening dat je dan beter een prisma kon plaatsen om je bundel te splitsen.

Benm, heb jij voor mij wat meer info over die stikstoflaser? en wellicht een toepassing voor deze lasers dan? hebben deze lasers een voordeel ten opzichte van de andere?

Berichten: 12.262

Re: Laser

Stikstoflasers zijn, denk ik, vooral een grappig curiousiteit om zelf te bouwen. Als wat googled op 'nitrogen laser' kom je de bouwplannen vanzelf wel tegen.

Of er verder praktische lasers zijn waarbij uit beide kanten een beam komt betwijfel ik. Overigens lijkt het me lastig een beam te splitsen met een prisma, laserlicht is sowieso monochromatisch en dat maakt het lastig. Uiteraard kan het wel met een halfspiegel en een volle spiegel, al vraag ik me af voor welke toepassing dat nut heeft?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laser

Het ligt er heel erg aan wat voor soort laser je hebt, of je spiegels nodig hebt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een fiber-laser, daar geeft het vlak waar de fiber eindigt al genoeg reflectie om te lasen.

Ook heeft een laser niet altijd 1 kleur.. dat ligt er wederom aan wat voor laser je hebt, wat voor coherentielengtes en of hij wel/niet pulst. (pulsende lasers hebben een breed spectrum)

Wat betreft een bundel opsplitsen... wat is je doel van het splitsen? Je zou natuurlijk een bundel op de punt van een prisma kunnen laten vallen, waardoor je eigenlijk twee lelijke halve bundeltjes maakt.. maar de betere oplossing is een halfdoorlatende spiegel (waar Benm de "volle spiegel" voor wil gebruiken en wat 'ie er precies mee bedoelt weet ik niet... ik neem aan een 100% reflecterende spiegel, en dan blijft over dat ik niet weet waarvoor 'ie hem wil gebruiken)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 25

Re: Laser

Je zou natuurlijk een bundel op de punt van een prisma kunnen laten vallen, waardoor je eigenlijk twee lelijke halve bundeltjes maakt.. maar de betere oplossing is een halfdoorlatende spiegel (waar Benm de "volle spiegel" voor wil gebruiken en wat 'ie er precies mee bedoelt weet ik niet... ik neem aan een 100% reflecterende spiegel, en dan blijft over dat ik niet weet waarvoor 'ie hem wil gebruiken)

om je laser te stabiliseren... het werkt idd met een halfdoorlatende spiegel, een deel van je licht wordt doorgelaten en een deel wordt 'weerkaatst' naar andere spiegels waarna je beide bundels weer samenvoegt. hierdoor verminder je het aantal pieken in je pulsen.... ik ga nog even opzoek naar een tekening of betere verduidelijking hiervan.

Het wordt toegepast tijdens het lithografische proces van het maken van een chip. hier moet je bundel zo stabiel mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laser

mmooij schreef:om je laser te stabiliseren... het werkt idd met een halfdoorlatende spiegel, een deel van je licht wordt doorgelaten en een deel wordt 'weerkaatst' naar andere spiegels waarna je beide bundels weer samenvoegt. hierdoor verminder je het aantal pieken in je pulsen.... ik ga nog even opzoek naar een tekening of betere verduidelijking hiervan.

Het wordt toegepast tijdens het lithografische proces van het maken van een chip. hier moet je bundel zo stabiel mogelijk zijn.
mmm... graag een plaatje, ik zie inderdaad niet waar je op doelt... Een laser stabiliseren doe je over het algemeen gewoon door goed uit te lijnen. Afhankelijk van de gain in je gainmedium ga je wel of niet lasen. Veel gain betekent bijvoorbeeld dat je eindspiegel minder goed hoeft te zijn.

en pulsen bij lithografie? ik kan me voorstellen dat je liever geen pulsen hebt bij lithografie. Bij lithografie wordt een tralie gebruikt om het licht af te buigen naar een fotogevoelige plaat. Fourier leert ons dat "hoe korter de puls in het tijdsdomein, hoe breder het spectrum". Breder spectrum betekent een andere afbuiging (ofwel diffractie) aan de tralie, wat weer tot gevolg heeft dat je geen mooie scherpe lijnen kan maken, maar dat het een beetje uitsmeert...
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 25

Re: Laser

het duurde even, maar ik heb iets gevonden wat een beetje uitbeeldt wat ik bedoelde:
Bijlagen
laser.JPG
laser.JPG (16.05 KiB) 739 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laser

mmm... daar wordt je bundel niet bepaald veel stabieler van.

1) je gooit een flinke hoeveelheid licht weg

2) het werkt alleen om pulsen in intensiteit te verlagen, maar je verpest de stabiele repetitiefrequentie van je pulstrein hiermee, dus ik zie het niet niet..

3) je haalt fase informatie weg door pulsen achter elkaar te zetten, je krijgt interferentie effecten enz.

al met al, snap ik werkelijk niet in wat voor laser dit systeem gebruikt zou moeten worden.. het lijkt mij totaal onzinnig.. (sorry :D )
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 6

Re: Laser


Berichten: 25

Re: Laser

daar ging iets mis...

beste Rude,

1) dit is ook de bedoeling... dit is goed te zien in de afbeelding. Door je puls uit te smeren en voornamelijk de intensiteit te verlagen bespaar je je spiegels en lenzen.

Bij lithografie wordt dit toegepast om dus voornamelijk de optische elementen te beschermen. Het laserlicht wat door het systeem gaat loopt op tot 60 Watt.

De laser die gebruikt wordt pulseerd wel degelijk. Tussen de 1K en 6Khz. De reden hiervoor is ook dat er per puls gekeken kan worden of teveel of teweinig energie in zit.

Reageer