Chemie studeren

Moderator: Rhiannon

Berichten: 31

Chemie studeren

Hallo,

Ik ben Safa en zit nu in de 3e klas van Havo. Ik wil later Chemie studeren.

Maar er zijn verschillende categoriën. Ik wil medicijnen ontwerpen.

Volgens mij is dat Organische chemie maar ik ben er niet 100% van zeker.

Kan iemand mij dat uitleggen?



En ik wil ook N&G kiezen. Maar bij N&G 'mag' je Natuurkunde kiezen.

Ik vind Natuurkunde zo saai maar ik weet niet waarom ik denk dat

het aan mij zelf licht, de leraar of het boek. Maar als ik nou geen Natuurkunde

zou kiezen loop ik dat flink wat achter dan andere mensen die wel Natuurkunde

hebben gekozen en Chemie studeren?

Mvg, Safa-K

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Chemie studeren

Als je chemie gaat verder studeren ga je zeker een hele grote brok natuurkunde hebben, natuurkunde en chemie zijn dicht aan elkaar verwant. Ik snap ook niet hoe chemie je kan intresseren en natuurkunde dan weer niet.

Ik ken niet veel van het Nederlands onderwijssysteem maar als je chemie wil gaan studeren zou ik zeker je fysica, chemie en wiskunde op een goed niveau houden.

Trouwens, je zit nog maar in het 3e middelbaar, je hebt nog tijd genoeg om te kiezen welke richting je wil uit gaan. Je moet gewoon zorgen dat je je kennis op peil houdt anders vallen veel wegen die je uit kan gaan weg.

Berichten: 31

Re: Chemie studeren

Rov schreef:Als je chemie gaat verder studeren ga je zeker een hele grote brok natuurkunde hebben, natuurkunde en chemie zijn dicht aan elkaar verwant. Ik snap ook niet hoe chemie je kan intresseren en natuurkunde dan weer niet.

Ik ken niet veel van het Nederlands onderwijssysteem maar als je chemie wil gaan studeren zou ik zeker je fysica, chemie en wiskunde op een goed niveau houden.

Trouwens, je zit nog maar in het 3e middelbaar, je hebt nog tijd genoeg om te kiezen welke richting je wil uit gaan. Je moet gewoon zorgen dat je je kennis op peil houdt anders vallen veel wegen die je uit kan gaan weg.
Daarom zeg ik ook of het aan mij ligt, leraar of het boek.

Maar zijn er nog andere mensen die iets willen zeggen over Chemie?

PS: Ik wil het onderwerp dichter bij Organische Chemie en N&G houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Chemie studeren

Natuur&gezondheid zonder natuurkunde? Dat was in mijn tijd (spreekt "opa") wel anders. Natuurkunde stond bovenaan in die lijst, gevolgd door scheikunde, wiskunde B, en biologie. Natuurkunde is iig onmisbaar, zoals Rov al terecht opmerkt. Bovendien zal je ook veel basisnatuurkunde nodig hebben als je verder wil met medicijnen ontwerpen.

Dat is zover als ik je kan helpen, ik heb zelf geen chemie gestudeerd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 31

Re: Chemie studeren

Nog een vraag.

Als je medicijnen wilt ontwerpen hoort dat dan bij Organische Chemie of anders?

Berichten: 12.262

Re: Chemie studeren

Om chemie te studeren is (of was?) het verplicht eindexamen te doen in tenminste natuurkunde en wiskunde, dat heb je voor de studie ook wel nodig, zeker de eerste jaren. Ik heb zelf chemie gedaan in utrecht, en de eerste 2 jaar heb je qua vakken niet zoveel te kiezen, en is natuurkunde ook een verplicht vak dat los gegeven wordt.
Als je medicijnen wilt ontwerpen hoort dat dan bij Organische Chemie of anders?
Dat ligt er een beetje aan. Voor een deel zit dat zeker in organische- en biochemie, maar de meer klinische kant ligt bij farmacie. Qua keuze van schoolvakken maakt dat nu weinig uit, maar als je aan de studie begint moet je uitvogelen waar je bij de universiteit die je kiest precies moet zijn.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Chemie studeren

Geneesmiddelenontwikkeling beslaat inderdaad o.a. organische chemie:
De cursus "inleiding tot de medicinale chemie en geneesmiddelenontwikkeling" veronderstelt een grondige theoretische en praktische voorkennis van de chemie, vooral algemene en organische chemie. Verder moet er een voorkennis bestaan van de verschillende therapeutische doelwitreceptoren en hun functie/dysfunctie (farmacologie, biochemie, fysiologie, pathofysiologie, microbiologie, infectieziekten).
Bron: http://www.virtuelecampus.be/main.aspx?c=F...detail=3BFAR-06

Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Farmacie

http://en.wikipedia.org/wiki/Pharmacy
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 31

Re: Chemie studeren

Dus Natuurkunde 'moet' ik studeren zodat ik niet al te veel

last van krijg op het HLO.

Nu is Natuurkunde niet verplicht bij N&G. Voor de mensen die

denken (dachten) dat Natuurkunde wel verplicht is.

Zijn er nog andere mensen die mij informatie willen inlichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Chemie studeren

Nee, ik wil je alleen ook nog even aanraden wél natuurkunde te nemen. Anders maak je het jezelf simpelweg vele moeilijker dan nodig. Zeker aangezien natuurkunde op het VWO nu ook weer niet zó bijster veel tijd in beslag neemt (niet dat het "simpel" is ofzo, maar ik bedoel: als je in de de derde zit kun je het er best bij nemen; als je later terugkijkt terwijl je chemie studeert denk je "had ik dat er maar bijgenomen met relatief weinig inspanning vergeleken met wat ik nu moet inhalen").

Bovendien is natuurkunde een ontzettend interessant vak, daar kom je wel achter (wellicht krijg je een leuke, enthousiaste docent), misschien besluit je zelfs wel natuurkunde te studeren :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 196

Re: Chemie studeren

Safa-K schreef:Hallo,

Ik ben Safa en zit nu in de 3e klas van Havo. Ik wil later Chemie studeren.

Maar er zijn verschillende categoriën. Ik wil medicijnen ontwerpen.

Volgens mij is dat Organische chemie maar ik ben er niet 100% van zeker.

Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik zit in VWO-5 N&T en mijn interesse ligt ook bij Chemie. Ik heb daar ook al informatie over. Ik zie in mijn studievoorlichtingsboekjes alleen de bacheloropleidingen Chemie/Scheikunde en Chemische Technologie/Scheikundige Technologie. Zowel op hbo als wo. Welke tak van de scheikunde je wil moet je later pas kiezen volgens mij. :D
En ik wil ook N&G kiezen. Maar bij N&G 'mag' je Natuurkunde kiezen.

Ik vind Natuurkunde zo saai maar ik weet niet waarom ik denk dat

het aan mij zelf licht, de leraar of het boek. Maar als ik nou geen Natuurkunde

zou kiezen loop ik dat flink wat achter dan andere mensen die wel Natuurkunde

hebben gekozen en Chemie studeren?

Mvg, Safa-K
Nu ben ik zó jaloers op je. :D De 2e fase is vernieuwd waardoor natuurkunde niet meer verplicht is. Het is nu een keuzevak. Ik zit als laatste in het oude systeem. Ik heb dus (tot mijn grote ergernis) nog WEL natuurkunde. Ook ik vind natuurkunde saai en heb er een hekel aan, terwijl ik scheikunde een prachtig vak vind. Bij mij ligt het aan alles eigenlijk. Aan mijn talenten (natuurkunde is bij mij het 'slechtst' van de 3 exacte), docent (oersaaie man, ligt echter wel uitstekend uit) en boek (nogal saaie lay-out etc, niet zo spectaculair).

Maar even bij de hoofdzaak. Als je wil weten of natuurkunde hoofdzakelijk is voor je toekomstige studie in de chemie, kun je dat het beste navragen bij je decaan. Die weet je dat het beste te vertellen denk ik. De meesten op dit forum zitten al in een beroepsopleiding volgens mij. Naar mijn weten hebben die allemaal een ander systeem voor het middelbaar onderwijs gehad dan wij. Ook andere leermethodes etcetera. Misschien lagen natuurkunde en scheikunde toen nog wel dichter bij elkaar...?
Als je chemie gaat verder studeren ga je zeker een hele grote brok natuurkunde hebben, natuurkunde en chemie zijn dicht aan elkaar verwant.
Dit hoor ik wel vaker, maar dit klopt totaal niet. Ik kan geen enkele link leggen tussen natuurkunde en scheikunde. Of dat nou aan mijn methodes of school ligt, ik weet 't ook niet.
Natuur&gezondheid zonder natuurkunde? Dat was in mijn tijd (spreekt "opa") wel anders. Natuurkunde stond bovenaan in die lijst, gevolgd door scheikunde, wiskunde B, en biologie. Natuurkunde is iig onmisbaar, zoals Rov al terecht opmerkt. Bovendien zal je ook veel basisnatuurkunde nodig hebben als je verder wil met medicijnen ontwerpen.
Dit vind ik vreemd. Als natuurkunde zó belangrijk is, waarom is het dan geschrapt als profielvak uit de N-profielen? Naar mijn weten wordt natuurkunde ook vrijwel nergens meer voor gevraagd. Is er zo veel veranderd de afgelopen jaren op 't gebied van middelbaar onderwijs?

Berichten: 2.746

Re: Chemie studeren

Als je geneesmiddelen wil ontwikkelen is farmacie veruit de beste keuze.

master in de geneesmiddelenontwikkeling

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Chemie studeren

(nogal saaie lay-out etc, niet zo spectaculair).
Dat is alleen maar een goed punt vind ik. Niet te veel kleuren, opmaak en rare lijntjes. Maar goed, dat terzijde inderdaad.
Als je wil weten of natuurkunde hoofdzakelijk is voor je toekomstige studie in de chemie, kun je dat het beste navragen bij je decaan.
Ik sanp het woord "hoofdzakelijk" in dit verband niet. Misschien bedoel je "noodzakelijk"? Hoofdzakelijk voor een studie chemie is natuurlijk het vak chemie.
Misschien lagen natuurkunde en scheikunde toen nog wel dichter bij elkaar...?
:D Nee, natuur- en scheikunde zijn niet uit elkaar aan het groeien.
Dit hoor ik wel vaker, maar dit klopt totaal niet. Ik kan geen enkele link leggen tussen natuurkunde en scheikunde. Of dat nou aan mijn methodes of school ligt, ik weet 't ook niet.
Geen enkele??? Je beweert dit wel met een grote stelligheid. :D

Kijk hier eens. "je krijgt belangrijke wiskunde, natuurkunde en biologie". Je krijgt fysische chemie.

En het feit dat deze master bestaat is al een grote aanwijzing. "dit klopt totaal niet" en "geen enkele link tussen natuur- en scheikunde" lijken me dan ook een beetje vreemde opmerkingen van iemand die chemie wil studeren :D
Dit vind ik vreemd. Als natuurkunde zó belangrijk is, waarom is het dan geschrapt als profielvak uit de N-profielen? Naar mijn weten wordt natuurkunde ook vrijwel nergens meer voor gevraagd. Is er zo veel veranderd de afgelopen jaren op 't gebied van middelbaar onderwijs?
Dat is ook vreemd. Maar de logica bij regeringsbesluiten betreffende onderwijs ontbreekt wel vaker.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Chemie studeren

In onlogische toegangseisen waren ze altijd al goed hoor. Voor die profielen, toen je nog gewoon zelf 7 of meer vakken mocht kiezen, konden studies eisen dat je bepaalde vakken had gevolgd op het vwo. Ze mochten echter maar 2 vakken eisen. Scheikunde kwam met de briljante oplossing dan natuurkunde en wiskunde-B verplicht te stellen - ervan uitgaande dat niemand het in zn hoofd zou halen scheikunde te gaan studeren zonder het vak op het vwo gedaan te hebben.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Chemie studeren

Dit vind ik vreemd. Als natuurkunde zó belangrijk is, waarom is het dan geschrapt als profielvak uit de N-profielen? Naar mijn weten wordt natuurkunde ook vrijwel nergens meer voor gevraagd. Is er zo veel veranderd de afgelopen jaren op 't gebied van middelbaar onderwijs?
Je gaat me nu toch niet vertellen dat natuurkunde ook uit het profiel Natuur&Techniek is gehaald he? :D

De "basisnatuurkunde" (natuurkunde 1 zeg maar) is toch iets wat je echt wel nodig hebt naar mijn mening. Natuurlijk is het zo dat je niet per se alles van golfbewegingen en weet ik wat allemaal hoeft af te weten, maar zaken als krachten, impulsen, gedragingen van stoffen in verschillende fasen e.d. is toch iets dat je in het gros van de technische studies toch wel nodig hebt. Procestechniek, chemie, chemische technologie, materiaaltechnologie, bouwkunde, electrotechniek, werktuigbouw, milieukunde, enz. kunnen allemaal niet zonder.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Chemie studeren

Ik weet niet hoe het in Nederland in elkaar zit, maar in België blijft natuurkunde in de wetenschapsrichtingen toch wel zeer belangrijk. Ik ben net gedaan met het middelbaar (dus veel is er nog niet veranderd nu), ik deed Wetenschappen-Wiskunde en daar kreeg ik 3 uur natuurkunde, 2 uur scheikunde en 2 uur biologie; dus dat wil denk ik wel zeggen dat natuurkunde noodzakelijk is voor gelijk welke wetenschappelijke richting later.

Over die opmerking dat er geen enkele link is tussen natuurkunde en scheikunde: in mijn 5de jaar kreeg ik in het eerste trimester in scheikunde radioactiviteit; in het 3de trimester kreeg ik in fysica ook radioactiviteit. Dat is nu 1 voorbeeld van een deelgebied waar beide vakken elkaar enorm veel overlappen.
(nogal saaie lay-out etc, niet zo spectaculair).
de cursussen die ik tot nu toe kreeg van iemand de dezelfde richting volgt (maar al in zijn 4de jaar zit) die ik zal volgen zijn allemaal witte A-4 blaadjes met zwarte tekst erop. Simpelere lay-out kan niet zeker? :D

Dat vind ik ook wel goed al die afleiding door die kleurtjes e.d.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Reageer