Springen naar inhoud

Goniometrie: hoeken in radialen

• Log in om te kunnen reageren

Jeej

Jeej

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 20:11

Hoi allemaal,

Ik heb hier een klein probleempje. Wij moeten voor goniometrie van de ene hoek in radialen naar de andere hoek in radialen dus:
LaTeX
Maar ik heb dus geen flauw id hoe het moet. Op het stencil wat we hebben gekregen staat een eenheidscirkel, maar dat helpt ook niet echt veel.
Zou iemand mij dus kunnen uitlegen hoe ik dat doe? De leraar heeft het ook al in de klas uitgelegd, en nog een keer apart. En nog een vriedin van mij heeft het uitgelegd.
Zij had het er over dat oneven getallen aan de linker kant lagen en even aan de rechter kant. En 7 is dus oneven, dus links en dan moest je omhoog omdat het min is waarbij je leest dat LaTeX dan LaTeX wordt.
Maar dan snap ik nogsteeds niet waarom ik er dan LaTeX aan toe moet voegen.
Zou iemand dus mij kunnen uitlegen hoe dit nou werkt?

Misschien ook handig om te weten, ik ben niet zo geweldig met breuken... :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 20:33

Ik begrijp de opdracht niet zo goed. Ten eerste kun je, als je de tijd hebt, dit eens doornemen om je breukenkennis op peil te brengen.

Ten tweede weet ik dat een hoek van 0 radialen gelijkwaardig is met een hoek van LaTeX radialen, net zoals nul graden en 360 graden gelijkwaardig zijn (een volledige cirkel).
Wellicht is het de bedoeling om een gegeven hoek in radialen om te zetten naar de gelijkwaardige hoek LaTeX , maar dan met LaTeX ?

Veranderd door Phys, 17 september 2007 - 20:33

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jeej

Jeej

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:18

Ik begrijp de opdracht niet zo goed. Ten eerste kun je, als je de tijd hebt,  

Ten tweede weet ik dat een hoek van 0 radialen gelijkwaardig is met een hoek van LaTeX radialen, net zoals nul graden en 360 graden gelijkwaardig zijn (een volledige cirkel).
Wellicht is het de bedoeling om een gegeven hoek in radialen om te zetten naar de gelijkwaardige hoek LaTeX , maar dan met LaTeX ?

Jah, je moet gegeven hoek in radialen naar een hoek in radialen met LaTeX , dat had ik niet duidelijk gezegt...

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:33

het ziet er zelfs fout uit

LaTeX ziet er beter uit
niet?

Jeej

Jeej

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:36

het ziet er zelfs fout uit

LaTeX

ziet er beter uit
niet?

Wat jij zegt klopt denk ik niet, want jij veranderd hem. Je hebt dus die -7 als teller gemaakt, die moet er dus wel voor blijven...
Ik zal morgen nog wel even andere voorbeelden plaatsen (heb het stencil hier niet... )

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:43

ervoor of erop is hetzelfde, bekijk die link naar de minicursus breuken eens.

Fingolfin

Fingolfin

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:45

Je mag die -7 in de teller zetten er geldt: LaTeX . Als je een breuk vermenigvuldigt met een getal is dat hetzelfde als de teller vermenigvuldigen met dat getal. Je kunt het ook zo zien: LaTeX en bij vermenigvuldigen of delen maakt de volgorde niet uit je mag dus eerst 7 met 1 vermenigvuldigen en dan delen door 3

edit: verdorie te laat

Veranderd door Fingolfin, 17 september 2007 - 21:46

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:50

stoker, met LaTeX bedoelt hij LaTeX .
Vooral op de basisschool, maar ook in het begin van de middelbare school wordt deze notatie nog gebruikt.

@Jeej: Zoals ik al zei, kun je altijd 2pi bij de hoek optellen of er van aftrekken. Je krijgt dan een gelijkwaardige hoek, aangezien twee, drie of 19 keer een rotatie van 360 graden (oftewel 2pi) dezelfde situatie oplevert. Snap je dit?

Zo ja:
We noteren dit vaak als LaTeX met k een geheel getal (...-3,-2,-1,0,1,2,3,...). Afhankelijk van k, wordt het dus phi + 2pi, phi + 8pi, phi - 6 pi, enz.. Begrijp je dit?
In jouw voorbeeld heb je dus LaTeX
Je wilt nu precies z vaak 2pi erbij optellen, dat je uitkomt op een hoek tussen 0 en 2pi. Je kunt dit uitrekenen, of gewoon uitproberen met een paar waarden voor k. In jouw voorbeeld wordt dit k=4 dus je telt er 2*4*pi = 8pi bij op.

Veranderd door Phys, 17 september 2007 - 21:52

- Niels Bohr -

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 22:12

stoker, met LaTeX

bedoelt hij LaTeX .

:D
wie haalt dat in zn hoofd?!

In belgie heb ik dat nog nooit gezien

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2007 - 22:19

njah, op de basisschool heb ik niet anders gehad. Op de middelbare in de eerste ook nog volgens mij. Wiskundig is het inderdaad vrij fout. Derhalve kan het ook verwarring veroorzaken (zoals is gebleken).
- Niels Bohr -

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2007 - 22:58

:D
wie haalt dat in zn hoofd?!

In belgie heb ik dat nog nooit gezien

Wat schrijft men in Belgi dan voor "anderhalf" bv?
Nog een vb: n-driekwart uur.
De 'breuken met gehelen' zijn misschien in het spraakgebruik ontstaan.
Wiskundig zijn het 'ondingen'!

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 18 september 2007 - 08:32

njah, op de basisschool heb ik niet anders gehad. Op de middelbare in de eerste ook nog volgens mij. Wiskundig is het inderdaad vrij fout. Derhalve kan het ook verwarring veroorzaken (zoals is gebleken).

LaTeX op universiteiten n op basisscholen.

Wie denkt dat LaTeX heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Met LaTeX wordt bedoeld LaTeX
Met LaTeX wordt bedoeld een variabele of constante met de naam LaTeX
Met LaTeX wordt bedoeld het getal 73 (dus niet LaTeX )
Met LaTeX wordt bedoeld LaTeX
Met LaTeX wordt (met enige fantasie) bedoeld 6 uur 30. Rekenkundig staat hier iets onzinnigs.

Driekwart uur is correct Nederlands
Een driekwart uur is een germanisme (eine drieviertel Stunde).

Veranderd door PeterPan, 18 september 2007 - 08:34

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 08:46

spreek je nu voor Belgi PeterPan?
want dat 1e heb ik nog nooit gezien
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 10:48

Ik ben blij dat ik het nooit zo aangeleerd heb gekregen.

"och ja, als er niets tussen twee getallen staat zet je maar een + of een x, je ziet maar"

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 11:48

LaTeX
Nu kan je 6pi dus weglaten omdat 6pi drie keer een omwentelling om de eenheidscirkel is.
Je weet dat een positieve hoek tegen de klok in is, en een negatieve hoek met de klok mee.
LaTeX
Dus in plaats van LaTeX tegen de klok in te draaien, kan je ook LaTeX met de klok mee..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures