2h2o2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

2h2o2

Hallo,

Ik heb hier over na zitten denken. Mijn vriend legde het mij uit.

Maar ik ben het vergeten. 2H2O2 => hoe komt dit tot stand?

Dus iets met wiskunde. 2H2O+O2 = 2H2O2. De O moet dan toch O3 zijn?

Berichten: 2.746

Re: 2h2o2

Je klinkt verwardj en niet echt vertrouwd met chemie.

wat je daar geeft is een reactievergelijking, hoe stof(fen) reageren tot andere stof(fen)

als je een stof of stoffen krijgt, kan je niet zomaar op een wiskundige manier zeggen wat eruit zal komen.

maar als je een reactievergelijking hebt moet je wel van elk atoom evenveel hebben voor en na de reactie.

daarom de coefficienten.

en daarom geef je waarschijnlijk 2H2O2 op, want de stof is H2O2, die twee staat gewoon voor twee deeltjes (of twee mol) die twee is dus gewoon een coefficient om te zorgen dat voor en na de reactie dezelfde atomen en evenveel van die atomen zijn.

Maar je zoekt best eerst eens op wat een reactie(vergelijking) is.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: 2h2o2

Safa-K schreef:Hallo,

Ik heb hier over na zitten denken. Mijn vriend legde het mij uit.

Maar ik ben het vergeten. 2H2O2 => hoe komt dit tot stand?

Dus iets met wiskunde. 2H2O+O2 = 2H2O2. De O moet dan toch O3 zijn?
Haha :D , je hebt het nog niet helemaal goed begrepen Safa-k Het ging over het kloppend maken van een reactievergelijking. Hier alsnog de uitleg

Het was het volgende. Als waterstof en zuurstof met elkaar zouden reageren krijg je water. (voor de chemisten onder ons: dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk. Het kan ook H2O2 worden

De reactie is dan: waterstof + zuurstof = water.

In formule word het dit: H2 + O2 = H2O

Nu moeten het aantal deeltje voor en na het "is" teken gelijk zijn. Nou, je hebt 2 waterstof atomen, en 2 zuurstof atomen voor het = teken, maar 2 waterstof en 1 zuurstof atoom erna. Dit moet je gelijk zien te krijgen, en dat doe je door er grote getallen voor te schrijven. Ze worden dus niet als 2 geschreven. 2H2O betekent dus 2 water moleculen, en dus 4 waterstof atomen en 2 zuurstof atomen.

Als je het kloppend maakt, dat wil dus zeggen dat je ervoor zorgt dat het aantal deeltjes ervoor en erna hetzelfde zijn qua aantal krijg je het volgende: 2H2 + O2 = 2H2O

Voor het = teken: 2 × 2 = 4 waterstof atomen en 2 zuurstof atomen.

Na het = teken: 2 × 2 = 4 waterstof atomen en 2 zuurstof atomen.

Zo klopt het dus :D .
stoker schreef:Je klinkt verwardj en niet echt vertrouwd met chemie.

wat je daar geeft is een reactievergelijking, hoe stof(fen) reageren tot andere stof(fen)

als je een stof of stoffen krijgt, kan je niet zomaar op een wiskundige manier zeggen wat eruit zal komen.

maar als je een reactievergelijking hebt moet je wel van elk atoom evenveel hebben voor en na de reactie.

daarom de coefficienten.

en daarom geef je waarschijnlijk 2H2O2 op, want de stof is H2O2, die twee staat gewoon voor twee deeltjes (of twee mol) die twee is dus gewoon een coefficient om te zorgen dat voor en na de reactie dezelfde atomen en evenveel van die atomen zijn.

Maar je zoekt best eerst eens op wat een reactie(vergelijking) is.
Hier word echter geen 2H2O2 bedoelt. Safa wou op MSN weten hoe je een reactie vergelijking kloppend maakt. Helaas was het nog geen zonneklaar. Zie boven voor de uitleg Safa.

Berichten: 196

Re: 2h2o2

Je wilt weten hoe waterstofperoxide (H2O2) wordt gevormd uit water en zuurstof?

Je zegt zelf al: 2H2O+O2 --> 2H2O2. Zet er eventueel de fases bij.

Waarom zou O2 dan O3 (=ozon) moeten zijn? In dat geval klopt de reactievergelijking niet meer. Bovenstaande reactie klopt zoals hij nu is.

Berichten: 31

Re: 2h2o2

Oke ik snap het. Bedankt allemaal.

Reageer