Springen naar inhoud

Overbrengsverhoudingen toerental motor en uitgaande beweging kolomboor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Neus

    Neus


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 21:11

Overbrengsverhoudingen toerental motor en uitgaande beweging kolomboor

De elektro motor van een kolomboor draait op een bepaalde snelheid en de boor zelf ook. Hier zit een bepaalde (vertragings) verhouding in. Hoe kan ik daar achterkomen, in elk geval, welke formule moet ik hiervoor hebben?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2007 - 22:50

De verhouding van de toerentallen is omgekeerd evenredig met het aantal tanden op de tandwielen, of met de diameters van de snaarschijven.

Trouwens, wat heeft deze vraag met relativiteitstheorie te maken?

#3


  • Gast

Geplaatst op 01 oktober 2007 - 21:08

Hoe zit het nu precies, die vertraging. In wat beeld je het uit. Mijn natuurkundige kennis moet even opnieuw aangeboord worden hoor. Als je bijvoorbeeld een schijf van 10 cm hebt en die wordt aangedreven door een motor. Deze schijf van 10 cm drijft een kleine schijf aan van 5 cm. Wat is dan de vertraging, of in dit geval versnelling. Ik weet dat de schijf van 5 cm 2 keer zo hard zal draaien. Dus pie x diameter is 15,7 cm per seconde. Een toer is toch de omtreksnelheid per seconde?

Wie kan me er wat wegwijs in maken, ik heb gezocht op google maar kan niets vinden.

#4

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 oktober 2007 - 21:11

Mijn natuurkundige kennis moet even opnieuw aangeboord worden hoor.

leuke woordspeling :D
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#5


  • Gast

Geplaatst op 01 oktober 2007 - 21:45

Ach ja haha, ik zit met me hoofd helemaal in de kolomboor techniek. Het is lang geleden dat ik natuurkunde had, maar ik heb al n oud boek gekocht, dus het wordt allemaal weer opgevijzeld. Nu nog 1 die me verder kan helpen!

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2007 - 22:53

....Een toer is toch de omtreksnelheid per seconde?

Je maakt het veel ingewikkelder dan nodig is. Een toer is een omwenteling. Het is helemaal niet nodig om de omtreksnelheid erbij te halen.
In jouw voorbeeld is het zo: de motor maakt 1 toer (omwenteling), dan maakt de tweede as 2 toeren. Moeilijker hoef je het niet te maken.

#7

Neus

    Neus


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2007 - 18:27

Goed, hoe zit het dan met het volgende voorbeeld.

Je hebt 1 schijf aangedreven door motor. Hier loopt een snaar over naar een kleinere schijfwiel. Onder deze schijfwiel zit een grote, net zo groot als de aangedreven wiel (door elektromotor). Daar loopt weer een snaar overheen naar een kleinere schijfwiel, deze drijft de boorkop en boor zelf aan.

En nog iets; weet iemand hoe het mechaniekje werkt waarbij je de boorkop laat zakken. Hoe zit dat in elkaar? Dus met een hendel beweeg je de boorkop naar onder toe om te boren.

Iemand een clue? Ik heb al veel gezocht maar komt niet zo ver.

#8

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2007 - 18:44

Goed, hoe zit het dan met het volgende voorbeeld.

Je hebt 1 schijf aangedreven door motor. Hier loopt een snaar over naar een kleinere schijfwiel. Onder deze schijfwiel zit een grote, net zo groot als de aangedreven wiel (door elektromotor). Daar loopt weer een snaar overheen naar een kleinere schijfwiel, deze drijft de boorkop en boor zelf aan.

Als de grote schijf op de elektromotor 1 omwentelling draait en de kleine 2 dan maakt de tweede grote riemschijf ook 2 omwentellingen omdat deze op dezelfde as bevestigd zitten. De tweede kleine riemschijf die de boor moet aandrijven gaat dan 2 keer zo snel draaien als de tweede grote en 4 keer zo snel als de riemschijf op de elektromotor (als de overbrengingsverhoudingen 1/2 zijn).

En nog iets; weet iemand hoe het mechaniekje werkt waarbij je de boorkop laat zakken. Hoe zit dat in elkaar? Dus met een hendel beweeg je de boorkop naar onder toe om te boren.

Iemand een clue? Ik heb al veel gezocht maar komt niet zo ver.

Vaak loopt er achteraan op de kolom een tandlat en zit er op de hendel een tandwiel bevestigd dat ervoor zorgt dat de kolom die bevestigd is aan de tandlat een rechtlijnige beweging kan maken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#9

Neus

    Neus


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2007 - 22:30

Uhm, het heugel en rondsel principe bedoel je dan? Dat wat jij uitlegt, waar kan ik daar een tekening oid van vinden. Of kun jij het nog verduidelijken?

#10

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 18:03

Uhm, het heugel en rondsel principe bedoel je dan?

Inderdaad, die termen kon ik mij niet direct herinneren (al een tijdje geleden dat ik die gezien heb) pi.gif .
Op wikipedia heb ik een afbeelding gevonden (moet wel 90 verdraaid worden)

Geplaatste afbeelding

Heb je hier iets aan ?
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#11

Neus

    Neus


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 22:10

opzich wel, maar hoe wordt het vanaf de hendel overgebracht naar de boorkop, dat kan niet meteen zo. Want je draait de hendel verticaal om, hoe ziet de overbrenging er dan uit naar de bus/boorkop?

#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 22:43

De as tussen het snaarwiel en de boorkop bestaat uit 2 delen die in en uit elkaar kunnen schuiven. D.m.v. spiebanen wordt er voor gezorgd dat ze ten opzichte van elkaar niet kunnen draaien.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures