Vliegerideeën.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 146

Vliegeridee

Ik wil enkele ideeën gerelateerd aan mijn topic over de laddermolen opschrijven.

Sinds de uitvinding van de platte vlieger in Europa, zo’n 600 jaar geleden, is enkel de parafoil een nieuwe vinding.

Er zijn nu uiterst lichte en sterke materialen ontwikkeld. Ik denk dat het construeren van vliegers met een vast vleugelprofiel en ook vliegers met schroeven, die bij lage windsnelheden (vanaf 5 m.sec­-¹) vliegen, haalbaar is.

Het ligt in mijn bedoeling om via een afstandsbediening te vliegeren en dat met de haspels met het vliegertouw, vastgezet aan een grondanker. De energievoorziening van de vlieger en de signaaltjes voor de elektronica kunnen via elektrische geleiders bij de touwen gebeuren.

Zo een manier van vliegeren schept nieuwe mogelijkheden. De voordelen zijn bijvoorbeeld: geen klapperende tyvek of spinnakernylon, stabieler vliegen, betere bestuurbaarheid en lift en drag zijn in te stellen. Een vlieger vliegt volgens een gedeelte van een boloppervlak. Als de software er voor ontwikkeld is en met feedback van vluchtparameters, dan zou je in principe kunnen vliegeren met de stift op het touchscreen van een handheld. Een leuk speeltje voor op het strand. Helaas bestaat er maar een krappe markt voor zo een concept.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vliegeridee

Kan je mischien leren van de techniek die bij mini-vliegtuigjes word gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Vliegeridee

Wat ik op het oog heb is een toestel aan een touw dat stabiel vliegt op elke locatie die het toestel op het boloppervlak kan bereiken bij een bepaalde windsnelheid; het oppervlak met als straal de lengte van het vliegertouw.

De stuursignaaltjes kunnen ook via de ether overgebracht worden. Het systeem zenden-ontvangen zit o.a. in bluetouths, compact, licht en met een mini-antennetje. De vliegeraar(-ster) kan zich dan vrijelijker bewegen. Het snoertje is inderdaad ouderwets, maar het kan. Voor een amateur is de uitvoering op die manier wat eenvoudiger.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Vliegeridee

Sinds de uitvinding van de platte vlieger in Europa, zo’n 600 jaar geleden, is enkel de parafoil een nieuwe vinding.
Enkel de parafoil na de platte vlieger?. De kitesurf wereld is in een enorme ontwikkeling "we" zijn van simpele C-shaped kites met 2 lijnen, naar 4 en 5 lijns kiten gegaan. Je hebt de Ram-Air kites (vergelijkbaar met parafoils). Nu heb je de zogenaamde "Bow kites". Die zich nog weer anders in windvensters gedragen

Ik denk als je wat wilt ontwikkelen op vlieger gebied je zeker de kitesurf wereld moet gaan verkennen. Metname op het gebied van het poweren (volle windbelasting op je vlieger) en 100% depoweren (kite blijft zonder (noemswaardige) krachten, keuring, boven je, in de lucht) van kites.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Vliegeridee

Alle kites waar momenteel mee gevliegerd wordt zijn afgeleid van de platte vlieger of van de parafoil; je zegt het

zelf: “…vergelijkbaar met parafoils.” Mijn ideeën, een vlieger met vast vleugelprofiel of met schroeven, en bestuurbaar zoals bijvoorbeeld een radiobestuurd modelzweefvliegtuig en dito helikopter, zijn nieuwe vindingen
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Reageer