Is dieetzout beter dan gewoon zout?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Is dieetzout beter dan gewoon zout?

Ook zoutsensatie is (super)relatief. Ik gebruik al meer dan 20 jaar slechts incidenteel zouten als keukenzout - natriumchloride, zeezout en vétsin. Sinds enige jaren gebruik ik wat vaker zout, maar dan dieetzout met veel kalum en zeer weinig natrium. Ik ervaar dit zout als supersonisch zout, maar ja, ik proef bijvoorbeeld ook (behoorlijk sterk) het zout in rood vlees :shock: . De reden dat ik destijds heel erg bijzonder weinig zout ben gaan gebruiken was dat ik koppijn van zout kreeg. Dat lijkt me niet vreemd: zouten zouden vocht vasthouden en dus zou er meer vocht in de aderen komen en dan lijkt me dat de druk toeneemt en bij hogere druk in de hersenen of in de aderen rond de schedel kan ik me voorstellen dat ik er koppijn van krijg. Maaaaaaaaaaaar ;) ik ben geen medicus. Grote vraag voor mij is: wat geldt voor natriumchloride in deze, geldt dat ook voor kaliumchloride? ;) ? Zout is zout. Misschien belangrijker: ik word al een daje ouder en heb inmiddels te hoge bloeddruk, ;) jaja, ondanks heel onder anderen weinig zoutgebruik. Kan ik nu ook maar beter geen kaliumchloride gebruiken? Of slechts ook met grote mate?? Nu heb ik het een of andere medicijn, waardoor de kans bestaat dat ik minder K in m'n lijf krijg, daarnaast 'ontdekte' een internist dat ik te weinig K heb. Is het nu toch goed dat ik KCl gebruik?? ;) ;) ?? Ik begreep dat kalium het lichaam helpt om calcium uit de eetwaren te halen en ....... ach, laat ik mijn persoonlijke betoog hier maar beëindigen. Misschien zal er immers nooit iemand zijn die mij via dit forum antwoorden op mijn vragen geeft. ;) :?: :?: Maar wel wil ik nog wat nadere informatie geven over mijn dieetzout: Analyse van 100g: 27 kJ energie, 1,6 g eiwit, 0 g koolhydraten en ook 0 g vet (wie had dat gedacht :wink: ), 0,12 g natrium, 45,8 g kalium en 1,7 mg jodium. En als ingrediënten worden vermeld: kaliumchloride, monokaliumfosfaat, smaakversterker! :?: ! (te weten kaliumglutaminaat :?: ), antiklontermiddel (calciumsilikaat) en kaliumjodaat 0,0029 %.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Is dieetzout beter dan gewoon zout?

@ Chaja: lijkt me meer een biologie vraag, maar ik zal het nog even hier laten staan.

Problemen met overmatig natrium gebruik ontstaan o.a. doordat de verhouding tussen kalium en natrium in het lichaan zoek is en niet zozeer doordat zouten vocht aantrekken. Dieetzout verstoort de balans tussen natrium en kalium in mindere mate.

Als je eich veilig wilt zitten: geen zout meer toevoegen aan je eten en al te zoute voeding laten staan. Veel groentes, maar vooral dierlijke producten bevatten genoeg natrium om in de behoefte te voorzien.

Re: Is dieetzout beter dan gewoon zout?

dieet zout is idd beter dan gwoon zout!! Er zit veel minder natrium in dan in normaal zout.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Is dieetzout beter dan gewoon zout?

dieet zout is idd beter dan gwoon zout!! Er zit veel minder natrium in dan in normaal zout.


en dus?

Reageer