Traagheidsmoment hoekprofiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Traagheidsmoment hoekprofiel

Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig met een casus voor mijn opleiding; 1ste jaars WTB te TUe. Ergens stuitte ik op een probleem, ik wil namelijk de traagheidsmoment berekenen van mijn hoekprofiel. Alleen heb veel rondgevraagd en gezocht naar literatuur, met weinig resultaat. Nu was mijn vraag, kunnen jullie me met spoed helpen?

Afbeelding

Het gaat om de traagheidsmoment van zo'n profiel; zijn er mensen die me misschien op de goede weg kunnen helpen? Me uitleggen hoe ik dat het beste kan aanpakken? Het is nog niet zo behandeld bij ons, maar het is namelijk der mate belangrijk in me casus!

met vr. gr. Nabil

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Traagheidsmoment hoekprofiel

welk traagheidsmoment, rond welke as?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Traagheidsmoment hoekprofiel

Sorry moderator,

Kan de meester dat niet uitleggen,nu de student in de basisopleiding zit of is het de bedoeling dat hij in het "bos"gaat zoeken om zelf het "wiel"uit te vinden!? :D :D :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Traagheidsmoment hoekprofiel

gezocht naar literatuur, met weinig resultaat.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit niet in literatuur te vinden is

lees dit al eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment & http://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktetraagheidsmoment

nu is de vraag wat heb je nodig.

Massa (\(I = \int_V r^2 dm\) )of oppervlakte (\(I = \int_A r^2 dA\))?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Traagheidsmoment hoekprofiel

Ik dacht dat het wat eenv.kan:

Bepaal eerst het zwaartepunt van het complete profiel met x- en y-as,dan vanuit die -wegens het model-gelijkliggende assen tov de benen van het profiel,het traagh.moment.

Dat laatste houdt in,

tov. bijv. de x-as de delen onder en boven de as:

a.eigen Ie=(b.h^3)/12 en b de factor Fa^2=(bh).afstand zwaartepunt benen per deel tot x-as in het kwadraat .

b en h dan wel per hor.of vert.been (poot!)

Dus totaal: I = Ie +F.a^2 ,consequent in mm of cm nemen en resultaat is dan in cm^4.

Succes. :D

Berichten: 1

Re: Traagheidsmoment hoekprofiel

Beste mensen,

Ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht. Ik zou graag een hoekprofiel willen gebruiken als geleiderail zodanig dat er een wieltje in kan rijden over de flanken van het hoekprofiel. (de 90graden punt naar beneden toe gericht).

Ik wil graag een berekening maken op doorbuiging.

Hoe moet ik de benadering maken als het 90 graden hoekprofiel met de punt naar beneden is gericht?!

Kan iemand mij helpen?

Gr. Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Traagheidsmoment hoekprofiel

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer