Springen naar inhoud

Onderdruk achter vuil

• Log in om te kunnen reageren

Wout13

Wout13

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 10:11

Volgende situatie:

Door een buisje wordt water gespoten (onder hoge druk), dit buisje bevindt zich tevens onder water. Doordat er vuil in het buisje bevindt onstaat er een onderdruk achter dit vuil.

Kan iemand mij vertellen hoe dit principe heet en wat het inhoud?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marcog

Marcog

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 14:08

ik denk dat je vraagstelling niet geheel klopt.

er zit vuil in het buisje?
achter het vuil (van welke kant gezien?) bevindt zich een onderdruk.

bedoel je zoiets?

Geplaatste afbeelding

het vuil is nu een kleine "doorgang"
er komt geen "onderdruk" aan te pas hier, het klopt wel dat de druk voor (plaats 1) hoger is dan erna (plaats 2).
Dit omdat je met een vernauwing te maken hebt, maar geen onderdruk.

Veranderd door Marcog, 18 september 2007 - 14:11

• Gast

Geplaatst op 19 september 2007 - 07:33

hallo,

zo'n plaatje bedoel ik ja. Als er een stroming van punt 1 naar punt 2 is en voor de makkelijkheid laten we een kant van de doorgang weg, dan ontstaat er rechts achter de doorgang een onderdruk. Dit is hetzelfde als (denk ik) als een auto met open dak principe. Ik weet zeker dat er een onderdruk onstaat, maar geen idee hoe dit heet (als het een naam heeft).

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2007 - 09:22

De wetten van Bernoulli, legt zo'n beetje alles uit. Het open dakraam voorbeeld niet helemaal hetzelfde als wat er in de figuur staat. De figuur is een druk meter waar ik even de naam van kwijt ben, engelse wikipedia zegt het volgende: http://en.wikipedia....i/Orifice_plate

Marcog

Marcog

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2007 - 17:42

die meter noemt men een "meetflens"

Ik heb het probleem aan mijn leraar voorgelegd en na vele vragen kwam ik op dit antwoord.

Ptotaal= Pstatisch + Pdynamisch
Ptotaal = aan het begin van de buis.
Pdynamisch = het deel waar de vloeistof het snelste stroomt (achter het vuil) (druk het hoogst)
Pstatisch = het deel waar de vloeistof het langzaamst zal stromen. (druk het laagst)

Als Pdynamisch toeneemt, dan zal Pstatisch afnemen.
Dit gebeurt dus ook bij het vuil.
De druk zal in de hoek erg afnemen, omdat Pdynamisch erg hoog is. Of hier een onderdruk ontstaat ligt aan de snelheid van de vloeistof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures