Springen naar inhoud

Fysica: elektrostatica / wet van coulomb

• Log in om te kunnen reageren

Rbelle

Rbelle

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 16:27

Hii,

Laatst kregen we volgende opdracht voorgeschoteld:

Drie puntladingen van respectievelijk 2,0 microC, 3,0 microC en 4,0 microC bevinden zich op de hoekpunten van een gelijkzijdige driehoek met zijden van 10,0 cm.
Construeer de vector die de resulterende kracht op de lading van 4,0 microC voorstelt en bereken de grootte van deze kracht.

Ik heb de kracht veroorzaakt door A (2,0 microC) en door B (3,0 microC) op C (4,0 microC) berekend d.m.v. de wet van Coulomb en dan met de cosinusregel uit de fysica de resulterende kracht berekend.
Maar helaas helaas kom ik een compleeeet fout resultaat uit
iets van 1,7 * 10^-8 N (mijn boek vertelt dat je 16 N moet uitkomen) :D

Kan iemand mij uitleggen hoe je daar aan moet komen, want het verschil is nogal groot, nee?

Greets Caro

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 16:42

Tja, ik weet natuurlijk niet waar het misgaat bij jou.

Inderdaad bereken je eerst de kracht van A op C en B op C. Dan tel je gewoon beide vectorieel op. Maak in ieder geval eerst een schets, zoals mijn (erg lelijke):
[attachment=618:coulomb.gif]

Je weet dat de drie hoeken in de driehoek gelijk zijn, dus de hoeken in je parallelogram weet je ook.

Veranderd door Phys, 18 september 2007 - 16:43

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Rbelle

Rbelle

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 16:59

Tja, ik weet natuurlijk niet waar het misgaat bij jou.

Inderdaad bereken je eerst de kracht van A op C en B op C. Dan tel je gewoon beide vectorieel op. Maak in ieder geval eerst een schets, zoals mijn (erg lelijke):

Je weet dat de drie hoeken in de driehoek gelijk zijn, dus de hoeken in je parallelogram weet je ook.

Ja zover was ik ook al,
maar hoe kun je nu aan 16 N geraken als je met zo'n kleine waarden werkt (10^-6 C)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 september 2007 - 17:05

Ik denk dat ik zie wat je verkeerd doet: Je vergeet volgens mij simpelweg de factor 109 in de Coulombconstante.
En ja, elektrostatische krachten zijn al gauw vrij groot. Die 16 N klopt wel als ik daar eens met de natte vinger overheen ga.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 17:14

oftewel, typ hier eens neer hoe je aan de twee kachten komt, en hoe groot ze zijn.
- Niels Bohr -

Rbelle

Rbelle

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 17:21

Ik denk dat ik zie wat je verkeerd doet: Je vergeet volgens mij simpelweg de factor 109 in de Coulombconstante.
En ja, elektrostatische krachten zijn al gauw vrij groot. Die 16 N klopt wel als ik daar eens met de natte vinger overheen ga.

Ja idd, dat was de boosdoener :-).
Ik kom nu 17,39 N uit, ze moeten het daarmee maar stellen.

Thx, twas een kleinigheidje maar je moet t zien :D

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 17:39

Inderdaad, dat is het goede antwoord. Nu nog afronden (kijk naar significante cijfers :D)
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures