Springen naar inhoud

Kogelmotor: evolutie in motortechniek ?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 17:23

Een kleine twee eeuwen behelpen we ons al met kruk-drijfstangmechanieken om een heen en weer gaande zuigerbeweging om te zetten in draaien. Nu nog staat de Frankfurtse autoshow bomvol met die onhandige apparaten. In een klein hoekje brengt het Zwitserse Peraves de bal aan het rollen. Hun kogelmotor gaat alles veranderen.

Volledig artikel ... AMT.nl
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 18:00

Ziet er een vernuftig dingetje uit, natuurlijk is de grootste vraag: Wat is het vebruik van zo'n dingetje? 1 positief punt is dat het minder weegt, maar als het meer verbruikt dan een wankelmotor dan kan je beter een zware motor meesleuren en alsnog minder verbruiken.

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 18:55

Ziet er een vernuftig dingetje uit, natuurlijk is de grootste vraag: Wat is het vebruik van zo'n dingetje? 1 positief punt is dat het minder weegt, maar als het meer verbruikt dan een wankelmotor dan kan je beter een zware motor meesleuren en alsnog minder verbruiken.

Het verbruik kan ik niet direc terugvinden :D . Meer dan een wankelmotor zal hij wel niet verbruiken denk ik, anders zou hij wel heel veel moeten verbruiken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 22:25

Daarnaast zijn er nog meer aspecten die je in de gaten moet houden, zoals de kosten om het te maken, en of het ook net zolang mee kan gaan als een normale motor.
Ze zijn al 200 jaar met de normale motor bezig, dus dat vervang je niet zo 123

#5

jankarremans

    jankarremans


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 20:11

Ik vind het in ieder geval stoer dat er een club is die de huidige motor weer eens opnieuw wil bekijken...

Wat de potentie van het dingetje is? Ze hebben 'm in ieder geval draaiende, en er zijn al veel pogingen om de kracht en betrouwbaarheid van een 4-takt te combineren met het "vuur" van een twee-takt. Dit zou een goeie poging kunnen zijn!

Als je het filmpje bekijkt, ziet't er logisch en simpel genoeg uit, ik zou alleen niet graag zo'n keramisch kogeltje zijn, of de lei-baan, wat dat betreft! Laten we dit eens in de gaten houden, zeg ik!
Nil Volentibus Aardum

#6

Grasduiner

    Grasduiner


  • >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2007 - 10:00

Al eerder heb ik een posting gedaan m.b.t. de luchtmotor van Guy Nègre. Het hybride idee is dat brandstof wordt gebruikt om compressie lucht te genereren waarna een ultra lichte motor in staat is door perslucht, in combinatie met een koude hoeveelheid lucht, een expansie te bewerkstelligen. De betreffende motor, die niet gebaseerd is op de verbrandingsmotor, produceert nauwelijks warmte. De energie betreft kinetische energie. Auto's zouden zo 1 op 50 kunnen rijden.

Ik vermoed echter dat economische motieven in de autobranche een belangrijker factor zijn dan de milieu aspecten. Voor de komende tientallen jaren heeft de autoindustry ingezet op hybride auto's, met nauwelijks milieu voordeel maar waar wel mooie marketingpraatjes over zijn te houden.

Deze investeringen zullen eerst terugverdiend moeten worden. Tenzij de politiek of de media de revolutionaire auto's promoten, maar echter revolutionaire uitvindingen vind je niet terug in de media, gelukkig wel op deze site.
pi.gif

#7

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8966 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2007 - 11:23

Er zijn in de loop der jaren tientallen, misschien wel honderden alternatieven gezocht voor een viertakt met zuigers en een krukas. Geen van die alternatieven is echt een verbetering gebleken. Of dat voor dit concept geldt valt natuurlijk nog niet te zeggen, maar een gezonde dosis scepsis is op zijn plaats.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#8

jankarremans

    jankarremans


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2007 - 19:36

@Marko

Scepcis is de moeder van alle goed onderzoek!
Als het maar niet zo (weer) blijkt te zijn dat het daar ook stopt... Een scepticus die roept, "Ach, dit kan toch nooit wat worden!", dat eenvoudig (want met alle begin is dat vast niet moeilijk) het ontwerp onderuit haalt. En, vervolgens, zonder zelf pogingen tot verbetering te doen, doorloopt! pi.gif

Enfin, we zullen hopelijk nog zien of horen of dat met dit (volgens mij best coole ontwerp, al was het alleen maar voor de techniek) ook zo zal zijn...

@Grasduiner

Tja, de luchtmotor... Misschien ben ik, wat dat betreft, wel een zelfde scepticus als ik hierboven benoem...
Maareh, als we het over alternatieven hebben dan voel ik eigenlijk wel veel meer voor waterstof. Als je dat dan kan combineren met een wat efficientere techniek... Brandstofcel en elektro ofzo...

Veranderd door jankarremans, 23 september 2007 - 19:36

Nil Volentibus Aardum

#9

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8966 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2007 - 20:59

@Marko

Scepcis is de moeder van alle goed onderzoek!
Als het maar niet zo (weer) blijkt te zijn dat het daar ook stopt... Een scepticus die roept, "Ach, dit kan toch nooit wat worden!", dat eenvoudig (want met alle begin is dat vast niet moeilijk) het ontwerp onderuit haalt. En, vervolgens, zonder zelf pogingen tot verbetering te doen, doorloopt! pi.gif

Enfin, we zullen hopelijk nog zien of horen of dat met dit (volgens mij best coole ontwerp, al was het alleen maar voor de techniek) ook zo zal zijn...


Daarom zeg ik ook niet dat het nooit wat kan worden, maar wel dat ik graag nog even afwacht hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Het is in ieder geval een fraai stukje techniek, maar dat geldt ook voor de vele andere alternatieven.

Dit in tegenstelling overigens tot de gebakkenluchtmotor, waarvan ik rustig bij voorbaat durf te zeggen dat het een slecht alternatief is.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#10

Grasduiner

    Grasduiner


  • >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2007 - 13:21

Daarom zeg ik ook niet dat het nooit wat kan worden, maar wel dat ik graag nog even afwacht hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Het is in ieder geval een fraai stukje techniek, maar dat geldt ook voor de vele andere alternatieven.

Dit in tegenstelling overigens tot de gebakkenluchtmotor, waarvan ik rustig bij voorbaat durf te zeggen dat het een slecht alternatief is.


Toch wel vreemd dat er veel automobiel fabrieken zijn die het concept in produktie gaan nemen, zoals de Indiaanse auto magnaat Ratan Tata.

Tata is bovendien ook in de slag met FIAT.

Je hebt gelijk dat de actieradius op een snelweg niet groot is (100 km) maar in combinatie met brandstof kan een actieradius van wel 2000 km berijkt worden.

With the incorporation of bi-energy (compressed air + fuel) the CAT Vehicles have increased their driving range to close to 2000 km Luchtmotor

#11

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8966 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 september 2007 - 23:11

Dat zijn allemaal hele mooie woorden, waar inderdaad een hoop mensen voor vallen, maar het meest concrete resultaat is een prototype dat een paar honderd meter haalde op een volle tank lucht.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures