Tijdzones & zomertijd

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Tijdzones & zomertijd

Nu ik dit schrijf is het hier 18.45, en is GMT 4.45. Jullie hebben het over 09.00 en 18.00, dat zou dus 07.00 en 16.00 GMT zijn.
Op deze afbeelding op upload.wikipedia.org is te zien dat Nederland en België binnen een half uur van de GMT lijn zitten. Hoe wil jij er dan zovel verschil tussen krijgen (2 uur verschil)?

Maar het antwoord is me in ieder geval duidelijk. Een andere site/de hoster is dus schuldig :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tijdzones & zomertijd

Wij zitten officieel op de GMT+1 tijdszone. Met het zomeruur wordt dat echter nog een uurtje extra waardoor je dus 2 uur verschil krijgt. Binnen enkele weken zal het dus terug 1 uurtje zijn :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Tijdzones & zomertijd

Ah oke. Ik dacht dat de GMT tijd dan ook wel een uurtje erbij kreeg, waardoor het verschil wel gewoon hetzelfde bleef. Bedankt voor de uitleg :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tijdzones & zomertijd

Nope, de GMT tijd wordt bepaald door de stand van de zon en is niet onderhevig aan het zomer/winter uur. De Amerikanen kennen bv geen zomer/winter uur (wij zouden het beter ook maar eens afschaffen).

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Tijdzones & zomertijd

De usa heeft volgens mij toch echt wel DST...

Ik ben het wel met je eens dat we zouden moeten afschaffen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tijdzones & zomertijd

Waarom afschaffen? Ik vind het juist wel handig. Heb je nog wat aan je avond voordat het donker wordt. Levert ook nog eens energiebesparing op door de lampen die minder lang aanhoeven. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Tijdzones & zomertijd

Voor wat betreft Amerikanen en daylight saving time, de waarheid ligt in het midden. De ene staat doet er wel aan, de andere niet. Zo weet ik dat dst in Arizona is afgeschaft.

Berichten: 3.165

Re: Tijdzones & zomertijd

Waarom afschaffen? Ik vind het juist wel handig. Heb je nog wat aan je avond voordat het donker wordt. Levert ook nog eens energiebesparing op door de lampen die minder lang aanhoeven. :D
Ik zou juist de wintertijd graag afgeschaft willen zien.

Elk jaar weer die jetlag vind ik niets. Ik heb sowieso al het probleem dat ik zeer traag in slaap val (zelden binnen 1 uur), nog een extra uur minder is dan geen pretje.

Bovendien is er in de winter het probleem dat je te weinig UV-stralen op jouw huid krijgt. Net als dat het lichaam voldoende vitaminen nodig heeft heeft het lichaam ook voldoende zonlicht nodig (of een duur kunstmatig alternatief). De hoeveelheid licht beïnvloedt de vorming van vitamine D, van minstens 1 hormoon en de activiteit van bepaalde delen van de hersenen.

Iederéén zal wel weten dat veel mensen in de winter last krijgen van winterdepressie, veroorzaakt door het tekort aan licht.

Laten we dus gewoon de wintertijd afschaffen zodat het in de winter 1 uur later donker is, dan kan je wanneer je terugkomt van jouw werk nog net een half uur tot een uur wat daglicht zien. :D

Ik zie niet in wat er nu het nut van is om het een uur vroeger licht te laten worden en een uur vroeger donker te laten worden.

Overigens, om deze reden zou ik als werknemer waarschijnlijk er voor kiezen om in de winter tijdens de middagpauze ook even buiten wat te wandelen al vrees ik dat het moeilijk zal zijn om iemand mee te krijgen.

Het schijnt dat de meeste mensen een paar dagen nodig hebben om hun ritme aan te passen aan de tijdsverandering. Ik vrees dat dit niet enkel onprettig is voor de 'slachtoffers' (het is maar klein leed maar als je het kan voorkomen..) maar dat de arbeidsproductiviteit tijdens die dagen ook wat zal dalen. Waarom moeilijk doen wanneer het niet nodig is? Wat is het nut van de wintertijd? Ik ben me er bewust van dat de wintertijd de oorspronkelijke tijd is en de zomertijd als afwijking is ingevoerd voor tijdens die 'zomer'-maanden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tijdzones & zomertijd

De zomer/wintertijd stamt nog af uit de tijd dat men nog kaarsen gebruikte om plaatsen te verlichten. Zoals albert davinci al aankaart vind ik de 'jetlag' ook iets vreselijk irritant mede omdat ik ook nogal slecht in slaap geraak 's avonds. Ook heb ik liever nog iets meer licht als ik thuiskom. Dat het 's ochtends donker is doet me niks eigelijk, ik vind het zelf 'normaler' om op te staan als het nog donker is (en ik vind het opstaan dan ook makkelijker eigelijk).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tijdzones & zomertijd

God ja, afschaffen graag. Ik begrijp niet waar deze regeling zijn bestaansrecht nog vandaan haalt tegenwoordig. Ik kan niet geloven dat het energiebesparing zou opleveren, als dat al ooit een argument was.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Tijdzones & zomertijd

God ja, afschaffen graag. Ik begrijp niet waar deze regeling zijn bestaansrecht nog vandaan haalt tegenwoordig. Ik kan niet geloven dat het energiebesparing zou opleveren, als dat al ooit een argument was.
Afschaffen van de zomertijd of afschaffen van de wintertijd?

Indien je de wintertijd afschaft (wat technisch volgens mij niet correct is geformuleerd omdat de wintertijd de 'normale' tijd is :D ) dan is het 's ochtends een uur langer donker en 's avonds een uur langer licht waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tijdzones & zomertijd

De "normale tijd" gewoon altijd hanteren. Dus de regeling zoals die destijds is ingevoerd afschaffen :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Tijdzones & zomertijd

Argument? :D

Wanneer we altijd de 'normale' tijd zouden hanteren dan zou het de helft van het jaar eerder donker zijn. Vindt je dat prettiger in de zomer? Ben je een ochtendmens en heb je daarom liever 's ochtends wat meer licht dan 's avonds?

Zou jij het niet prettig vinden wanneer je in de winter na jouw werkdag (in de toekomst :D ) nog wat licht hebt?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tijdzones & zomertijd

albert davinci schreef:Argument? :D

Wanneer we altijd de 'normale' tijd zouden hanteren dan zou het de helft van het jaar eerder donker zijn. Vindt je dat prettiger in de zomer? Ben je een ochtendmens en heb je daarom liever 's ochtends wat meer licht dan 's avonds?

Zou jij het niet prettig vinden wanneer je in de winter na jouw werkdag (in de toekomst :D ) nog wat licht hebt?


In de zomer is het toch gewoon een stuk prettiger dat het wat vroeger donker is? Het is dan frisser, en buiten zitten wanneer het begint te schemeren is nog zo gezellig in de zomer!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tijdzones & zomertijd

Argument? :D
Het lijkt me al te absurd dat we nu het ganse jaar door een verkeerd uur gaan invoeren. Als je ervaart dat dat wel moet gebeuren denk ik dat dit eerder komt omdat het gemiddeld gewenst bioritme niet overeenstemt jouw gewenst bioritme, of dat het bioritme vastgelegd door de werkuren niet overeen komt met het gemiddeld gewenst bioritme. In het eerste geval zal een uurverandering daar niet veel aan veranderen, in het tweede geval ligt het probleem eerder in de vastlegging van de werkuren (wat ik persoonlijk onwaarschijnlijk acht).

Reageer