Klinker- en betekenisverandering

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Klinker- en betekenisverandering

bal bel bil bol buil. Elk woord heeft iets met een bol te maken

malen, molen, (mill,) meel. Verwante woorden maar toch elk een andere betekenis.

veel sterke werkwoorden vertonen klinkerverandering.

Kent u meer voorbeelden?

Zit hier iets wetenschappelijks achter?

Komt dit ook in andere talen voor? (Ik meen o.a. in Semitische talen zoals Arabisch en Ivriet)

Re: Klinker- en betekenisverandering

Ik heb wel eens de volgende zinnetjes bedacht (helaas in het Duits)

Der Müller mahlt das Mehl in der Mühle.

Der Hirt hütet die Herde Hirsche auf der Heide.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Klinker- en betekenisverandering

PeterPan schreef:Der Müller mahlt das Mehl in der Mühle.

Der Hirt hütet die Herde Hirsche auf der Heide.
Schön!!!

Fischers Fritz fischt frische Fische.

Berichten: 1.780

Re: Klinker- en betekenisverandering

Zit hier iets wetenschappelijks achter?
Op het moment dat je een vraag stelt en die probeert op te lossen, wordt het wetenschap, doch dat terzijde.

Klinkers zijn het meest gevoelig voor verandering, de meeste dialecten kenmerken zich door een van de norm afwijkende uitspraak van klinkers en veel talen kennen een notatiesysteem waarbij de klinkers zelfs worden overgeslagen. Vandaar Nefertiti naast Neferteti, Nefertete, Nofretete, Nofertete, Nofratete enz.

Medeklinkers zijn het lichaam, klinkers de ziel, of zoiets, heeft eens iemand geschreven.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 8.614

Re: Klinker- en betekenisverandering

veel sterke werkwoorden vertonen klinkerverandering.
Dat is logisch. Allé sterke werkwoorden vertonen bij vervoeging in de verleden tijd en/of bij de vorming van het voltooid deelwoord klinkerwisseling. Dat is namelijk het kenmerk van een sterk werkwoord.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Klinker- en betekenisverandering

Dat is logisch. ... Dat is namelijk het kenmerk van een sterk werkwoord.
Inderdaad

Berichten: 16

Re: Klinker- en betekenisverandering

thermo1945 schreef:bal bel bil bol buil. Elk woord heeft iets met een bol te maken

malen, molen, (mill,) meel. Verwante woorden maar toch elk een andere betekenis.

[...]

Kent u meer voorbeelden?

Zit hier iets wetenschappelijks achter?
Ik betwijfel of het hier een wetmatigheid betreft, en denk eerder dat dit toevallig voor een aantal woorden zo is. Er zijn nl. ook genoeg voorbeelden te verzinnen die niet dit gedrag vertonen.

- bak, bek, bok, buik, beuk

- hals, hels, huls

- straf, struif, stroef,

Achter het principe van 'verwante woorden maar toch elk een andere betekenis' zit wellicht meer structuur. Maar ook hier zijn ook tegenvoorbeelden te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Klinker- en betekenisverandering

Ik denk eerder dat dit toevallig voor een aantal woorden zo is.
Klinkt plausibel voor het NLs.

Berichten: 373

Re: Klinker- en betekenisverandering

maartenvg schreef:Ik betwijfel of het hier een wetmatigheid betreft, en denk eerder dat dit toevallig voor een aantal woorden zo is. Er zijn nl. ook genoeg voorbeelden te verzinnen die niet dit gedrag vertonen.

- bak, bek, bok, buik, beuk

- hals, hels, huls

- straf, struif, stroef,
Dat lijkt mij te komen omdat er te weinig prettig uitspreekbare medeklinkercombinaties bestaan om alle voorwerpen een naam te geven met een andere klinkercombinatie. Omdat er zo veel voorwerpen en zaken zijn waarvoor een woord nodig is, moeten we wel sommige combinaties dubbel gebruiken. Zoals jij doet met b?k, h?ls en str?f, waarbij een vraagteken een klank moet voorstellen.

Reageer