[taalspelletje] Woordbreken

Moderator: Rhiannon

[taalspelletje] Woordbreken

De volgende zin maakt duidelijk mwat ik met woordbreken bedoel:

De venter ging naar Deventer en even later was de vent er.

Het volgende is een geniale vonds van mijzelf:

Ik ging achter uit. Nam de auto en reed achteruit. Raakte met de achterruit de cijferkast en daar viel de acht er uit.

Weet je hoe het afgelopen is met dat wegrestaurant langs de ventweg?

Vent weg.

Weg restaurant.

Wie kent er nog zulke woordbrekers of heeft er zelf wel eens een bedacht?

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Zulke woordbrekers heb ik me nog nooit goed in verdiept eigenlijk.

Wel valt me op dat het deel "ik ging achter uit' grammaticaal niet klopt als je ermee bedoelt dat je via de achterkant het pant verlaten hebt. Dan is "Ik ging er via achter uit" grammaticaal beter.

Maar dit zal wel niet bij deze discussie passen, maar wilde het toch even zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: [taalspelletje] Woordbreken

De bakker zei: ik bak er niks van!

Beter kon ik niet bedenken :s
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Dit lijkt me toch meer een spelletje voor het café.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Mijn leraar Duits heet Frans Engels en is een Nederlander.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Mijn leraar Duits heet Frans Engels en is een Nederlander.
Leuk dat je dat zegt :D Een docent op m'n oude school heet Frans Engels, geeft aardrijkskunde en is Nederlander :D

Misschien een beetje flauw maar: Een pyromaan ging naar een wegrestaurant. Weg restaurant :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 954

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Niet te vergeten naaiatalier pijper in de wipstraat in Groningen. Net zoals Slagerij Bakker.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Leuke woordspelingen, maar geen woordbrekers...

Berichten: 1.780

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Er was een lied in de jaren '60 waarin allerlei plaatsnamen werden gebroken. De enige flarden die ik mij herinner zijn "waar moet ik mijn ei-bergen ... zeg kan mijn ei bij u-trecht, of moet ik mijn ei bergen-aan-zee" en "omdat ik nog rotter-dam dan schaak".

Googelen op "nog rotter dam" levert de nodige links, maar ik heb niet gekeken of het hele lied er bij staat.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Doet me denken aan een wijsje van bij ons op de speelplaats vroeger: (waarschuwing voor kinderlijke humor)

Verborgen inhoud
"Eet bananen, bananen zijn gezond, Adam en Eva liepen in hun blote kon-

stantinopel is een mooie stad, daar lopen alle meisjes in hun blote ti-

ta-tovenaar is een wijze man, maar als je er teveel aan vraagt dan trekt 'ie aan zijn peni-

cilline is een medicijn..." etc.


Ik zag er laatst zo eentje in the Simpsons: Lisa en een vriendinnetje zongen het tijdens een handje-klapspelletje en Homer werd er nerveus van, maar ik vind het niet meteen op de intertubes.

Berichten: 4

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Niemand had verwacht dat de nood weer zo hoog zou zijn. Na het noodweer zagen ze geen noot weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Leuk, maar moet het woord niet eigenlijk hetzelfde gespeld blijven (zelfde letterreeks?) PP's achterruit vind ik dus eigenlijk ook niet gelden. Of denken we daar anders over?

Gezien de bestaande oceaanvervuiling, die men best aan de vieze kleur van het water kan zien, bestaan de koraalriffen over een jaar niet meer.

Toen de verdraaide deur tegen mijn hoofd knalde omdat hij te ver draaide riep mijn vriend: ik was het niet, verdraai de feiten niet!".

Met het zware keukengerei zwaaiend dreigde ik: "en nu naar de keuken Ger, ei bakken!"
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 19

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Wie van dit soort spelletjes houdt mag de puzzel van Steenhuis uit NRC's magazine M van deze maand niet missen. Ik heb de 36 lege plekken kunnen vullen met twaalf verschillende letterreeksen die ieder minimaal twee keer worden gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [taalspelletje] Woordbreken

To en Tom aten tomaten. Tom at en To vrat.

"Zeg, Frans" zei Frans in het frans tegen Frans, "Is Frans in het frans Frans?" "Nee, Frans" zei Frans in het frans tegen Frans, "Frans is in het frans Francois."
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 225

Re: [taalspelletje] Woordbreken

Als ik in de natuur de wolken natuur, denk ik "we krijgen een nat uur"'. (Hugo Brandt Corstius)

Reageer