Springen naar inhoud

Atp per mol azijnzuur

• Log in om te kunnen reageren

Hestertje

Hestertje

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 10:34

Vraag: De gist Saccharomyces cerevisiae kan uit azijnzuur (CH3-COOH) ATP synthetiseren door de volledige oxidatie tot CO2. Azijnzuur wordt opgenomen mbv van ATP (daarbij wordt 1 ATP gehydrolyseerd tot ADP + Pi bij) waarbij de azijnzuur dan omgmezet wordt in acetyl-fosfaat. De acetylfosfaat reageert met CoEnzyA:

Ac-P + CoA --> Ac-CoA + Pi

Bereken hoeveel mol ATP per mol azijnzuur de gist kan synthetiseren.

Ik dacht ik begin met CH3COOH + ATP --> CH3COP + ADP
waaruit vervolgens komt CH3COP + CoA --> CH3CoA + Pi
nou neem ik aan dat je uit die Pi uiteindelijk je ATP verkrijgt. Maar ik weet niet hoe, en ook niet hoe ik tot de volledige oxidatie tot CO2 kom (ik heb al heel lang geen scheikunde meer gehad, en redox was in mijn jaar geen examenstof...)

Kan iemand mij op weg helpen/aangeven waar ik de fout inga?
Bedankt
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 12:33

Beste Hester,

Welke opleiding volg jij? Dit is namelijk biochemie en geen gewone scheikunde. Het fosforyleren van het azijnzuurmolecule kost inderdaad ťťn ATP. Maar, het Ac-CoA wordt vervolgens in de citroenzuurcyclus afgebroken tot CO2, waarbij de CoA gerecycled wordt. Daar komt een flink aantal ATP bij vrij en ook de organische fosfaat wordt dan wel weer opgenomen. Om deze vraag te beantwoorden zul je dus de citroenzuurcyclus moeten bestudern. Hoort die niet bij je lesstof. Het wordt zeker op de middelbare school niet behandeld bij scheikunde. Misschien bij biologie...

Groet. Oscar

Hestertje

Hestertje

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 13:15

Hahaha ik studeer Biomedische Wetenschappen. Maar weet je wat het is ik begrijp niet waarom mijn professor er bereken bij heeft gezet. Bereken is toch iets heel anders dan aflezen uit de citroenzuurcyclus...Bovendien weet ik niet of je dan ook nog eens de ademhalingscyclus erbij moet betrekken. Dat staat dus niet in de opdracht. Daarom dacht ik dat je met redox een eind zou komen (dat heb ik namelijk nooit goed gehad op de middelbare school). Maar ik neem aan dat ik dan toch de 'scheikundige' reacties die in de citroenzuurcyclus plaatsvind zal moeten uitschrijven....

Hestertje

Hestertje

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 13:25

Trouwens hoe kom ik dan van azijnzuur via acetylcoenzym-A naar citroenzuur? Want water+acetylcoenzym-A maakt maar 1/3 van een citroenzuur...

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 14:01

Ja, gelijk heb je. De Ac-CoA moet in een of andere cyclus worden opgenomen om vervolgens in een aantal stappen te worden afgebroken. Maar of dat in de citroenzuurcyclus kan is maar helemaal de vraag. Het is ook nogal een bijzo nder proces. Glucose of ethanol zijn meer voor de hand liggende brandstoffen. Maar, ergens zal jouw stof wel overeenkomst met ťťn van die twee systemen vertonen. Ik heb het helaas niet allemaal paraat. En waarschijnlijk moet je de ademhaling er inderdaad bij betrekken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures