[mechanica] spanning en druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

[mechanica] spanning en druk

Heren, ik ben een sommetje aan het oplossen uit het boek van Fenner. Het is opgeve 1.18 en deze zegt:

Give that the ultimate shear strength of an alloy steel is 250 MPa, calculate the force required to punch a 50 mm diameter hole in a 10 mm thick sheet of the material.

M.a.w. een buis van 50 mm dik die een gat drukt in een plaatje van hetzelfde spul van 10 mm dik. Welke kracht is hiervoor nodig en geef ook de spanning in het materiaal.

Ik had nu zitten rotzooien met die spanning en dan F/A maar ik kom er niet uit.

Kunnen jullie een voorzetje geven?

Grt
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 1.007

Re: [mechanica] spanning en druk

De afschuifoppervlakte is de omtrek van de cirkel maal de dikte van de plaat. De afschuifkracht is de afschuifspanning maal de afschuifoppervlakte. Lukt het nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [mechanica] spanning en druk

even off-topic

wat bedoelen jullie juist met sommetje?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [mechanica] spanning en druk

Met sommetje bedoel ik een opgave??
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [mechanica] spanning en druk

Ja, en het sommetje is nu gelukt sjakko. Ik was mis met de oppervlakte had gewoon de cirkelopp. gepakt ipv. de 'rand' van het cilindertje (dus omtrek cirkel x dikte)

Nu kwam het inderdaad uit want F = σ x A = 392 kN en dat klopt!
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [mechanica] spanning en druk

Met sommetje bedoel ik een opgave??


Ok, in België is dat dan gewoon een opgave, oefening,... :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer