Hoe een "nooit" dovend lichtje maken.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Hoe een "nooit" dovend lichtje maken.

Hallo, vorige weken hebben we in de lessen chemie de radioactiviteit gezien en daarin kwam ter sprake dat beta-straling fluorescerende oppervlaktes doet oplichten, en eergisteren kwam ik dit tegen op het internet: http://www.unitednuclear.com/traser.htm (ik weet nog altijd niet hoe ik een normale link in mijn topic moet verwerken)

Aangezien ik er een wil en geen zin heb om er 30 dollar + verzendkosten voor te betalen, zou ik mijn eigen (primitieve) versie ervan willen maken. Het kan toch zo moeilijk niet zijn?

Maar nu zoek ik een materiaal dat alleen beta-straling uitzendt en geen andere dingen want het is nu niet echt eenvoudig om aan tritium te geraken en het is dan nog een gas. Maar ik zoek een gesteente of mineraal (binnenkort is er in mijn buurt een stenenbeurs) die dat tritium kan vervangen.

Heeft iemand een idee?

Of, waar kan ik zo een lampje kopen in een winkel in belgie? (liefst West-Vlaanderen)

danku
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 12.262

Re: Hoe een "nooit" dovend lichtje maken.

Dit gaat eigenlijk alleen met tritium... dat is een beta straler met bijzonder lage energie, dus veilig voor iets als dit.

$30 hoeven ze niet te kosten trouwens, ik heb ze wel eens online gezien voor minder dan $10 - even zoeken!
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: Hoe een "nooit" dovend lichtje maken.

Zeg net toevallig deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6830

$10.59 incl verzendkosten - leuk speelgoed?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe een "nooit" dovend lichtje maken.

jah, ik had meer gehoopt op de naam van een winkel omdat ik nog minderjarig ben en dus nog thuis woon en mijn ouders zijn niet echt voor via het internet kopen.

Maar verkopen ze die radioactieve verf nog voor op de wijzers van horloges te doen? Die gaf ook groen licht uit.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 12.262

Re: Hoe een "nooit" dovend lichtje maken.

Dat lijkt me stug... vroeger gebruikten ze wel radiumhoudende verf voor lichtgevende wijzerplaten en dergelijke, maar dat is voor zover ik weet al decennia niet meer toegestaan. Misschien kun je het nog op een stuk antiek vinden, maar verder weinig kans.
Victory through technology

Reageer