Wankelmotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Wankelmotor

Waardoor is de wankelmotor (van Felix Wankel) niet een echt succes geworden?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wankelmotor

Daar zijn een heleboel redenen voor, omdat ik er niet teveel zou vergeten heb ik even naar wikipedia gekeken. Deze tekst zegt wel iets meer over de nadelen van de Wankelmotor.
wikipedia schreef:Compared to piston engines, the time available for fuel to be injected into a Wankel engine is significantly shorter, due to the way the three chambers rotate. The fuel-air mixture cannot be pre-stored as there is no intake valve. This means that to get good performance out of a Wankel engine, more complicated fuel injection technologies are required than for regular four-stroke engines. This difference in intake times also causes Wankel engines to be more susceptible to pressure loss at low RPM compared to regular piston engines.

In terms of fuel economy, Wankel engines are generally less efficient than four stroke piston engines. Problems also occur with exhaust gases at a peripheral port exhaust, where the prevalence of hydrocarbon can be higher than from the exhausts of regular piston engines.

The reason Wankel-cycle engines have higher fuel consumption and emissions than Otto-cycle engines is that the combustion chambers in a Wankel are quite large, so the compression ratio is lower. This lowers the thermal efficiency and thus the fuel economy. Additionally, some fuel may get too far from the flame front during combustion to be fully burned. This is why there can be more carbon monoxide and unburnt hydrocarbons in a Wankel's exhaust stream.

Modern Wankels such as the Renesis found in the RX8 burn a small quantity of oil by design; it is metered into the combustion chamber in order to preserve the rotor tips. Owners must periodically add small amounts of oil, slightly increasing running costs; though it is still reasonable when compared to many reciprocating piston engines

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wankelmotor

Daar zijn een heleboel redenen voor, omdat ik er niet teveel zou vergeten heb ik even naar wikipedia gekeken. Deze tekst zegt wel iets meer over de nadelen van de Wankelmotor.
Kennelijk is het brandstofverbruik onvoldoende efficiënt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wankelmotor

Dat hoef in principe geen showstopper te zijn voor een motor, een wankel motor geeft enorm rijplezier doordat het hoge rpm aan kan en accelereert over een groot rpm gebied. (vraag maar elke RX8 rijder)

Het probleem zit hem in de laatste paragraaf. Een 4-takt motor werkt in principe heel simpel, een wankel ook. Maar je hebt het nog steeds over benzine explosies en een piston die op en neer gaat 6000 keer per minuut (3000 *2) dat is voor een jaar bij 10% gebruik (52500 minuten) 315 miljoen keer op en neer, de slijtage van de piston en kleppen is dus altijd een grote uitdaging geweest voor auto. In de Wankel motor is de slijtage van de rotor (dat driehoekig ding) erg groot, en dit drukt de betrouwbaarheid van de motor, geen autoproducent wil de sticker 'onbetrouwbaar' dragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Wankelmotor

Een broer van mij heeft in de tachtiger jaren een korte tijd een NSU Ro80 gehad.

Eén probleem was dat de motor snel verkoold raakte (omdat er bij het starten olie in de verbrandingskamers gespoten wordt?).
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wankelmotor

Ik denk omdat de verbranding niet compleet is, dan krijg je roet, kool en andere dingen in de motor waardoor je aanslag op de wanden krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Wankelmotor

Het lijkt mij mogelijk dat een onvolledige verbranding ook voor aanslag zorgt.

Een ervaringsverhaal plus foto's van een Ro80 clublid:

http://www.ro80.nl/Nieuws/Matthias%20Scher...ory2/story2.htm
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wankelmotor

Ik denk omdat de verbranding niet compleet is, dan krijg je roet, kool en andere dingen in de motor waardoor je aanslag op de wanden krijgt.
Inderdaad. Als je een gewone viertakt slecht afsteld krijg je ook van die problemen. Vooral bij de moderen wagens is de EGR klep vaak de boosdoener, deze staat erop voor het milieu maar ondertussen zitten je injectoren wel vol roet en verstenen deze dus. Na een tijdje draait de motor niet zo vlot meer.

Ontopic: een ander probleem bij de wankelmotor heb ik ergens gelezen was de afdichting tussen de driehoekige piston en de "krukas". Na verloop van tijd was deze niet meer zo betrouwbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Wankelmotor

Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wankelmotor

Voor de volledigheid: in de verbrandingskamers van de Mazda RX8 wordt smeerolie geinjecteerd. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat het beestje loopt op mengsmering, hoewel het erg weinig olie is.

De ellende van de wankelmotor zit hem in de afdichting van de rotor t.o.v. zijn huis: dit is een moeilijke passing en is relatief slijtagegevoelig. Dit is deels omdat het contactoppervlak moeilijk te smeren is (bij een conventionele 4-takt zuigermotor kan je de zuiger/cilinderwand van onderaf smeren).

Gelukkig heeft de ontwikkeling van materialen niet stilgelegen en gebruikt Mazda volgens mij keramieken voor de afdichting. Deze materialen geven -als ik het goed heb- zo'n 100.000 km tot een motorrevisie bij de RX-8, wat voor een rotatiemotor goed te noemen is. Als deze ontwikkeling zo doorgaat, raakt de rotatiemotor zijn stempel van onbetrouwbaar misschien nog wel eens kwijt :D
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Wankelmotor

Ik zie dat de data op wiki weer eens zijn geschreven door iemand die niet gehinderd is door enige kennis van zaken :D

Ik ben al enige jaren bezig met wankelaars, zowel die van NSU, van Mazda en (niet te vergeten!) die van Norton.

De nadelen die beschreven staan in het wiki stukje raken kant noch wal.. tenminste het verhaal over tijdverdeling van de diverse arbeidsslagen. De wankelmotor is juist sterk in het voordeel wat dit betreft ten opzichte van elke andere verbrandingsmotor. Ook het verhaal van problematiek mbt inspuiting slaat nergens op; er zijn wel enkele systemen die niet toepasbaar zijn op een wankelaar, maar juist de systemen die ook op andersoortige motoren het mooist werken zijn ook prima geschikt voor een wankelmotor, zoals de k-jetronic van bosch, digifant van Siemens.. je zou zelfs uitstekend de nieuwe direct- ingespoten technieken kunnen loslaten op een wankelmotor.

Verder het argument dat de wankel slecht zou presteren bij lagere toerentallen.. dit gaat alleen maar op wanneer je te maken hebt met een exemplaar dat slijtage problemen heeft. Dat geldt trouwens voor de meeste nadelen die in het stukje op wiki genoemd worden.

Verder kan je stellen dat een wankel goed vult; het poortoppervlak is naar verhouding van het slagvolume aanmerkelijk groter dan dat van een tweetakt en ook meer dan de open klepequivalent van een viertakt- zuigermotor. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist de wankelmotor verbluffende prestaties levert naar verhouding van het 'slagvolume' (tussen aanhalingstekens want je kan natuurlijk niet spreken van een slagvolume, er is een berekening voor). De wankelmotor is bijzonder compact en presteert ook naar verhouding van zijn gewicht hoger dan een zuigermotor. Het is dan ook niet voor niets dat in de beginjaren veel fabrikanten geëxperimenteerd hebben met de wankel.

In principe is het meestal niet echt nodig te smeren in de verbrandingskamer, Mazda heeft daar echter wel voor gekozen omdat hiermee de slijtage op de tipvlakken (de hoeken van de rotor) een stuk verminderd kan worden.

Het enige échte nadeel van de wankel is dus het probleem van de grotere slijtage. Ik moet er echter wel bij zeggen dat een revisie van een wankelmotor (zeker bij Norton) een eitje is, en ook heel wat goedkoper dan bij menige andere motor. Meestal kan je zo'n motor tot 3 keer toe voorzien van nieuwe rotors zonder dat het huis hoeft te worden vernieuwd, en dit is te doen binnen twee uur.

Mijn vader heeft jarenlang een RO80 gereden en die zelf ook een paar keer gereviseerd. Uiteindelijk heeft hij er 250000 km mee gereden..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wankelmotor

Dank voor de interessante aanvulling,ondanks of dankzij een naijlen van twee jaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wankelmotor

Verwerk je kennis en ervaring a.u.b. in de wiki pagina in kwestie, daar is het voor ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer