Beide of één testis actief?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 23

Beide of

Ik heb wel eens gehoord dat bij mensen één testis doorgaans actiever is dan de andere of zelfs dat één testis actief is en de andere zo goed als slapende. Na wat gegoogled te hebben kwam ik eigenlijk niet direct op een antwoord. Weet iemand van jullie wellicht hoe dit zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Beide of

Ik denk dat dit niet klopt. Een man die 1 zaadbal zou moeten laten verwijderen zou in dit geval onvruchtbaar zijn, wat vrijwel nooit het geval is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Beide of

Er werd misschien bedoeld dat de grootte van de beide testis niet altijd (bijna nooit) gelijk zijn.
't kofschip?, 't fokschaap?, d's en t's? Nee daar heb ik inderdaat nog nooid van gehoord

Berichten: 8.614

Re: Beide of

Ik denk dat dit niet klopt. Een man die 1 zaadbal zou moeten laten verwijderen zou in dit geval onvruchtbaar zijn, wat vrijwel nooit het geval is.
Zelf ken ik niet onmiddellijk het antwoord, maar volgens mij klopt deze uitleg niet.

Als één van de twee testes actiever is dan de andere en men amputeert de minst actieve, dan blijft de man vruchtbaar. Als men de actiefste testis amputeert, blijft de man nog steeds vruchtbaar (maar wel in mindere mate).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 23

Re: Beide of

Ik denk dat dit niet klopt. Een man die 1 zaadbal zou moeten laten verwijderen zou in dit geval onvruchtbaar zijn, wat vrijwel nooit het geval is.


Kan het in dit geval niet zo zijn, dat de 'slapende' of minder actieve testis de volledige functie dan overneemt?

Berichten: 3.165

Re: Beide of

Er is voor zo ver ik het weet geen enkel verschil in 'activiteit'. Het lijkt mij een raar broodje-aap-verhaal*.

*Voor de Vlaming; iets wat onzin is en niet klopt maar waarvan veel mensen denken dat het wel zo is.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Beide of

Klintersaas schreef:Zelf ken ik niet onmiddellijk het antwoord, maar volgens mij klopt deze uitleg niet.

Als één van de twee testes actiever is dan de andere en men amputeert de minst actieve, dan blijft de man vruchtbaar. Als men de actiefste testis amputeert, blijft de man nog steeds vruchtbaar (maar wel in mindere mate).
Heb je mijn antwoord eigenlijk gelezen? Je zegt dat mijn uitleg niet klopt en als verbetering schrijf je mijn antwoord op
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Beide of

Kan het in dit geval niet zo zijn, dat de 'slapende' of minder actieve testis de volledige functie dan overneemt?


Bij iedere mens werkt het ene al wat beter dan het andere. Zeker als het om gepaarde organen gaat. Wie zijn ene oog is niet wat scherper dan zijn andere of wie hoort er niet ietwat beter langs de ene kant dan de andere? het kan daarom ook zijn dat de ene teelbal misschien minder werkt dan de andere, maar dit zal echt een miniem verschil zijn, waar men geen last van heeft. Bij amputatie van de 'beter' werkende teelbal, zal de 'slechtere' teelbal uiteraard de functie overnemen. Het is niet zo dat de ene teelbal volop werkt, en de andere niet.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Beide of

Heb je mijn antwoord eigenlijk gelezen? Je zegt dat mijn uitleg niet klopt en als verbetering schrijf je mijn antwoord op
Ik heb je antwoord wel degelijk gelezen. Ik bedoelde echter niet dat je uitleg niet klopt, maar dat deze onvolledig is. Je zegt namelijk het volgende:
Ik denk dat dit niet klopt. Een man die 1 zaadbal zou moeten laten verwijderen zou in dit geval onvruchtbaar zijn, wat vrijwel nooit het geval is.
Dit komt bij mij over als het verklaren dat, wanneer je eender welke teelbal amputeert, je in het geval dat wat de topicopener schrijft juist is, sowieso onvruchtbaar wordt. Als wat de topicopener schrijft correct is en men amputeert een teelbal, zou men - zelfs als het amputeren van de actiefste teelbal zou zorgen voor onvruchtbaarheid - nog steeds niet zeker onvruchtbaar zijn. Dit hangt namelijk af van de teelbal die geamputeerd wordt. Dat probeerde ik in mijn post, die ik voor de volledigheid nog eens citeer duidelijk te maken:
Als één van de twee testes actiever is dan de andere en men amputeert de minst actieve, dan blijft de man vruchtbaar. Als men de actiefste testis amputeert, blijft de man nog steeds vruchtbaar (maar wel in mindere mate).
PS: Al wat ik hierboven verklaard heb gaat uit van de hypothetische situatie waarin één van beide teelballen daadwerkelijk minder actief is.

PPS: Mijn excuses voor de warrige formulering, maar ik ben vandaag niet in mijn gewone doen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer