Gedrag vloeistof (water) in buisje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Gedrag vloeistof (water) in buisje

hallo,

Ik ben bezig met het uitzoeken van het gedrag van vloeistof in een gesloten buisje.

Kan iemand mij iets over deze theorie vertellen?

De stroming ga ik creëren door het zelfde medium (water) door het buisje te persen onder hoge druk.

tevens zou ik willen weten wat er gebeurd als er iets in het buisje zit (tegen de want), bijv een klein vuiltje. Hoe komt het dat dit vuiltje met de sroming mee genomen wordt? Komt dit door een soort onderdruk dat achter het bultje ontstaat?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

Als er vloeistof door een buis loopt, betekent dit dat er een drukverschil over de buis staat. Het gevolg is dat er ook een drukverschil over het vuiltje komt staan. En zoals je waarschijnlijk wel weet zorgt een drukverschil over een oppervlak voor een netto kracht (F = P A), waardoor het vuiltje los komt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

en als het buisje nou niet vol zit met een vloeistof, maar echt met een stroming?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

en als het buisje nou niet vol zit met een vloeistof, maar echt met een stroming?!
Wat is een stroming? Dat wil zeggen, wát stroomt er dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

sander-utreg schreef:Ik ben bezig met het uitzoeken van het gedrag van vloeistof in een gesloten buisje.

De stroming ga ik creëren door het zelfde medium (water) door het buisje te persen onder hoge druk.
Hoe denk je je te kunnen persen in een gesloten buisje?????

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

dit is geen gesloten buisje. De bijde uiteinde van dit buisje zijn open (lengte ongeveer 20 cm)

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

tevens ben ik op zoek naar een theoritisch model van een buisje dat aan 1 kant gesloten is, verder zelfde principe als eerst. En ben ik op zoek naar een model dat aan 1 kant afgesloten is, maar toch een zeer klein gaatje ontstaat.

bedankt voor reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

Heb je enige verstand van zaken van vloeistof mechanica? Zo'n model is namelijk niet simpel. Ik raad je anders aan eerst een wat basis vloeistof leer te doen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gedrag vloeistof (water) in buisje

Elk goed boek over stromingsleer zal inderdaad deze voorbeelden hebben, maar ook al heb ik het vruger op school gehad, is het niet zo maar eventjes op te schrijven, een enkele cilinder met vloeitsof stroom is nog wel te doen, maar als je over obstructies gaat praten worden het al gauw emperische vergelijkingen met veel aannamens.

Reageer