Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Ik ben van plan mijn profielwerkstuk over wiskunde te doen en het oplossen van hogere graads vergelijkingen leek mij wel interessant om me in te verdiepen. Mijn vragen, zou ik daarover een compleet profielwerkstuk kunnen schrijven of is dat met een paar kantjes wel afgehandeld? En kan ik er diep genoeg op ingaan en wel op VWO niveau blijven? Dus niet dat ik straks vast kom te zitten omdat de wiskunde erachter te moeilijk wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

ik denk dat je daar wel vrij diep op kunt ingaan.

Wat je al zeker kan uitspitten.

- oplosbaarheid

- formules (mb 2de 3de Gr)

- Numeriek

- oplosmethode voor hogere graad (ontbinden dus, mss ook wel met formules, maar daar heb ik geen weet van. 4de graad ging nog dacht ik)

kijk al eens hier http://mathworld.wolfram.com/PolynomialRoots.html en of op wikipedia
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Heel erg bedankt, het lijkt alsof er genoeg over te schrijven valt. Ik wil dus ingaan gaan op de oplosbaarheid van deze vergelijkingen, welke formules/methoden er voor gebruikt worden en op de problemen bij het oplossen van vergelijkingen met een hogere graad dan vier. Ik denk dat ik dan al een behoorlijk werkstuk heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Hmm...moest je niet 80 uur in een PWS steken? En moest je bij een N&T profiel niet in ieder geval een experiment doen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Hmm...moest je niet 80 uur in een PWS steken? En moest je bij een N&T profiel niet in ieder geval een experiment doen?


Dat laatste wist ik nog niet, ik heb namelijk nog geen informatie over het PW ontvangen, maar ik was alvast begonnen met een onderwerp te zoeken. Als dat klopt dan kan ik dit onderwerp wel van de tafel vegen denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Hmmm...wellicht dat dat alleen het geval is bij natuur- en scheikunde. Wiskundig onderzoek doen is sowieso een heel stuk lastiger, dus pin me er niet op vast pi.gif

Je betn er wel vroeg bij dan trouwens. Ik heb mijn PWS pas ingeleverd anderhalve week voor de eindexamens...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

Normaal gesproken stel ik ook alles uit, maar dit keer leek het me wel verstandig op tijd te beginnen. Ik ga dat van het experiment gedeelte eens navragen, want wiskundig onderzoek zie ik inderdaad niet zitten pi.gif Ik hoop dat het niet zo is, ik heb namelijk al een hoop interessante informatie gevonden, waaronder zelfs een video over derde -en vierdegraads vergelijkingen

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk hogeregraadsvergelijkingen

AfbeeldingIk bedoelde alleen derdegraads vergelijkingen.

Reageer