Springen naar inhoud

De toekomst

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 09:51

Het is voor mij alweer een tijdje geleden. Alles eigenlijk. Druk geweest en zo. Geen flauw idee wat ik gezegd heb en wat er in de boeken stond. Om te beginnen beetje door de topics gebladerd. Her en der wat gelezen.

Bracht me op het volgende. Is het mogelijk een filosofie te bedenken welke alles omvat wat op het wetenschapsforum
gezien wordt als het heersende idee? Wat zijn op het forum de aangenomen ideeen? Een aanname waarmee deze filosofie begint zou kunnen zijn dat de wereld rond is.

Maar wat moet er nog meer in? De onzekerheidstheorie? De evolutietheorie? En God? Zo veel mensen, zo veel wensen. Als al die ideeen samen zijn genomen en er bijvoorbeeld wordt geconcludeerd tot een persoonlijke religie beleving en oneindig heelal, hoe verhouden zij zich dan tot elkaar?

Ik denk dat daar het echte begin is van wetenschapsforumfilosofie. Maar er is zoveel meer. Die filosofie mag nooit zijn ogen sluiten voor meer en nieuwe ideeen. Dus wat moet er nog meer in?

En dan uiteindelijk, het totaal, wat is het waard? En hoe gaan we ermee om? Is het een soort bijbel? Of een handboek, een soort encyclopedy? Of staan er geen feiten in, maar slechts ideeen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2007 - 10:12

Een goede leidraad op Wetenschapsforum is de wetenschappelijke methode. Ook een gezonde dosis scepsis mag m.i. niet ontbreken.

Maar ik snap niet zo goed waar je heen wil.
En op welke manier past je titel bij dit onderwerp?

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2007 - 16:09

Daar moest ik even over nadenken.

Kort samengevat vraag ik me af wat het (huidige) totaal van (onze) kennis zegt over de wereld waarin wij leven.
En wat zegt deze wereld (en dus onze kennis) over de toekomst?

Indirect vraag ik me af wat kennis waard is, maar dan praktischer. Daarom stel ik kennis gelijk aan onze wereld, mits je alle kennis neemt, dus ook het tegenstrijdige. Ligt in al onze kennis de toekomst besloten?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2007 - 21:04

Pfoe... Dat is zů ruim dat je er boeken kan over schrijven (wat trouwens al gebeurd is).

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 oktober 2007 - 09:37

Deze topic lijkt me een heel voorzichtige,verstandige en neutrale aanloop tot het ontwikkelen van gecombineerde denkwijzen,welke uiteindelijk ten doel zouden kunnen hebben om de mensheid te muteren tot een vreedzamer en nuttiger wezen in zijn ecosysteem.

Wat zouden we een energie en geld overhouden om onze hulpbehoevende medemens te helpen.

Maar oa.politiek bedrijven en wapenindustrie instandhouden vergen wel een enorme ,haast onmenselijke verandering van gedragspatronen!

:D :D

• Gast

Geplaatst op 03 november 2007 - 01:42

Uitgaande van de string-theorie, waarbij een andere dimensie oorzaak heeft gegeven aan de "big-bang".
En deze in toeval ons het geluk van een vitale aarde voor o.a. ons soort, een "top" product van evolutie heeft gebracht, en uiteraard ook een bedreiging voor alles op dat wat de kleine of grote bang ons inclusief alles op de blauwe stip heeft gebracht.

Eeuwig worstelen met je gedrag, daarvoor en daarna denkende, wensend om een boedhist te zijn die ook een biertje mag drinken in de nacht, en een fiets mag gooien in de gracht.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2007 - 12:56

Hier loopt te veel door mekaar. Een soepje waar de meeste gebruikers niets mee kunnen.

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures