Energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Energie

Op diverse plaatsen duiken discussies op over windenergie. Vaak staat er dan dat zo'n molen eer turbine heeft van bijvoorbeeld 2,5 MW.

Ik vraag mij dan altijd af in wat voor tijdbestek deze 2,5 MW geproduceerd wordt.

Weet iemand hierop het antwoord en wil hij/zij dit met mij delen :shock:

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Energie

Eliah schreef:Op diverse plaatsen duiken discussies op over windenergie. Vaak staat er dan dat zo'n molen eer turbine heeft van bijvoorbeeld 2,5 MW.

Ik vraag mij dan altijd af in wat voor tijdbestek deze 2,5 MW geproduceerd wordt.

Weet iemand hierop het antwoord en wil hij/zij dit met mij delen :shock:

Alvast bedankt.
(Mega)Watt is al per tijd.

1 Watt = 1 Joule/sec, dus 2.5 MW betekent dat er 2.5·106 Joule per seconde wordt geproduceerd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Energie

Het vermogen ,hier 2.5MW wordt geleverd per uur en uitgedrukt in MWh :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Energie

Ja Watt·tijd is energie, dus een MWh is een bepaalde hoeveelheid (3.6 miljoen) Joule. Dat staat verder los van tijd, dus om dat op te wekken kun je zo kort of lang over doen als je wil (een windmolen met een vermogen van 2.5 MW doet er inderdaad een uur over).

Maar vermogen wordt niet geleverd "per uur", vermogen wordt constant geleverd. MWh is geen eenheid voor vermogen.

Vergelijk het met snelheid vs afstand: een auto legt ook niet 100 km/u af in een uur, hij heeft gewoon continu een snelheid van 100 km/u en daarmee legt hij dan in een uur 100 km af.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Energie

Rogier schreef:Ja Watt·tijd is energie, dus een MWh is een bepaalde hoeveelheid (3.6 miljoen) Joule. Dat staat verder los van tijd, dus om dat op te wekken kun je zo kort of lang over doen als je wil (een windmolen met een vermogen van 2.5 MW doet er inderdaad een uur over).

Maar vermogen wordt niet geleverd "per uur", vermogen wordt constant geleverd. MWh is geen eenheid voor vermogen.

Vergelijk het met snelheid vs afstand: een auto legt ook niet 100 km/u af in een uur, hij heeft gewoon continu een snelheid van 100 km/u en daarmee legt hij dan in een uur 100 km af.
Duidelijk. Bedankt. :shock:

Reageer