Springen naar inhoud

Vriesdrogen

• Log in om te kunnen reageren

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2007 - 17:42

hallo allen,

Zijn er hier experts op het gebied van vriesdrogen aanwezig? En dan nog liefst met schimmels.
Ik ben op zoek naar info over het vriesdrogen van schimmels.
Enige info heb ik reeds gevonden, maar het is vooral commerciŽle info van firmas die hun manier van vriesdrogen volgens hun apparaat voorstellen.

Het gaat me vooral over welke bescherming jullie gebruiken , hoe jullie vriesdrogen (temp? tijd? bewaring?) , welke schimmels jullie gebruiken?

alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2007 - 17:50

Ik ben zeker geen expert op dit gebied, wel iemand met een interesse in de biologie en een (naar mijn bescheiden mening) redelijk grote kennis van het zoeken met Google. Is deze handleiding wat je zoekt?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2007 - 19:37

Hallo Klintersaas
alvast bedankt voor je help , maar het is niet exact wat ik zoek.

Ik zoek echt nog iets diepere info over het onderwerp.

Zoals bijvoorbeeld waarom men meestal de temperatuur nog meer gaat verlagen dan van nature nodig is (hiermee bedoel ik dat voor de meeste MO je al van -20 kan gaan vriesdrogen, maar men gaat meestal tot -40 ... de vraag is waarom juist?)
Of welke stoffen gebruikt men als bescherming voor de MO tijdens het vriesdrogen, waarom juist deze? Redenenen... voordelen, nadelen...

Ik ben zelf al vrij lang aan het zoeken, maar vind nooit echt de exacte zaken, ofwel vind ik deze wel, maar dan zijn het artikels die gesloten zijn voor het grote publiek of zijn het uitreksels uit boeken... Probleem hierbij is de kostprijs (veelal 20 euro per artikel of meer voor de boeken... )

PS. ook informatie over het fysische aspect van het vriesdrogen is welkom : ik spreek dan over de Tg bijvoorbeeld. Hier heb ik ook al wat info over, maar nog niet genoeg of allezsinds niet afdoende info.

Veranderd door lucilius, 22 september 2007 - 19:38

• Gast

Geplaatst op 27 september 2007 - 15:28

Hallo , Ben dan wel niet echt een expert, maar heb net een cursus gehad mbt vriesdrogen het tot -40 verlagen van de temperatuur wordt vaak, voor de zekerheid gedaan.
Om er zeker van te zijn dat "water"dat om de MO zit ook echt bevroren is.
Echter, in de laagjes stof tussen de ijskristallen blijft nog wat water zitten, om ook dit water nog te bevriezen zijn temperaturen nodig tot zeker -20
We noemen deze temperatuur het EUTECTISCH punt. Dit is bij het vriesdrogen een belangrijk gegeven,in principe zou je niet verder hoeven invriezen dan tot juist onder dit punt , In praktijk wordt voor de zekerheid doorgegaan tot -50

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2007 - 14:27

Hallo , Ben dan wel niet echt een expert, maar heb net een cursus gehad mbt vriesdrogen het tot -40 verlagen van de temperatuur wordt vaak, voor de zekerheid gedaan.
Om er zeker van te zijn dat "water"dat om de MO zit ook echt bevroren is.
Echter, in de laagjes stof tussen de ijskristallen blijft nog wat water zitten, om ook dit water nog te bevriezen zijn temperaturen nodig tot zeker -20
We noemen deze temperatuur het EUTECTISCH punt. Dit is bij het vriesdrogen een belangrijk gegeven,in principe zou je niet verder hoeven invriezen dan tot juist onder dit punt , In praktijk wordt voor de zekerheid doorgegaan tot -50

Hallo alvst bedankt voor je antwoord.
Heb je vriesdrogen gedaan van voedsel dan of?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures