Verbranding glucose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Verbranding glucose

Bij reactie die hoort bij de verbranding van glucose is:

C6H12O6 + 6H2O + 6O2 --> 6CO2 + 12 H2O + E (38ATP)

In de reactie vergelijking staat H2O links en rechts van de pijl, waarom mag je dat dan niet tegen elkaar wegstrepen?
"Laten we zo lang mogelijk zingen onderweg: de weg wordt er minder eentonig door."

-Publius Vergilius Maro

Berichten: 8.614

Re: Verbranding glucose

Deze reactievergelijking is eveneens de brutoreactievergelijking van fotosynthese (in de andere richting dan wel):

12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 + 6O2 + 6H2O

De watermoleculen mogen in deze vergelijking niet tegen elkaar weggestreept worden, omdat links water nodig is voor de reactie en rechts water vrijkomt.

Zie ook Wikipedia.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verbranding glucose

Dat zal best het antwoord zijn wat verwacht wordt, maar ik krijg er wat kriebels van. Er zijn immers wel meer stoffen dan water betrokken bij de reactie, en die staan niet in de reactievergelijking. Ik zou het water wél wegstrepen, en de term "+ E (38 ATP)" ook. Eventueel boven de pijl "H2O" zetten (maar dan doe ik de enzymen tekort). Maar goed, ik ben chemicus en geen bioloog.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Verbranding glucose

Dat zal best het antwoord zijn wat verwacht wordt, maar ik krijg er wat kriebels van. Er zijn immers wel meer stoffen dan water betrokken bij de reactie, en die staan niet in de reactievergelijking. Ik zou het water wél wegstrepen, en de term "+ E (38 ATP)" ook. Eventueel boven de pijl "H2O" zetten (maar dan doe ik de enzymen tekort). Maar goed, ik ben chemicus en geen bioloog.


Ben ik, als bioloog, eigenlijk wel met je eens, want er wordt namelijk ook ADP + P voor de pijl ingebracht. Dat zie je niet terug. Wat zou nou een complete vergelijking zijn :D

Hmmm, dat wordt een lange vergelijking. Iemand uit z'n hoofd die deze kan opschrijven :D
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Berichten: 8.614

Re: Verbranding glucose

Uit het hoofd niet, maar met een beetje opzoekwerk kom ik tot de volgende reactievergelijking (ik weet niet of die volledig is):

2 H2O + 2 NADP+ + 2 ADP + 2 Pi + licht → 2 NADPH + 2 H+ + 2 ATP + O2

Boven de pijl moet vervolgens nog C55H72O5N4Mg (chlorofyl a) komen te staan. Of er ook nog C55H70O6N4Mg (chlorofyl b) bij komt kijken hangt af van de plant (de meesten planten bezitten chlorofyl b, maar niet allemaal).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Verbranding glucose

Klintersaas schreef:Uit het hoofd niet, maar met een beetje opzoekwerk kom ik tot de volgende reactievergelijking (ik weet niet of die volledig is):

2 H2O + 2 NADP+ + 2 ADP + 2 Pi + licht → 2 NADPH + 2 H+ + 2 ATP + O2

Boven de pijl moet vervolgens nog C55H72O5N4Mg (chlorofyl a) komen te staan. Of er ook nog C55H70O6N4Mg (chlorofyl b) bij komt kijken hangt af van de plant (de meesten planten bezitten chlorofyl b, maar niet allemaal).
Voor de pijl zou ook nog een aantal protonen staan, want hoe komt de NADPH dan aan het waterstofatoom?
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Reageer