Astrofotografie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Astrofotografie

Hallo!

Ik vroeg me af hoe belangrijk het is om, wanneer je aan astrofotografie wilt gaan doen, een met motor aangedreven telescoop te hebben. Is het ook mogelijk om zonder motor foto's te maken van planeten etc? Althans, ik lees op sommige sites dat het een noodzaak is, en op andere sites zie ik weer mensen die zelfs met een Dobson foto's van sterren e.d. maken. Hoe zit dit nu precies en als ik een telescoop aanschaf en ik wil er foto's mee gaan maken, hoe zwaar weegt dan de eis dat het een motorisch gestuurde telescoop moet zijn?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Astrofotografie

mensen die zeggen dat astrophotographie met een dob onmogelijk is zijn een beetje kortzichtig

en dat is zeker niet negatief bedoeld want het is logisch

de mechaniek van een dob maakt dat je een beeldverdraaiing zal krijgen als je te lang belicht

maar hier zijn oplossingen voor zowel softwarematig als hardwarematig

toch blijf je beperkingen hebben met een dob

zelf werk ik heb een vixen GP montering met dual axis drive

en kan je zeggen dat is zeker een luxe zelfs voor het observeren

als je fotoos wilt maken met een kijker raad ik alleen een zeer goede montering aan(een dob is wat moeilijker)

hoe beter de montering is hoe langer je kan belichten al hangt dat ook af van de lichtvervuiling ,kwaliteit van het gebruikte optiek,afstelling op de pool enz, enz

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Astrofotografie

om een klein voorbeeld te geven momenteel ben ik aan het sparen voor een TMB 80/480MM APO en daarna (mits ik er de plaats voor heb) een losmandy GM8 of zelfs de G11

Reageer