'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Sonja Bakker's crashdieet werkt niet en is schadelijk voor de gezondheid. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Haar dieetbijbel was een bestseller en veel Nederlanders volgden haar adviezen op om af te vallen. Dat Bakker daar beter van werd mag duidelijk zijn, maar hoe zit het met haar klanten?

Lees meer... Elsevier
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: 'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Ik word doodmoe van al die diëten en dieetboeken. Eens in de zoveel tijd komt er een nieuw dieetboek uit dat populair wordt waar het hele land achteraan gaat :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: 'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

en toch vraag ik me, net als de vele reacties die onder het artikeltje staan, hoe "wetenschappelijk"dat onderzoek was, het is een of andere psychologe die heeft bedacht dat het een crash dieet is... dus?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: 'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Dat vind ik ook nogal vreemd, psychologen doen in het algemeen toch geen onderzoek naar hoe voedingsmiddelen al dan niet een blijvende verandering in het metabolisme veroorzaken.

Quote uit het artikel:
Volgens de psychologe moeten mensen die willen afvallen leren accepteren dat 5 tot 10 procent gewichtsverlies met behulp van een diëtiste voor bijna iedereen het maximaal haalbare is.
Lijkt me eerlijkgezegd ook quatsch - daarmee zou iemand van 100 kilo zelfs met een dietiste nooit meer op een normaal gewicht kunnen komen. Dat het genoeg mensen wel lukt meer dan 10% af te vallen lijkt me al bewijs dat er niets fundamenteels aan het percentage of die uitspraak ten grondslag ligt.
Victory through technology

Berichten: 94

Re: 'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Uit een wetenschappelijk onderzoek van een jaar geleden bleek dat de darmflora van mensen die dik geweest zijn, anders is dan de darmflora van mensen die nooit dik zijn geweest.

Als je de darmflora van de dikke muizen geforceerd inbrengt in die van de magere muizen dan worden de magere muizen vanzelf dikker zonder dat ze meer eten.

Ook hebben de wetenschappers gekeken naar welke bacteriën het nou zijn die dan meer voorkomen in de darmen van de dikke muizen, en dikke mensen. Het is een type vet-etende bacteriën. De slanke mensen en muizen hadden minder van die bacterie en vooral suiker-etende bacteriën.

Mijns inziens speelt ook mee dat iemand die afvalt, niet zijn vetcellen verliest. Vetcellen absorberen vet. Magere mensen hebben die vetcellen niet. De vetcellen lopen iedere keer vol bij ex-dikke mensen.

Volgens mij zou het verschil tussen het verwerken van vet door het lichaam in de ontlasting te zien moeten zijn. Want als ex-dikke mensen hetzelfde eten als magere mensen, maar die ex-dikke mensen worden sneller dik, dan zou het vet bij de magere mensen het lichaam moeten verlaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: 'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Lijkt me eerlijkgezegd ook quatsch - daarmee zou iemand van 100 kilo zelfs met een dietiste nooit meer op een normaal gewicht kunnen komen. Dat het genoeg mensen wel lukt meer dan 10% af te vallen lijkt me al bewijs dat er niets fundamenteels aan het percentage of die uitspraak ten grondslag ligt.


Dit ligt er lijk mij aan hoeveel vet iemand heeft, daarnaast is er natuurlijk een marge tot hoever iemand afvalt puur door dieten. De beste manier van afvallen is nog steeds een gezonde voeding in combinatie met bewegen.
-----------------------------------------------------------

:D

Berichten: 12.262

Re: 'sonja bakker is schadelijk voor uw gezondheid'

Dit ligt er lijk mij aan hoeveel vet iemand heeft, daarnaast is er natuurlijk een marge tot hoever iemand afvalt puur door dieten.
Dat is en blijft een fabel. Zolang je minder eet dan je (rust)metabolisme kost val je af, ook als je de hele dag stilzit, en zonder enige ondergrens aan hoe ver dat gaat (althans, tot het punt waarop je sterft aan ondervoeding). Mensen die anders beweren kunnen beter uitkijken naar een glansrijke carriere in de vernieuwende energieproductie, een lichaam ook maar warmstoken zonder iets te verbruiken is tenslotte domweg onmogelijk.
Mijns inziens speelt ook mee dat iemand die afvalt, niet zijn vetcellen verliest. Vetcellen absorberen vet. Magere mensen hebben die vetcellen niet. De vetcellen lopen iedere keer vol bij ex-dikke mensen.
Is dat zo? Alle dikke mensen waren ooit (relatief) mager, dus wat die vetcellen betreft kun je op zn minst aannemen dat ze er ofwel altijd al waren, ofwel terstond bijgemaakt worden zodra men aankomt.
Volgens mij zou het verschil tussen het verwerken van vet door het lichaam in de ontlasting te zien moeten zijn. Want als ex-dikke mensen hetzelfde eten als magere mensen, maar die ex-dikke mensen worden sneller dik, dan zou het vet bij de magere mensen het lichaam moeten verlaten?
Je kunt inderdaad gerust aannemen dat bij mensen die het vet niet verteren, dat er in de ontlasting weer uitkomt. Of dat altijd even prettig is betwijfel ik, maar qua gewichtsverlies ongetwijfeld een voordeel.
Victory through technology

Reageer