Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

Amerikaanse wetenschappers debatteren over een plan om de opwarming van de aarde tegen te gaan door miljoenen ton ijzer in de oceanen te droppen, zodat de chemische samenstelling van het zeewater verandert. Dat schrijft de Sunday Times.


Volledig artikel ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat die ijzerbemesting ook enorm slecht was voor iets (koralen?). Ik kan het me niet meer herinneren, maar zomaar ff 100.000 ton (of 100.000.000 kg) ijzer in de zee gaan rondstrooien lijkt me ook niet iets waar je maar 1 nachtje over moet slapen.

Berichten: 4.546

Re: Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

Klinkt als een werkelijk idioot plan. De aarde heeft geen redding nodig, wij moeten alleen onszelf tegen onszelf beschermen. Kennelijk de prijs voor intelligentie. Klimaatverandering stoppen...hoe komen ze erbij, bijna lachwekkend.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 94

Re: Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

De wereld, in de hoedanigheid van de VN, zou alles op alles moeten zetten om de bevolkingsexplosie in te dammen. Daarbij moet niet zo paniekerig gedaan worden als de bevolking daalt, zoals in Europa. Prachtig toch. Volgens sommigen zouden we dan niet het huidige welvaartsniveau kunnen handhaven, so what.


China heeft het geprobeerd maar wordt op de vingers getikt door de VN, omdat het krijgen van kinderen een vrije keuze moet zijn, volgens de VN.


Wat mij betreft gaat het behouden van een leefbare planeet voor het nageslacht voor op de vrijheid voor het nemen van kinderen. Elke mens legt immers beslag op ruimte en energie.


Ik vrees dat in conservatieve landen het nemen van kinderen alleen nog maar gestimuleerd wordt, vanwege kortzichtige motieven.


Verder denk ik dat het veranderen van de samenstelling van het zeewater zoals in voorgaande is voorgesteld op termijn nieuwe problemen oproept die mogelijk nog groter zijn dan het huidige CO2 probleem.


Gelukkig dat er nog maar voor 60 jaar olie is, dat dwingt tot het inslaan van nieuwe wegen, zoals het produceren van olie uit plankton uit spaarbekkens of het exploiteren van de combinatie wind- en waterkracht. Een echter doorbraak verwacht ik van de kernfusie, maar helaas laat die techniek zo een 60 jaar op zich wachten. Jammer dat er in de jaren zeventig niet is doorgepakt m.b.t. de kernfusie. Dan hadden we thans een oplossing voor het energieprobleem voor handen gehad.

Berichten: 4.546

Re: Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

China heeft het geprobeerd maar wordt op de vingers getikt door de VN, omdat het krijgen van kinderen een vrije keuze moet zijn, volgens de VN.
Dat klopt, het is een vrije keuze. Die komt ons duur te staan, dat wel. Maar van fouten leert men, wie niet luisteren wilt moet maar voelen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

Wat mij betreft gaat het behouden van een leefbare planeet voor het nageslacht voor op de vrijheid voor het nemen van kinderen. Elke mens legt immers beslag op ruimte en energie.


Daar ben ik toch even niet mee akkoord. Heeft een Chinees geen recht op een tweede kind omdat de gemiddelde Amerikaan veel te veel energie verspilt? Krijgen we binnenkort situaties van 20 uitgevaardigde aborties omdat er een gaslek is geweest die zoveel CO² heeft uitgestoten dat er 20 aborties nodig zijn om het klimaat in stand te houden. Er zijn genoeg andere dingen mogelijk om de pollutie van de mensheid te verminderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Plankton als wapen in strijd tegen klimaatverandering

Terug ontopic:

Dit idee is al zó oud dat het bijna niet meer verjaart. En alle pogingen tot heden hebben niets aantoonbaars opgeleverd. We hebben namelijk te maken met [wiki=en]Liebig's law[/wiki].
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer